لیپمن، بنیانگذار برنامه فلسفه برای کودکان درگذشت

لیپمن، بنیانگذار برنامه فلسفه برای کودکان درگذشت
بنیانگذار برنامه فلسفه برای کودکان و استاد بازنشسته دانشگاه ایالتی مونت‌کلیر روز یکشنبه 5 دی ماه 1389در محل اقامت خود در ایالت نیوجرسی درگذشت.

 

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا، متیو لیپمن بنیانگذار برنامه فلسفه برای کودکان در 24 آگوست 1923 در وینلند، نیوجرسی در آمریکا متولد شد.

 

وی تحقیقات خود را در دانشگاه های استنفورد، کلمبیا، سوربن در پاریس و دانشگاه اتریش ادامه داد و دکترای فلسفه خود را از دانشگاه کلمبیا در سال 1954 دریافت کرد.

 

رساله دکترای وی بعدها تحت عنوان " آنچه در هنر رخ داد" در سال 1967 به عنوان نگاهی به آثار جان دیویی و گفتگوهای لیپمن با وی منتشر شد.

 

لیپمن به عنوان مدرس تدریس فلسفه را در دانشگاه کلمبیا آغاز کرد و به عنوان رئیس گروه آموزش عمومی دانشگاه کمبیا در دهه 1950 و 1960 ، همان سالهایی که در کالج سارا لارنس و کالج سینی در نیویورک تدریس می کرد.

 

تجارب آموزش فلسفه لیپمن به دانشجویان کالج و دانشجویان دانشگاه و مشاهده تغییرات و تحولات سیاسی در فضای دانشگاه های سراسر آمریکا در دهه 1960 وی را متقاعد کرد که یادگیری تفکر انتقادی، کند و کاو پرسشهای فلسفی و ارائه استدلال های منطقی باید از سالهای کودکی آغاز شود.

 

وی در سال 1969 با حمایت سازمان استعداد ملی برای علوم انسانی نوشتن نخستین داستان بلند خود برای کودکان را با عنوان "کشف هری استوتمایر" به عنوان یک تجربه در مدارس دولتی مونت کلیر ایالت نیوجرسی آغاز کرد. در سال 1972 وی دانشگاه کلمیا را به منظور تدریس در کالج مونت کلیر ترک کرد تا پس از آن ایده های خود و آنچه که امروز از آن با عنوان "فلسفه برای کودکان" یاد می شود را بسط دهد.

 

وی در سال 1974 موسسه پیشبرد فلسفه برای کودکان را با همکاری آن مارگارت شارگ فقید راه اندازی کرد و سه دهه پس آن به فعالیتهای خود ادامه داد. لیپمن در سطح ایالات متحده و سطح بین المللی در عرصه تفکر نقدی و اصلاحات آموزشی و فلسفی دانش آموزان دوره پیش از کالج شناخته شده است.

 

فلسفه برای کودکان همزمان با برگزاری کارگاه هایی در تمام ایالتها به یک جنبش ملی تبدیل شد و پس از آن از سوی سازمانهای محلی و ملی در بیش از 40 کشور جهان و همچنین انجمنهای منطقه ای در اروپا، آمریکای لاتین و استرالیا گسترش یافت. برنامه درسی لیپمن به چندین زبان ترجمه شد و در سال 1985 شورای بین المللی کندوکاو فلسفی با کودکان در کپنهاگ تأسیس شد.

 

خط مشی آکادمیک لیپمن در برگیرنده تدریس در عرصه فلسفه و آموزش بود که این امر با نوشتن نخستین برنامه درسی فلسفه نظام‌مند برای دانش آموزان دوره پیش از کالج، ارائه دوره های کارشناسی و دکتری در رشته فلسفه برای کودکان، برگزاری تحقیقات روی تفکر کودکان و کندو کاو فلسفی و تهیه بودجه برای مجله تفکر، برگزاری همایشها و کارگاه های حرفه ای، کسب مدارج تحقیقی، نوشتن چندین کتاب و مقاله به اوج خود رسید.

 

وی در سال 2001 از دانشگاه مونت کلیر بازنشسته شد اما به عنوان یک پژوهشگر فعال عمل می کرد و پس از آن چندین مقاله و مصاحبه از وی منتشر شد از جمله شرح حال خودنوشت وی که در سال 2008 منتشر شد.

 

 

۳ بهمن ۱۳۸۹ ۱۳:۵۰
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری مهر |
تعداد بازدید : ۲,۶۷۴
کد خبر : ۱۱۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید