مقالات

در محضر بوعلی به خردورزی نیازمندیم

یادداشت. توکل دارایی  ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
یادداشت. توکل دارایی- رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا

 

 

سومین روز پنج‌شنبه ماه نوامبر روز جهانی فلسفه نام گرفته است. در این روز، مراکز علمی و پژوهشی در سراسر جهان به این مناسبت، همایش و نشست‌های علمی و آیین‌های بزرگداشت برپا می‌کنند.

 

همایشی که بنیاد بوعلی‌سینا در روز ۷ آذرماه ۹۷ با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، انجمن حکمت و فلسفه ایران و اداره کل آموزش و پرورش استان همدان برپا کرد، در این راستا و با تاکید بر میراث شیخ‌الرئیس، ابوعلی‌سینا بود.

 

۱. فلسفه چه در دیدگاه عالمان و دانشمندان چند هزار سال پیش و چه در نگاه فلاسفه عصر حاضر، به عنوان علم بنیادین و اساسی شناخته می‌شود که در تمام علوم دیگر و ساخت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه جهت می‌دهد.

 

آثار فلاسفه و تاثیرات آنها در تحولات جوامع بشری چنان گسترده و ماندگار است که اگر گفته شود در پس هر حادثه و رویدادی که اکنون در دل تاریخ خفته است، فیلسوفی به امر و نهی نشسته و یا ردی از تفکری فیلسوفانه برجای مانده حرفی بیراه و اغراق‌آمیز نیست.

 

هرچند شاگردان ناخلف فلاسفه در برخی اوقات جاده‌صاف‌کن جنگ‌ها و خونریزی‌های فجیع شده‌اند با این حال این گزاره که تمدن بشری مدیون و مرهون فلسفیدن است به حقیقت نزدیکتر است.

 

از طرفی اگر قرار است ناملایمات و تلاطم‌هایی که در روابط فردی و اجتماعی و حتی بین کشورها رو به سوی بهبود شرایط پیش رود و از آنها کاسته شود، آنچه می‌تواند نجات‌بخش بشریت باشد، پناه بردن به خرد و اندیشه و پرهیز از تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه‌ای است که پشتوانه‌ای جز احساس و عصبانیت و یا کج‌فهمی ندارند.

 

اگر فلاسفه نباشند، فرهنگ و هنر و اقنصاد و سیاست بی‌معنا خواهد شد. فلسفه است که به هر قسمت از اراده‌های انسانی رنگ و لعاب و جهت می‌دهد.

 

۲. اما شهر همدان که به برکت آرامگاه فیلسوف بزرگ مشرق‌زمین، ابوعلی‌سینا و جایگاه تمدنی‌اش، نامی مشهور در شهرهای فلسفه‌پرور در جهان است می‌تواند و بایتسی ببشتر از هر زمان به این میراث ارزنده خود ببالد و از میوه‌های آثار و اندیشه‌های سینوی در جهت مدیریت و برنامه‌ریزی‌های خود بهره‌برداری کند.

 

اتنظار می‌رود در شهر ابن‌سینا بیشتر از هر شهر دیگری روش‌ها و منش‌های فلسفی آموزش داده شود و پایگاه‌های علم و فرهنگ حول محور فلسفه شکل بگیرد.

 

شهردار، امام جمعه، فرماندار و استاندار همدان بایستی با فسلفه آشنا باشند. واقعا با اهل فلسفه دمخور باشند و شرایط لازم برای آسودگی خاطر آنان و استقبال و میزبانی از این رشته مادر و دانشمندان آن را فراهم کنند.

 

درست است که ساختمان آرامگاه بوعلی شاهکار کم‌نظیر معماری ایران به شمار می‌رود و جناب سیحون با الهام از حکمت سینوی و پیشینه فلسفی آن سنگ‌ها را روی هم گذاشته و احجامی چشم‌نواز خلق کرده است اما همین بنای فاخر و مهم بدون عقبه فلسفی که آثار و اندیشه‌های شیخ‌الرئیس است، بیشتر به یک محل گردشگری و سیاحتی مانند خواهد بود تا نشانه‌ای از یک فیسلوف زنده با تفکری ماندگار.

 

اگر بر این باوریم که فلسفه و حکمت سینوی و طب او برای امروز بشریت حرفی برای گفتن دارد، بایستی رفت و آمد فیلسوفان و خردمندان این حوزه و اساتید مرتبط به شهر همدان و این پایگاه و جاذبه فسلفی بیش از گذشته باشد و شرایطی فراهم کند که اهل علم به احترام شیخ فلاسفه همدان را برای گفت‌وگو و تبادل نظر و بیان نظرات جدید و نقد و بررسی میراث گذشتگان انتخاب کنند.

 

۳. آیا با نگاه بسته و دگم‌اندیشانه‌ای که هر از گاهی در گوشه و کنار همدان و شهرهای دیگر استان، حاشیه‌سازی می‌کنند، می‌توان امیدوار بود که در این زمینه کاری ماندگار و اثرگذار صورت بگیرد؟!

 

یقینا تا نگاه امنیتی به فرهنگ و هنر و فلسفه در دید برخی مدیران و شاگردان آنها ساری و جاری است، در بر همین پاشنه خواهد چرخید که از فلسفه و میراث سینوی، جز در کتاب‌های تاریخی و برای تزینی و پز دادن خبری نخواهد بود.

 

اما اگر بخواهیم کاری در خور این مراسم بزرگ انجام دهیم باید چشمانمان را بشوییم و جور دیگر نگاه کنیم. ما در محضر شیخ‌الرئیس، به خردورزی بیشتر از زمان دیگری نیازمندیم.

همین.

 

 


۱۰۹۶

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید