مقالات

خسروشاهی، دائره‌المعارف گویا گوهری که زیر خاک پنهان شد

یادداشت محمدجواد حجتی کرمانی - در سوگ رفیق شفیق دیرینه استاد فقید سیدهادی خسروشاهی  ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
خسروشاهی، دائره‌المعارف گویا گوهری که زیر خاک پنهان شد

 

 

در حال نقاهت شدید قلمی شد                  در سوگ تو نمی‌توانم نوشت

 

***

این یادداشت روز شنبه ۱۷ اسفند جاری نوشته می‌شود در حالی که بیش از ده روز از وفات مرحوم مبرور مغفور استاد فقید سیدهادی خسرو شاهی طاب‌ثراه گذشته است: مرگ غیرمنتظره‌ای که به دوستان و علاقه‌مندان و خوانندگان آثار پربار استاد فقید را در عزائی دراز مدت فرو برد.


این نگارنده که در این ایام در بستر بیماری بودم و چند روز را در بیمارستان گذراندم حال و مجال آن را نیافتم که در سوگ رفیق شفیق دیرینه‌ام که متجاوز از شصت سال صمیمی‌ترین روابط دوستانه عاطفی و علمی را داشتیم، چیزی بگویم یا بنویسم. راستش این است که علاوه بر بیماری و ناتوانی جسمی از نظر روحی هم چنان حالتی داشتم که به جز چند قطره اشک نخستین و چند بار حمد و سوره و دعا و استغفار در هنگام نماز نتوانستم کلمه‌ای در این مصیبت جانکاه قلمی کنم...

و اینک تنها اشاره‌ای می‌کنم به آخرین روزهای دیدار با آن فقید سعید و نیز عنایت خاصی که آن برادر بزرگوار عطوف و رئوف به این حقیر و برادران دیگر منجمله برادر مرحومم علی حجتی داشت:

 

***

آقای خسروشاهی در این سالها بیشترین مراودات را با حقیر و چند تن دیگر از نویسندگان داشت و هرچند گاه یکبار در دفتر ما در روزنامه اطلاعات قدم رنجه می‌فرمود و در ضمن مذاکرات علمی و فرهنگی و ارائه آخرین تألیفات و مقالات خود، توفیق دیدار برای دیگر برادران دور و نزدیک هم دست میداد و من شکرگذار خدا بودم که دیگرانی هم در دفتر ما به زیارت سید عزیز و بهره‌گیری از محضر پرفیضش که آکنده بود از مطالعات و اطلاعات کاملاً به روز... موفق می‌شوند. پاره‌ای از برادران که در این دیدارها حضور داشته‌اند شاهد صدق این سخن‌اند.

 

***

... اما آنچه بیش از همه به‌خصوص شخص مرا سخت متأثر و داغدار داشت این بود که سید بزرگوار، که غیر از دیدارهای نامبرده از راه تلفن هم پیوسته با حقیر و خانواده در تماس بود، در آغاز بیماری طولانی من که هنوز هم ادامه دارد، از قم تلفنی احوال مرا جویا شده بود. و این، هم پس از بستری شدن در بیمارستان بود و هم پس از آن. در آخرین تلفن به خانواده در ضمن احوالپرسی از حقیر، گفته بود خود من هم مریضم و حالم خوب نیست... آری: آقای خسروشاهی تا آخرین روزهای عمر شریفش احوالپرس من بوده و آخرین الطاف محبت‌آمیزش پیش از وفات شامل حال این حقیر بوده است.

 

***

یادآوری: وفات مرحوم خسروشاهی در روز شهادت حضرت امام هادی(ع) (همنام مرحوم) و در آستانه فرارسیدن شب جمعه اول ماه رجب شب پربرکت و فضیلت معروف به «لیلة‌الرغائب» اتفاق افتاده است. حشر با اولیاء طاهرینش بر او مبارک باد. رحمت‌الله علیه و حشره مع اولیائه الطاهرین سلام الله علیهم اجمعین.

 

 

 

منبع: روزنامه اطلاعات؛ سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۸

 

 

۱۱۱۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید