پژوهشکده حکیم هزاره‌ها در همدان احداث می‌شود

پژوهشکده حکیم هزاره‌ها در همدان احداث می‌شود
استاندار همدان با اشاره به برگزاری همایش جهانی فلسفه در سال آینده در کشورمان، بر لزوم وصل شدن جشنواره حکمت سینوی به آن و برگزاری آن ذیل نام همدان و بوعلی سینا تاکید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا به نقل از ایسنا، بهروز مرادی در نشست مطبوعاتی جشنواره حکمت سینوی گفت: این جشنواره با عظمت برگزار شد. بوعلی سینا اسباب افتخار ماست و اسباب مسوولیت ما هم هست. مهم این است که از عهده مسوولیت بربیاییم و به درستی هم این کار را انجام دهیم. مخاطبان ما باید وسیع باشند چرا که بوعلی سینا و حکمت سینوی مخاطبان وسیعی دارند و کسی در این شکی ندارد.

وی ادامه داد: مخاطبان این جشنواره کسانی هستند که تمدن سازند و تمدن غرب براساس نظریات اندیشمندان استوار است و تمدن اسلامی وقتی شکل گرفت که اندیشمندان مسلمان به فعالیت پرداختند بنابراین مخاطب این جشنواره هم وسیع است و هم تاثیر گذار.

مرادی افزود: می توانیم به نوع و کیفیت مخاطبان دقت لازم را داشته باشیم چون در جوامع بشری صاحب کرسی و حرف هستند.

مرادی تصریح کرد: همدان باید محور برنامه‌های بزرگ و اثر گذار در سطح ملی و بین‌المللی باشد و باید در این حوزه به وفاق برسیم و همدان مرکز رویداد‌های بزرگ باشد، این حداقل تعریف ما برای اعتلای بخش‌های مختلف توسعه استان است. باید به سمت برنامه‌های بزرگ برویم. برنامه‌های کوچک در جای خود اثرگذاری دارد اما آن چه موتور محرک می‌شود، این برنامه‌های بزرگ است.

وی با اشاره به تاثیرات بوعلی بیان داشت: بوعلی سینا بنایی را بنا نهاده که هزار است ماندگار است و هیچ کس در این مدت خدشه‌ای به این بنا وارد نکرده، آن هم در حوزه اسلامی که کاملا حساسیت وجود دارد. در این مدت مخالفت با فلسفه هم بسیار جدی بوده است اما بوعلی بنیان گذار تفکری است که سال‌ها ماندگاری دارد و اگر اندیشه ملاصدرا آمده تکمیل بنای بوعلی سینا است.

مرادی اظهار کرد: عالمانی داریم که تفکر هزار ساله را بنا نهادند و باید استفاده امروزی از آن داشته باشیم؛ چرا که وقتی هزار سال دوام آورده، نکات خاصی دارد و آموختن از آن بسیار تعیین کننده است.

وی خاطرنشان کرد: سوالاتی که در تاریخ فلسفه مطرح شده هنوز پاسخ نگرفته و سوالات کماکان همان سوالات است. این حوزه نیازمند پژوهش و جست و جوگری است که هزاران سال قبل از میلاد، این سوالات وجود داشته است. بنابراین دنیای امروز را بسازیم و این یکی از دلایل پرداختن به موضوع فلسفه است.

مرادی ادامه داد: ظرفیت بالایی به نام بوعلی داریم و ما در همه حوزه‌ها به دنبال مزیت‌ها می‌گرديم. در حوزه علم و فرهنگ بالاترین ظرفیت در جهان اسلام بوعلی سینا است. لذا باید به بهترین وجه از آن بهره مند شویم. حدادعادل در گفت‌وگویی که با هم داشتیم گفت دست روی عجیب شخصیتی گذاشتید که لوکوموتیوی است که به قدری ظرفیت دارد که می‌تواند هزار واگن را به دنبال خود بکشد. بنابراین باید به بهترین وجه از این مزایا بهره ببریم. جشنواره حکمت سینوی یک کار صرفا علمی و فرهنگی است و باید از ساحت علمی و فرهنگی آن مراقبت کنیم و وارد سایر حوزه‌ها نشویم.

استاندار همدان ادامه داد: ساحت علم و فرهنگ بسیار عظیم است. بنابراین ما در این حوزه به عنوان یک حوزه بسیار اثرگذار علم و فرهنگ، وظایفی را برای خود مد نظر قرار دهیم. جشنواره یک کار ممتاز است و باید هم ممتاز باشد. چون شخصیت بوعلی ممتاز است. نمی‌توانیم بگوییم جشنواره برای بوعلی است و کاری با طراز پایین ارائه دهیم. بوعلی زنده است و دنیای معاصر نیازمند آموزه‌های بوعلی است.

مرادی بیان داشت: قریب به 4 سال است که دو قله برای استان تعریف کردیم و در سال 85 تا 88 کار اساسی در مورد بوعلی صورت گرفت. در حد فاصل سه ساله بین دو جشنواره حکیم هزاره‌ها و حکمت سینوی، مجاهدت‌های خاموش بسیاری صورت گرفت. حضور همه اندیشمندان کشور برای پشیبانی از بنیاد بوعلی، حاصل ساعت‌ها گفت‌وگو و خواهش بوده است. بنیاد بوعلی مجاهدت خاموشی داشت که این جشنواره به بهترین شکل صورت گرفت. تمامی این مجموعه‌هایی که ده‌ها سال است ایجاد شده، به سختی و خوبی از مرزهای خود دفاع می‌کنند و به یک باره در این جشنواره زیر بنیاد بوعلی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به برگزاری همایش جهانی فلسفه در سال آینده در ایران تصریح کرد: تمام فلاسفه در ایران جمع می‌شوند و نباید فرصت سوزی کنیم. هدف این همایش با جشنواره حکمت سینوی همخوانی دارد و باید برای سال آینده طوری برنامه‌ها را وصل کنیم تا فلاسفه همه جهان حضور داشته باشند. باید فرصت سازی کنیم و قطعا استارت سال آینده را از حالا بزنیم. همایش را ذیل نام بوعلی و در حقیقت همدان قرار دهیم.

مرادی بیان داشت: هر کس حرفی دارد بیاید و کنار بوعلی حرفش را بزند تا همه دیدگاه‌های فلسفی بدون فاصله در اختیار مردم قرار گیرد و خودشان انتخاب کنند. ما از پنجره اسلام و غربی‌ها و هندی‌ها و چینی‌ها، هم از منظر خود آن را بیان کنند. بنابراین بنیاد وظیفه سنگینی دارد و آن این است که باید گفت‌وگوی فرهنگ ها را شکل دهد.

وی خاطرنشان کرد: دو قله به نام بوعلی و جشنواره کودک تعریف کرده‌ایم و قله‌های دیگری هم باید تعریف شوند. مثلا هرچه به بوعلی مربوط است ترجمه شود و در اختیار همه دنیا قرار گیرد. دانشگاه بوعلی باید رشته فلسفه را در کارشناسی ارشد ایجاد کند. از همین امروز افراد طراز بالای دنیا را بورسیه کنیم و در دانشگاه بوعلی درس بدهد و یک گروه علمی شکل بگیرد که اعضای آن در کشورهای مختلف، عضو بنیاد شوند و کارهای پژوهشی را در طول سال انجام دهند. چنان چه در حوزه هنر، هنر استان باید هنر کشور را در خود جای بدهد و مصادره کند و در قالب جشنواره بین المللی فیلم کودک آن را ارائه دهیم.

مرادی بیان داشت: هتل 7 ستاره دوبی، مظهر مدنیت نیست. مظهر مدنیت چیزهایی مانند بوعلی است. باید این رونق را احیا کنیم. بنیاد بوعلی باید بنیاد فاخری باشد و احداث آن در دستور کار قرار گیرد. یکی از دستاوردهای جشنواره احداث پژوهشکده ابن سینا است. همدان باید مرجعیت علمی پیدا کند. چون ارزش و مزیتی به نام بوعلی دارد که می تواند یک مرجعیت جهانی باشد.

وی افزود: همدان از معدود استان های کشور است که ظرفیت بین المللی دارد. قصد بزرگ نمایی نداریم. اما در تحلیل منطقی، معدود استان‌هایی ظرفیت جهانی دارند و این کار فوق العاده سخت است و باید سعی کنیم تا این نهال رشد کند.

مرادی در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

 

 

۲۷ آبان ۱۳۸۸ ۱۵:۴۲
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۹۸۹
کد خبر : ۹۱

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید