دکتر حبیبی که بود ؟

دکتر حبیبی که بود ؟
حبیبی رییس بنیاد ایران شناسی بود. وی هم‌چنین وزیر ارشاد دولت بازرگان، وزیر علوم و آموزش عالی و پس از آن وزیر دادگستری دولت میرحسین موسوی و معاون اول اکبر هاشمی رفسنجانی و دولت اولِ سیدمحمد خاتمی در ایران بود.

 

دکتر حسن حبیبی متولد سال 1315 در تهران بود. وی سال‌ها از بیماری رنج می‌برد.

 

وی همچنین ازجمله حقوق‌دانانی بود که پس از انقلاب ایران، پیش‌نویس متن قانون اساسی را با استفاده از قوانین اساسی سایر کشورها تهیه کرد.

 

وی در روز دوازدهم بهمن ماه 1391 در سن 76 سالگی دیده از جهان فرو بست.

 

قائم مقام بنیاد ایران شناسی گفت: مرحوم دکتر حبیبی، دچار ایست قلبی شد که او را به بیمارستان شهید باهنر منتقل کردیم و گروه پزشکی این بیمارستان برای احیاء تلاش بسیار کردند اما متاسفانه این تلاش ها بی نتیجه ماند و وی در ساعت یک بامداد دعوت حق را لبیک گفت.

 

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، احمد دانیالی با اشاره به سابقه بیماری مرحوم حبیبی گفت: وی از چهار سال پیش به بیماری دیابت مبتلا بود و چند بار نیز دچار مشکل قلبی شد اما تحت درمان بود و به عنوان رئیس بنیاد ایران شناسی کار روزمره اش را در این بنیاد انجام می داد.

 

سه دوره متوالی معاونت اول رئیس‌جمهور، چند دوره وزارت، عضویت در شورای نگهبان، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... زمان زیادی است و برای برخی، فرصتی تا بتوانند اندوخته‌ای مالی برای خود فراهم کنند، اما این مرد پاک با وجود آنکه این مناصب، قدرت اجرایی ویژه‌ای به صاحب آن می‌دهد، از رانت‌های رایج استفاده نکرد

 

سوابق و فعالیتهای دکتر حبیبی

هنوز سی سال نداشت که فعالیت‌های اجتماعی خود را شروع کرد.این فعالیت‌ها که از سال 1329 شروع شده بود در 12 بهمن ماه 1357 رسمیت بیشتری گرفت در واقع دکتر حبیبی درست 34 سال پیش با امام خمینی از پاریس به ایران برگشت و پس از شکل‌گیری دولت موقت، وزیر ارشاد کابینه بازرگان شد.پس از آن به عنوان معاون اول دولت هاشمی رفسنجانی انتخاب شد و این سمت را در هر دو دولت هاشمی از سال 1368 تا 1376 حفظ کرد. دکتر حبیبی معاون اولی را با سیدمحمد خاتمی نیز ادامه داد و در طول سال‌های 76 تا 80 نیز معاون اول دولت اصلاحات بود.حبیبی که بیشتر شخصیت فرهنگی داشت در طول دوره کاری خود ریاست بنیاد ایران شناسی را برعهده گرفت. او به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز فعالیت داشت و در طول دوران کاری و تحصیل خود ترجمه و تالیف اثرهای مختلفی در زمینه‌های حقوق، جامعه شناسی، موضوع فلسطین و جنگ تحمیلی را انجام داد. همچنین او از جمله حقوقدانانی بود که پس از انقلاب اسلامی ایران، پیش‌نویس متن قانون اساسی را با استفاده از قوانین اساسی سایر کشورها تهیه کرد. دکتر حبیبی شخصیت فعالی داشت و از جمله سیاست‌مدارانی بود که به مدارا مشهور بود نماد این موضوع انبوه کاریکاتورهایی بود که مجله طنز گل آقا در دوران معاون اولی او می‌کشید، اقدامی که باعث می‌شد فضای سیاسی آن روزها تکاپوی بیشتری داشته باشد. دکتر حبیبی علاوه بر فعالیت‌هایی که گفته شد سمت‌های دیگری نیز داشت. عضویت و سخنگویی شورای انقلاب، وزیر فرهنگ و آموزش عالی، نماینده تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی، وزیر دادگستری، عضو شورای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، عضویت در هیات رئیسه و عضو حقوقدان شورای نگهبان در سال‌های 1360 تا 1380 از دیگر مسئولیت‌های اجرایی او بوده است.

 

حبیبی  ازجمله حقوق‌دانانی بود که پس از انقلاب ایران، پیش‌نویس متن قانون اساسی را با استفاده از قوانین اساسی سایر کشورها تهیه کرد.

 

پایان مسئولیت‌های حبیبی

پایان سمت‌های دکتر حبیبی عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ریاست بنیاد ایران شناسی بود که با همین سمت هم در دوازده بهمن زندگی کاری و اجتماعی خود را بدرود گفت.دکتر حبیبی عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی سینا بود که در  مقاطع مختلف راهنمایی و ارشاد لازم برای اجرای برنامه های علمی و پژوهشی را بیان می کرد. جنازه آن مرحوم از مقابل بنیاد ایران شناسی تا مرقد امام خمینی (ره) تشییع و در نهایت در جوار حرم امام خمینی(ره) به خاک سپرده شد.

 

 

۱۵ بهمن ۱۳۹۱ ۱۰:۳۶
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۴۱۱
کد خبر : ۱۸۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید