رونمایی آرم جشنواره حکمت سینوی

رونمایی آرم جشنواره حکمت سینوی
گام بلند بنیاد بوعلی‌سینا برای احیای حکمت سینوی رونمایی از آرم جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی‌سینا در آرامگاه شیخ‌الرئیس

 

عصر پنج‌شنبه 16 مهر 1388 در آئینی به یادماندنی از آرم جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی‌سینا در کنار قبر شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا پرده‌برداری شد.
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در آیین رونمایی از این آرم که رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا و برخی از مدیران کل ادارات استان و به ویژه با حضور پررنگ اصحاب رسانه‌های کشوری و محلی همراه بود؛ پس از اهدای دسته گل به قبر شریف حجت‌الحق بوعلی‌سینا، حاضران برای روح سترگ این فیلسوف و طبیب عالیقدر جهان درود و فاتحه قرائت کردند.


بنا به این گزارش، این آیین که پس از تشکیل نشستی علمی و فرهنگی در سالن شرکت مخابرات استان همدان و با حضور شخصیت‌های دانشگاهی، سیاسی، فرهنگی و روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی از تهران و همدان، بر پا شد، آغاز دورانی نوین در معرفی جهانی چهره همیشه تابناک این دانشمند بزرگ ایرانی تلقی می‌شود که پس از گذشت هزار سال از درگذشت وی، هنوز دلبرانه در دل و جان دوستداران دانش و فلسفه و طب و عارفان و سالکان حقیقت، جای دارد؛ نکته‌ای که در صحبت سخنرانان این آیین به خوبی انعکاس داشت.

شاه حسینی: جامعه ما با تأسی از بوعلی به تفکر فلسفی نیازمند است
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، در ابتدای این نشست «یوسف شاه‌حسینی» رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا و دبیر جشنواره حکمت سینوی به ارائه سخن پرداخت و گفت: ابن‌سینا شخصیتی است که عمر خود را وقف تعریف و ترویج «قانون شفا» برای سلامت جسم و روان انسان‌ها کرده است. گویی که سایه بلند تأثیراتش فراتر از زمان و مکان تا بلندای آینده تابیده است و همچنان در دل و جان جهانیان عزیز و ارزشمند است.
 
شاه‌حسینی ادامه داد: بوعلی سینا دانشمند زمان خودش بوده و توانسته تمام دانش‌های زمان خود را بشناساند. حکمت سینوی قابلیت ورود به دنیای فکری انسان امروز را دارد و قادر است آن را تحرک ببخشد. بوعلی سینا در زمان جاری است و بسیاری از ظرفیت‌های پنهان حکمت سینوی می‌تواند مورد استفاده رسانه‌ها قرار گیرد.
شاه‌حسینی تصریح کرد: جامعه ما به شدت نیاز به تفکر فلسفی دارد و این موجب تفکر نقادانه می‌شود و ارتباط وسیعی با زندگی امروز ما دارد.


رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: بوعلی‌سینا به عنوان یک شخصیت دانشمند جامع که در حقیقت مسلط بر همه علوم زمان خودش بوده و توانسته به خوبی و به زیبایی هماهنگی میان دانش‌های مختلف را نشان بدهد که در حال حاضر این همبستگی و آمیختگی، یکی از مزیت‌هایی است که یونسکو از آن در اعطای اخلاق در علم و فناوری از آن بهره می‌گیرد و ظرفیتی است که امروزه می‌توانیم از آن استفاده کنیم.


وی با اشاره به ادعای سایر کشورها مبنی بر تعلق بوعلی به آنها بیان داشت: در همین دو سه ماه اخیر رباتی به نام ابن سینا ساختند و تبلیغ کردند که بوعلی عرب بوده‌است. اگر چه داعیه داریم که بوعلی متعلق به تمام جهان است اما قطعا باید این مسئله هشیاری ما را برانگیزد.


وی سپس خاطرنشان کرد: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است که به شهر علم و حکمت شهرت دارد و آرامگاه مردان بزرگی است که در سرنوشت بشر گام‌های بزرگی برداشتند و افتخار میزبانی جشنواره حکمت سینوی را دارد.


شاه‌حسینی در ادامه سخنانش به اقوال بزرگان درباره ابن‌سینا پرداخت و تصریح کرد: به قول هانری کربن، «حکمت سینوی قابلیت ورود به فضای فکری و معنوی انسان معاصر را دارد و قادر است این فضا را تحرک و نشاط ببخشد. » همچنین به فرمایش سید‌حسین نصر، فلسفه علوم بوعلی‌سینا از ضروریات جدی زمانه ما است.


وی آن گاه به معرفی بنیاد علمی فرهنگی بوعلی‌سینا پرداخت و اظهارکرد: بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا بر اساس اساسنامه‌ای که در سال 1383 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، فعالیت خود را از سال 1385 آغاز کرد. در سال 1386 در جریان برگزاری همایش بین‌المللی حکیم هزاره‌ها، ایده اهدای جایزه بین‌المللی بوعلی‌سینا توسط استاندار همدان مطرح شد و مورد حمایت قرار گرفت.


رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا اضافه کرد: ما تلاش کرده‌ایم در این بنیاد علمی و فرهنگی، اندیشه‌های جدیدی را از منظر این عالم بزرگ کشف و به تصویر بکشیم، چرا که بی‌تردید، تفکر فلسفی، نگاه ما را به عمق عقلانیت می‌کشاند و از سطحی‌نگریستن باز می‌دارد.


وی در ادامه به تشریح چگونگی اعطای 5 جایزه بین‌المللی بوعلی‌سینا که در 21 آبان ماه سال جاری اعطا می‌شود، پرداخت و گفت: جایزه ابن سینا پژوهی برای فعالیت های برجسته در شناخت، تعریف و تبیین مکتب سینوی، جایزه پزشکی بوعلی سینا برای فعالیت های برجسته پیش برنده پزشکی، جایزه فلسفی بوعلی سینا برای فعالیتهای برجسته در پیشرفت فلسفه ، جایزه حکمتانه بوعلی سینا برای فعالیت های برجسته همبستگی ساز دانش و معنویت در ارتقا کیفیت زندگی و جایزه مفاخر بوعلی سینا برای فعالیت های برجسته در معرفی و بزرگداشت عالمان و متفکران عرصه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران اهدا می‌شود.

زلفی‌گل: معرفی مفاخر به خودباوری نسل جوان کمک می‌کند
در ادامه این نشست «محمد‌علی زلفی‌گل» رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا و عضو شورای راهبردی جشنواره حکمت سینوی به ارائه سخن پرداخت و گفت: بوعلی‌سینا کسی است که با نوشتن رساله «ابطال کیمیا» مسیر زندگی بشریت را متحول کرد و علم نوین و روش تجربی تحقیق را بنیاد نهاد. قبل از بوعلی‌سینا دانشمندان و افرادی که در آن زمان بودند، هدف اصلی‌شان این بود که کیمیا را پیدا کنند که به هر ماده دیگری که مالش می‌دهند، آن را به طلا تبدیل کند و بتوانند ثروتمند شوند و همچنین به دنبال مایع زندگی و حیات بودند که وقتی انسان آن مایع را می‌خورد، پیر نشود که این دو هدف کلی دانشمندان آن زمان بود.


وی افزود: می‌دانیم که این اهداف یک اهداف موهومی بوده و بوعلی‌سینا با نوشتن رساله ابطال کیمیا بیان کرد که با این روش نمی‌توانید به این اهداف خود برسید، باید به دنبال علم کیمیا و کیمیای علم بود، نه این‌که دنبال خود کیمیا باشیم و برای این‌که به یک هدف و توانایی برسیم، نیازمند روش تحقیق هستیم.

 

زلفی‌گل اظهارکرد: حضور متفکران و دانشمندان در شهر به نوبه خود دارای تأثیرات فرهنگی خاصی است و می‌تواند زمینه تعامل میان دانشگاه‌ها را به وجود آورد. همچنین در جذب نخبگان تأثیرگذار است، در شناسایی استعدادها می‌تواند مفید باشد.


رئیس دانشگاه بوعلی‌سینای همدان، علت معرفی و بررسی اندیشه مفاخر ایران را ریشه‌دار بودن فرهنگ و تمدن ایران در اندیشه‌آنها دانست و گفت: امروز با معرفی دقیق این اندیشمندان بزرگ می‌توانیم الگوی علمی و عملی دقیقی به نسل جوان خود معرفی کنیم.


وی برگزاری این مراسم در شهر همدان را حرکت بسیار مناسبی عنوان کرد و افزود: این چنین مراسمی موجب حضور فرهیختگان و اندیشمندان کشورمان در همدان می‌شود که ناخودآگاه تاثیرات علمی و فرهنگی مناسبی را در شهر عشق و حکمت می‌گذارد و به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران شهر بررسی اینچنین مراسمی است.


رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد: اگر بخواهیم به ثروت علمی مناسبی برسیم راهی نداریم، جز اینکه به این مفاخر بپردازیم تا نسل جوان ما از این طریق پالایش یابند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه به نخبگان و اندیشمندان امروز کشور ضروری است چرا که امروز یک نظریه دقیق فلسفی و راهبردی می‌تواند مسیر بشریت را تغییر دهد.


زلفی گل ادامه داد: جامعه ای که عالمان خود را قدر بداند بر صدر خواهد نشست و از توسعه برخوردار می شود.
وی اظهار داشت: یکی از اهداف ضمنی چنین جشنواره هایی معرفی حکیمان تمدن ایرانی- اسلامی و جلوگیری از مصادره آنان توسط بیگانگان است.


اهدای جوایز به نام بزرگان علمی فواید زیادی دارد، اول اینکه قصد داریم بگوییم ریشه‌دار هستیم و فرهنگ و تمدن ما ریشه در تاریخ دارد و گذشته ما نشان می‌دهد در ساخت تاریخ و تمدن نقش داشته‌ایم.


وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه الگوهای علمی و عملی را به نسل جوان معرفی کنیم تا به خودباوری برسند و باور داشته باشند آنها نیز می‌توانند روزی بوعلی سینا و افتخار جامعه بشری شوند جدای از اینها چنین اقدامی بازگشت به تاریخ نیز هست.


زلفی‌گل افزود: اگر بخواهیم روزآمدتر نگاه کنیم زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که ترافیکی از دانشمندان را در چنین کنگره‌هایی داشته باشیم و حضور دانشمندان، تعامل میان آنها و حضورشان در شهرها تاثیرات فرهنگی دارد و می‌تواند زمینه تعامل اساتید دانشگاه‌ها را با عالمان داخل و خارج از کشور فراهم کند.


وی تصریح کرد: امروزه اگر نگاه توریستی به قضیه داشته باشیم حضور جمعی از عالمان در یک شهر باعث رونق آن می‌شود بنابراین غیر از خیر و برکت چیز دیگری ندارد و فکر می‌کنم یکی از وظایف مدیران اجرایی کشور است.
زلفی‌گل دهه چهارم انقلاب را دهه تولید ثروت از علم دانست و بیان داشت: باید نیروهای متخصص را به گونه‌ای تربیت کنیم که هنر تولید ثروت را داشته‌باشند و این زمانی ممکن می‌شود که امید به زندگی و اعتماد در نسل جوان بالا باشد و باید سراغ این بحث برویم که کتاب‌های درسی، یافته‌های پژوهشی علمی خودمان باشد تا زمانی که دانش آموز و دانشجو مطالعه می‌کند به این نتیجه برسد که خودش می‌تواند در تولید ثروت موثر باشد.

اعوانی: جایزه بنیاد بوعلی‌سینا، خروج از سستی‌های گذشتگان است
در پایان این نشست «غلامرضا اعوانی» رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و عضو شورای راهبردی جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی‌سینا به ارائه سخن پرداخت، گفت: مقام فرهنگ در نزد ایرانیان بس ارزشمند است. واقعا جایگاه بزرگ فرهنگی ایران چه در دوره بعد از اسلام و چه در دوره قبل از اسلام بسیار ستودنی است.


عضو شورای راهبردی جایزه بین‌المللی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا با اشاره به این‌که متفکران ایرانی، متصدیان فرهنگ در بخش مهمی از دنیای قدیم بوده‌اند، افزود: دین هم با تفکر و حکمت آغاز و همراه می‌شود و اگر حکمت را از آن برداریم، همان دینی می‌شود که طالبان به آن عمل می‌کند. مهم‌ترین افتخار ما ایرانیان باید داشتن حکیمان و بزرگانی؛ مثل ابن‌سینا، ملاصدرا، علامه ‌طباطبایی و حضرت امام خمینی(ره) باشد و با ترویج و تعلیم این علوم، وارثان خوبی برای بزرگان اندیشه کشورمان باشیم.
 
عضو شورای راهبردی جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی‌سینا افزود: فلسفه علم اعلی و به تعبیر ابن‌سینا دانش برین است، اگر دانش برین نباشد دانش‌های دیگر نیست و آن‌هایی که ریشه فلسفه را در جهان اسلام زدند، ریشه دانش‌ها را زدند و دانش‌ها از میان رفته است و این نکته بسیار مهم است. فرهنگ ایران از فرهنگ‌های درخشان جهان است؛ یعنی اگر تمدن‌ها را بررسی کنیم در مقایسه با تمدن‌های مهم چین، هند و یونان متوجه می‌شویم که قدر آن ناشناخته مانده و ناشناخته ماندن آن به جهت این است که نزد فرزندان خود ناشناخته بوده است، اگر ما قدر آن را ندانیم، نباید از دنیا انتظار داشته باشیم که قدر فرهنگ ما را بداند.


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: میان کشورهای اسلامی تنها کشوری که پاسدار فکر، اندیشه و دانش فلسفه بود، ایران است. این نکته گزاف نیست، در کشورهای اسلامی فلسفه و تفکر منع شده است و فلاسفه تکفیر شدند. غلبه با تفکر اشعری بوده که اشعری هیچ جایگاه فکری و فلسفی ندارد. نه عقلی است و در نقل هم قائل به آرایی است که ضد آن چیزی است که در قرآن و حدیث است. تمام کشورهای جهان اسلام غیر از کشورهایی که تحت تأثیر فرهنگ ایرانی بودند؛ مثل هند، پاکستان و شرق عالم اسلام، اشعری و مخالف فکر و فلسفه بودند و با از میان رفتن فلسفه در واقع دانش‌ها هم از میان رفت.


وی افزود: در بین کشورهای اسلامی، تنها کشوری که دارای فلسفه بوده، ایران است و در سایر کشورها فلسفه منع شده‌است. در هیچ جایی در عالم اسلام جز ایران، فقیه حکیم را نمی‌بینید. بوعلی سینا مقام خاصی در حکمت دارد و ارزش او بیشتر از آن است که ما فکر می‌کنیم. هنوز ارزش واقعی ابن سینا شناخته نشده‌است.


اعوانی ادامه داد: 35 تا 40 درصد آثار بوعلی سینا هنوز چاپ نشده و این در حال است که کشورهای عربی آثار متفکران رده پنجم خود را نیز تا 20 بار تجدید چاپ می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: فلاسفه یونان نیز به این مطلب اعتراف داشته‌اند که فلسفه از ایران آغاز شده و این صحبت 2 هزار سال قبل گفته شده که سابقه فلسفه ایران به چندین هزار سال پیش باز می‌گردد.


اعوانی تصریح کرد: بوعلی سینا همیشه جزو 10 دانشمند برتر بوده و حتی در قیاسی که با سایر دانشمندان این گروه انجام شده است معتقدند مقام وی از بقیه خیلی بالاتر است اما توجه کافی به او نشده‌است. زمانی که مطالب او به لاتین ترجمه شد دانشگاه‌های خارج از کشور دگرگون شدند و دانشگاه‌هایی مثل کمبریج و آکسفورد برای چاپ کتاب ابن سینا اقدام کردند.


وی با اشاره به ادعاهای برخی کشورها مبنی بر متعلق بودن بوعلی به آنها بیان داشت: نباید نسبت به این ادعاهاغصه بخوریم چرا که ابن سینا مال ماست. کشوری که سابقه‌اش به 200 سال نمی‌رسد چگونه می‌تواند ادعا کند ابن سینا متعلق به اوست و یا کشوری که حتی یک فیلسوف دست چهارم هم ندارد چگونه ادعای داشتن چنین دانشمندی را دارد؟ البته ابن سینا متعلق به همه است اما معتقدیم از فرهنگ ما است.


اعوانی از برگزاری روز جهانی فلسفه در سال 89 به میزبانی ایران خبر داد و اظهار کرد: کنگره‌ای به همین مناسبت سال آینده در تهران به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار می‌شود که بنیاد بوعلی‌سینا نیز در برگزاری آن همکاری خواهد داشت.


رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در این آیین گفت: در بین کشور های اسلامی تنها کشوری که پاسدار دانش حکمت وفلسفه بوده، ایران است.


دکتر "غلامرضا اعوانی" در پایان بیان داشت: ما هنوز ارزش واقعی ابن سینا را نداسته ایم، فیلسوفی که به همان اندازه که در عالم اسلام تاثیر گذار بوده در غرب نیز تاثیر داشته است و این جایزه قدمی است برای اینکه از سستی گذشتگان بیرون بیاییم.

 

۲۵ مهر ۱۳۸۸ ۲۲:۰۸
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۳,۴۲۱
کد خبر : ۱۱

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید