مقالات

معرفی کتاب برای شروع فلسفه

سپیده حقیقی مراد  ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
معرفی کتاب برای شروع فلسفه
سپیده حقیقی مراد

 

فلسفه دانشی است که با شنیدن نام آن افراد تصور می‌کنند با موضوعات پیچیده‌ای سر وکار خواهند داشت، به همین خاطر به جز عده‌ای علاقمند، باقی افراد از خواندن کتاب ‌های فلسفی سرباز می‌زنند و یا آنها را نیمه‌کاره رها می‌کنند. کتاب ‌های رمان فلسفی ساده‌ترین روش برای آشنایی با مباحث وجود و هستی هستند.

 

قبل از آنکه شما را با کتاب‌ های رمان‌ فلسفی یا فلسفه مقدماتی آشنا کنیم، بهتر است بطور جزئی به تعریف فلسفه و موضوع آن بپردازیم.

 

فلسفه چیست؟

واژه فلسفه یا فیلوسوفیا کلمه ای یونانی است که از دو بخش "فیلو" به معنای دوستداری و "سوفیا" به معنای دانایی تشکیل شده است. فیثاغورس اولین کسی بود که کلمه فلسفه را به کار برد. حال با توجه به این تعریف لغوی "فیلسوف" به فردی گفته می‌شود که دوستدار دانایی است.

فلسفه دانشی است که به تفکر درباره مسائل بنیادین و اساسی که در جهان هستی و زندگی رخ می‌دهد، می‌پردازد. فلسفه معمولا تکیه بر استدلال‌های عقلانی و منطقی دارد. کانت یکی از فیلسوفان بنام، معتقد است: " فلسفه، شناسایی عقلانی است که از راه مفاهیم حاصل می‌شود." پس بطور کلی می‌توان گفت فلسفه مطالعه "واقعیت" است و در این علم "وجود" موضوع تفکر قرار می‌گیرد. در این قسمت از مقاله به معرفی ۱۰ کتاب خوب فلسفی  خواهیم پرداخت.

 

۱ . کتاب دنیای سوفی

این کتاب اثر جذابی است که داستانی را در رابطه با تاریخ فلسفه شرح می‌دهد. یوستین گردر، نویسنده خلاق این کتاب است که با زبانی ساده و روان فلسفه و نکات ارزشمند آن را براساس یک داستان برای خواننده شرح می‌دهد. این اثر طرفداران بسیاری در دنیا دارد به همین علت به ۶۰ زبان مختلف ترجمه شده است. داستان سوفی گزیده‌ای از سخنان ارزشمند فیلسوفان دنیا را در سه هزار سال گذشته روایت می‌کند. همچنین بهترین کتاب تاریخ فلسفه است که توصیه می‌کنیم اگر علاقمند به موضوع فلسفه هستید، آن را مطالعه کنید.

 

۲ . کتاب راز فال ورق

یکی دیگر از آثار محبوب یوستین گردر که رمانی فلسفی است و داستان پدر و پسری را روایت می‌کند که سالها پیش مادر پسر آنها را ترک کرده و خبری از او ندارند تا اینکه یک روز در یک مجله مد خبری از او پیدا می‌شود. نویسنده در این کتاب، مفاهیم و مبانی عمیق فلسفی را به زبانی ساده در قالب یک داستان بیان کرده است. اصلی‌ترین پرسش‌هایی که در این کتاب مطرح می‌شود این است که "ما کی هستیم؟ از کجا آمده ایم؟ و چگونه شکل وجودی پیدا کرده‌ایم؟" و بحث‌های فلسفی در مکالمات ساده پدر و پسر بیان می‌شود.

 

۳ . کتاب مسئله اسپینوزا

همانطور که از نام کتاب مشخص است، بنتو اسپینوزا فیلسوف قرن هفدهم است که این کتاب به زندگی او می‌پردازد. اسپینوزا در جوانی از جامعه یهود طرد و فروش کتاب‌هایش ممنوع گردید. این اثر توسط اروین د یالوم نوشته شده که روایتی جذاب از زندگی این فیلسوف مشهور است. فلسفه اسپینوزا معتقد است که : " باید با عشق عقلانی به خدا رسید، خود را از امیال مزاحم رها کرد و در آرامش و سکوت زندگی کرد."

 

۴ . کتاب تاریخ فلسفه

این کتاب توسط ویل دورانت نوشته و یکی از آثار درخشان زمان ما بشمار می‌آید. این کتاب در یازده فصل تدوین شده و روایتی مختصر از زندگی و اندیشه‌های فیلسوفان بزرگ نظیر ارسطو، افلاطون، بیکن، شوپنهاور و ... است که سیر تحول اندیشه‌ها و مفاهیم فلسفی، و جنبش‌های فلسفی را به زبانی ساده بیان می‌کند.

 

۵ . کتاب در باب حکمت زندگی

شوپنهاور معتقد است که نیرویی بنیادین در همه انسان‌ها وجود دارد که قدرتمندتر از نیروی درونی دیگر است، که این نیرو را " تمایل به زندگی" می‌نامد و به دنبال پاسخ به این پرسش است که "انسان چگونه سعادتمند زندگی کند؟"

 در باب حکمت زندگی بهترین کتاب برای شروع فلسفه است، آرتور شوپنهاور در این اثر شیوه‌های مختلف دستیابی به بالاترین میزان لذت و موفقیت را بررسی می‌کند، او از مثال‌های عینی و ساده با شوخ طبعی استفاده می‌کند و به بیان مسائل فلسفی می‌پردازد.

 

۶ . کتاب الفبای فلسفه

اثری از نایجل واربرتون است که در آن نویسنده مهم‌ترین مسائل و نظریه‌های فلسفی را با مستندات بررسی می‌کند. همچنین در این اثر پرسش‌هایی از این دست مطرح و بررسی می‌شوند : "فلسفه چیست؟ آیا می‌توانید وجود خدا را به اثبات برسانید؟ آیا گاهی اوقات می‌توان از قانون سرپیچی کرد؟"

فلاسفه با استدلال سر وکار دارند و از نظریات سایر فیلسوفان یا تفکرات خود برای اثبات مسائل فلسفی و پاسخ به پرسش‌هایی که ذهن‌شان را درگیر کرده، استفاده می‌کنند. 

 

۷ . کتاب فلسفه ای برای زندگی

ویلیا اروین با مسائل فلسفی راه و رسم زندگی را بیان می‌کند. متن پشت این کتاب به شیوه‌ای فوق‌العاده شما را به خواندن این کتاب ترغیب خواهد کرد که بخشی از آن از این قرار است: " خیلی از ما اصلا نمی‌دانیم هدف اصلی زندگی‌مان چیست. شاید بدانیم در هر دقیقه از زندگی یا هر دهه از عمرمان چه می‌خواهیم، اما هرگز درنگی نکرده‌ایم تا به هدف اصلی زندگی‌مان بیندیشیم."
اروین در این اثر فلسفه زندگی را براساس فلسفه رواقیون تشریح می‌کند و در دنیای امروز هم این کتاب کاربرد اساسی دارد و چیزی که اهمیت دارد این است که شما یک فلسفه برای زندگی داشته باشید.

 

۸ .  کتاب فلسفه به زبان ساده

همانطور که از عنوان مشخص است ، کتابی است آسان فهم برای نوآموزان فلسفه که توسط جنی تایچمن و کاترین اوانز نوشته شده است. این اثر در باب هستی‌شناسی و متافیزیک مباحثی را مطرح می‌کند، همچنین درباره مسئله وجود و هستی، وجود خدا، مسئله اختیار، اخلاق و توهم و ... نیز اطلاعاتی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

 

۹ . کتاب فلسفی عدالت

مایکل سندل در این کتاب عدالت را از سه رویکرد بیشینه سازی رفاه، محترم شمردن آزادی و پرورش فضیلت برای اندیشیدن درباره عدالت مورد بررسی قرار می‌دهیم. این کتاب بزرگترین نوشته‌های فلسفی درباره عدالت و بحث های حقوقی و سیاسی را مطرح می‌کند.
پرسش‌هایی نظیر "آیا مالیات گرفتن عادلانه است؟ آیا سقط جنین اخلاقی است؟ آیا باورهای اخلاقی و دینی در مورد عدالت وجود دارد؟" در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

 

۱۰ . کتاب خودآموز فلسفه

مل تامپسون این کتاب را در مورد مفاهیم فلسفی و با زبانی ساده نوشته که گزینه‌ای عالی برای شروع فلسفه است. در این اثر معرفت‌شناسی، فلسفه دین، برهان کیهان‌شناختی و معنای واژه "خدا" مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کتاب از ۷ فصل تشکیل شده و در هر قسمت یک موضوع فلسفی جداگانه مطرح می‌شود.

با توجه به توضیحاتی که در مقاله به آن‌ها اشاره کردیم بهترین کتاب فلسفه جهت آشنایی با مباحث فلسفی و هستی شناسی، کتاب خودآموز فلسفه است که بیانی شیوا و ساده دارد. همچنین یکی از بهترین رمان‌های فلسفی شناخته شده در سطح جهان، دنیای سوفی است که از بهترین‌های تاریخ فلسفه بشمار می‌آید.

 

 

 

منبع: خبر آنلاین؛ سه‌شنبه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۹

 

  

 

 

۲۸۶۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید