فارابی نماد گفتگوی علمی اسلام با سایرتمدن‌ها است

فارابی نماد گفتگوی علمی اسلام با سایرتمدن‌ها است
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، از برگزاری آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فارابی در روز ۱۴تیرماه با حضور رئیس‌جمهوری خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی در نشست خبری دیروز، جشنواره فارابی را یکی از رویدادهای علمی کشور در عرصه علوم انسانی و اسلامی دانست و افزود: در این رویداد هر ساله با حضور رئیس‌جمهوری، از محققان و اندیشمندان و دانش‌پژوهان این حوزه تقدیر می‌شود.

 

وی زمان برگزاری آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فارابی را روز سه‌شنبه ۱۴تیرماه بیان کرد و یادآور شد: این آیین در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

 

غلامی با اشاره به اقدامات انجام شده مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برای ارتقای سطح این جشنواره در وزارت علوم، خاطرنشان کرد: تغییراتی در این جشنواره ایجاد شده است که از آن جمله می‌توان به اضافه شدن شاخه علم دینی، انتخاب مقاله پژوهشی برتر، انجمن و نشریه برتر حوزه علمیه اشاره کرد.

 

رییس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، از اعطای دو جایزه دیگر در قالب این جشنواره خبر داد و گفت: دو جایزه مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی از جشنواره چهاردهم فارابی اعطا خواهد شد.

 

وی ادامه داد: همچنین تلاش شده است جوایز این جشنواره همسان جوایز جشنواره خوارزمی شود که با تأیید وزیر علوم، جوایز فارابی سه برابر خواهد شد.

 

رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطر نشان کرد: در جشنواره چهاردهم بنا داریم با دانشگاه‌ها و مراکز علمی سایر کشورها ارتباط داشته باشیم و از داوران خارجی در داوری آثار استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به ضرورت استفاده از داوران خارجی، گفت: ما ناگزیر به بهره‌گیری از داوران خارجی هستیم و در این راستا از استادان اسلام‌شناس استفاده کنیم.

 

رئیس دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از دانشگاه‌های مادر در این رویداد مشارکت ندارند، از رؤسای دانشگاه‌ها خواست تا این حوزه را مورد اهتمام قرار دهند.

 

غلامی با اشاره به اقدامات این مؤسسه برای توسعه تعاملات بین‌المللی در حوزه علوم انسانی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهوری قزاقستان بر تمرکز بر دانشمندان اسلام و ایجاد کمیته مشترک فارابی تأکید کردند و ما نیز در این زمینه احساس مسؤولیت کردیم. ما علاوه بر برگزاری کنگره فارابی، در تشکیل این کمیته مشترک برای انجام تحقیق و پژوهش در زمینه آرای فارابی سهم جدی خواهیم داشت.

 

دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم از جشنواره فارابی به عنوان قطب‌نمای علوم انسانی در کشور نام برد و گفت: در راستای ارتقای این جشنواره تغییراتی را ایجاد کردیم که از جمله آن می‌توان به ارتقای جایگاه جشنواره فارابی همپای جشنواره‌ خوارزمی اشاره کرد.

 

وی افزود: این علوم تعاملات مهم و سازنده‌ای با سنت‌های مهم فکری در جهان داشته و این تعاملات نیز بعد از اسلام، جلای ویژه‌ای یافته است. وی با بیان اینکه فارابی در توسعه این تعاملات نقش مؤثری داشته است، اظهار کرد: فارابی سمبل و نشانه گفتگوی علمی در جهان اسلام با سایر تمدن‌های بشری در دوره خود بوده است.

 

کلانتری اضافه کرد: هجمه علوم انسانی مدرن این تعاملات و تبادلات مغفول را از ریل خود و از مدار گفتگویی خارج کرده است؛ از این رو می‌بینیم که علوم انسانی نسبت وثیقی با هویت ما نداشته و علی‌رغم گام‌های مؤثری که در این زمینه برداشته شده است، این ارتباط برقرار نشده و نتوانسته است تصویری از علم نافع را به مردم ارائه کند و زندگی مردم را سامان دهد. معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر اینکه علوم انسانی جایگاه بالایی در جهان داشته و دارد، خاطر نشان کرد: این علم در جهان، جامعه‌ساز است و ریل توسعه بر مدار علوم انسانی شکل می‌گیرد.

 

کلانتری، جشنواره بین‌المللی فارابی را قطب‌نمایی از فعالیت‌های علوم انسانی در کشور توصیف کرد و یادآور شد: این جشنواره فرصتی برای بررسی فضای علوم انسانی کشور و شناخت فرصت‌های آن است؛ از این رو لازم است این جشنواره به نوآوری و مرزشکنی در حوزه علوم انسانی، بها دهد.

 

 

 

۸ تیر ۱۴۰۱ ۰۹:۴۰
تعداد بازدید : ۳۰۵
کد خبر : ۱,۲۶۵

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید