مقالات

۱) "حکمت بوعلی همچنان زنده است"

توکل دارائی - رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا  ۱۳۸۸/۰۸/۰۹
۱) "حکمت بوعلی همچنان زنده است"
توکل دارائی - رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا

یک: – ۲۰    تا ۲۲ آبان ماه امسال، جشنواره‌ای به نام حکمت سینوی در شهر همدان برگزار می‌شود که در آن برای نخستین بار جایزه جهانی بنیاد بوعلی سینا اهدا می‌شود.


آن‌گونه که بنیاد بوعلی سینا به عنوان برگزار کننده اصلی این جریان مهم فرهنگی اعلام کرده است، این جایزه در نوع خود مهم‌ترین رویداد علمی – فرهنگی و فلسفی ایران خواهد بود.


بنیاد بوعلی سینا متولی کاری شده است که شایسته نام و یاد دانشمند بزرگ جهانی جناب ابوعلی سینا است.


دو:  استانداری همدان نیز سنگ تمام گذاشته و استاندار به میانه میدان آمده است. جایزه ۱۰۰ هزار دلاری استاندار برای حکمت و فلسفه و پزشکی و تکریم مفاخر ایران و اسلام، خون تازه‌ای در رگ حیات معنوی همدان دمیده‌ است.


دکتر مرادی حقیقتا در زمینه فرهنگ مثال زدنی است. او به تواضع و خوش‌رویی با اهل علم شهره است و با دیدی باز و جامع‌نگر از منظر تقویت بنیاد بوعلی‌سینا می‌خواهد همدان و ایران جایگاه گفت و گوی فرهنگ‌ها شود.


از طرف دیگر یوسف شاه‌حسینی در تحلیل فرهنگی و مدیریت و برنامه‌ریزی‌های پیرامونی آن کارکشته و زبردست است. او دانش آموخته فرهنگ و از اهل معنویت و اندیشه است. حضور او در ریاست بنیاد بوعلی سینا و تاسیس آن با دست خالی از پول و اعتبار؛ فرصت مغتنمی برای این بنیاد نوپا و جدید التاسیس بود.


او متواضعانه حضور در اداره کل ارشاد همدان را واگذاشت و در گوشه‌ای دیگر کاری بنیان نهاد که ثمرات آن سال‌ها و بلکه دهه‌های دیگر برای ایران و همدان آکنده از عظمت و شکوه و افتخار خواهد بود.


یوسفی که یعقوبش را در فرهنگ و اندیشه و خرد، آن هم در لباس گمنامی جستجو می‌کند، قلیل همکارانش نیز از این منش و گفتار و روش راهی را می‌روند که به تقویت این اندیشه و فرهنگ بیانجامد.


سه: 5 جایزه مهم که به نام بنیاد بوعلی سینا به دانشمندان ایرانی و غیر از آن داده می‌شود و نشانی که به نام حکیم هزاره‌ها ضرب شده‌است؛ می‌تواند جایگاه علمی همدان را همپای نام آوران خرد و دانش و حتی تکنولوژی جهان بالا آورد. مراقبت از جایگاهی که همدان از این منظر به دست می‌آورد ایجاب می‌کند که به طور اثباتی و عملی، شهر متمدن همدان مرکز تسامح علمی و فرهنگی و برخورد و تضارب آرا و اندیشه‌های مختلف باشد.


میدان دادن به تبحر و جمود علمی در هر عرصه؛ و بر صدر نشستن غیر خردمندان به ویژه در جایگاه‌های اداری، و تناسب نداشتن برخی مدیران با وجهه علمی برآمده از این اتفاق مهم؛ آب در هاون کوفتن خواهد بود. چرا که خروس بی موقع بی تدبیری کاری خواهد کرد که هر چه درویده‌ایم بر باد برود.


چهار: آیندگان درباره این حرکت علمی مهم سخن‌ها خواهند گفت و کتاب‌ها خواهند نوشت. اجرای محکم، متین و استوار و بر پایه مناسبات علمی غیر قابل خدشه این اتفاق علمی؛ آیند‌ه‌ای روشن برای جایزه مهم بنیاد بوعلی سینا به ارمغان خواهد آورد. امری که به نظر می‌رسد اکنون تازه کاشته، احتیاج به مراقبت بیشتری دارد.


پنج:
بوعلی و عظمت و ماندگاری‌اش در حکمت و دانش بشری و آرامگاه پرشکوهی که جناب سیحون در خور این نازنین ساخته است؛ هم‌چنان در چشم و دل جهانیان عزیز و گرامی است. این جایزه گامی است برای خروج چهره شیخ الرئیس از مظلومیت پنهان شده در شهرت هزار ساله.


دست‌اندرکاران کل و جزء اجرای این برنامه علمی به خود ببالند که خادم توانایی و حکمت بر جای مانده از این ابردانشی مرد هستند.


روح بوعلی سینا پس از هزار سال هم‌چنان بر بلندای الوند نگاهبان خرد و دانش در ایران دیار است.

به احترام این همه شکوه و میراث ماندگار؛ به روح شیخ درود بفرستید.

 

 

 

همایش حکمت سینوی - آبان ۱۳۸۸

 

 

۳۴۰۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید