غربی ها ابن‌سینا را بهتر از فیلسوفان و اندیشمندان خودشان می‌شناسند

غربی ها ابن‌سینا را بهتر از فیلسوفان و اندیشمندان خودشان می‌شناسند
مراسم رونمایی از تازه‌ترین اثر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، چهره ماندگار فلسفه کشور تحت عنوان «سخن ابن سینا در کلام بهمنیار» 13 اردیبهشت ماه با حضور عبدا... نصری، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و مجید حمیدزاده معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

 

 

*توجه اندکی به تاریخ داریم/ فلسفه، تفکر است و تفکر، تاریخ‌مند

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از فارس، ابراهیمی‌دینانی در سخنانی با اشاره به تفاوت‌های فلسفه و پژوهشگر فلسفه گفت: پژوهشگر به پژوهش می‌اندیشد و فیلسوف به فلسفیدن که این دو با یکدیگر متفاوتند، فیلسوف سالک راه است همانطور که عارف با عمل خود به سلوک می‌رسد فیلسوف با نظر به سلوک می‌رسد.

 

وی با تأکید بر اینکه دغدغه‌های ذهنیش را به کتاب تبدیل می‌کند، افزود: برای نگارش کتاب‌هایم، تنها به نوشتن فکر نمی‌کنم؛ چراکه باید دغدغه‌ها به فکر تبدیل شود. تاریخ در بین تمامی علوم در عالم خلقت اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه با انسان‌ها سروکار دارد، اما متأسفانه توجه به تاریخ بسیار اندک است.

 

وی با تاکید بر اینکه برای آموختن تمام علوم باید تاریخ را نیز مطالعه کرد، گفت: علومی چون فیزیک، شیمی و ... بدون تاریخ هم قابل مطالعه هستند اما فیلسوف باید تاریخ بداند چرا که فلسفه با تاریخ عجین است زیرا فلسفه، تفکر است و تفکر، تاریخ‌مند است. بنابراین در دنیای پیشرفته امروز باید سلوک فکری داشته باشیم و این سلوک با تاریخ فلسفه به دست می‌آید.

 

* فیلسوفان ابن سینا را نمی‌شناسند

چهره ماندگار فلسفه ایران با بیان اینکه ابن سینا فیلسوف وجودشناس است و هیچ کس به اندازه او در این حوزه متبحر نبوده است، افزود: متاسفانه امروزه فیلسوفان کمتر ابن سینا را می شناسند.

 

به گفته دینانی، غربیان ابن سینا را بهتر از فیلسوفان و اندیشمندان غربی می‌شناسند.

 

وی افزود: کتاب‌های شفاء، قانون، اشارات و تعلیقات وی هنوز خوانده نشده است درصورتیکه خود ابن سینا در مقدمه کتاب شفاء می‌گوید که ما این مطالب برای عوام نوشتیم ولی خود به حکمت دیگری دست یافتیم این حکمت در کتاب «الانصاف» او نگاشته شده است که متاسفانه مجلدات این مجموعه کتاب بیست جلدی در حمله محمود غزنوی از دست رفته است.

 

وی یکی از ویژگی های کتاب «سخن ابن سینا در کلام بهمنیار» را سیاحت اجمالی بر افکار ابن سینا دانست و اظهار کرد: بهمنیار شاگرد ابن سینا است که در این کتاب به او نیز پرداخته شده است وی نگاه تازه‌ای به اندیشه ابن سینا دارد.

 

* ابن‌سینا یک فیلسوف اشراقی است نه مشائی

وی درباره مارتین هایدگر فیلسوف معاصر و شناخته شدن وی در جامعه جهانی و مقایسه‌اش با ابن سینا که هنوز آثارش مغفول است،‌ گفت: متاسفانه تعداد محدودی کتاب درباره اندیشه‌های ابن سینا نگاشته شده است که ممکن است یکی از دلایل این کوتاه ممنوعیت فلسفه بوده باشد با وجود اینکه هنوز هم فلسفه مخالفانی دارد، امیدواریم در آینده نه چندان دور فلسفه جان تازه ای بگیرد.

 

وی در پاسخ یکی از سؤالات مدعوین که درباره فیلسوف یا عارف بودن ابن سینا سؤال کرد، گفت: در یک کلمه او یک فیلسوف اشراقی است نه فیلسوف مشائی اما سال‌هاست که اشتباها او را فیلسوف مشاء می‌دانند. وی فیلسوفی اشراقی است که در انتهای عمر پا به عرفان گذاشت.

 

 

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۰:۳۷
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۱۶۷
کد خبر : ۱۹۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید