مجامع علمی در آرامگاه بوعلی‌سینا تشکیل شود

مجامع علمی در آرامگاه بوعلی‌سینا تشکیل شود
با وجود گردشگران فراوان که از آرامگاه بوعلی‌سینا بازدید می‌کنند، اما هنوز مجامع علمی در این آرامگاه وجود ندارد و باید تشکیل شود.

 

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، آیین گرامیداشت روز پزشک با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، بسیج جامعه پزشکی و بنیاد بوعلی‌سینا و با شرکت صدها تن از مردان و زنان پزشک همدان، شامگاه جمعه اول شهریور 92، در سالروز تولد شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا در باغ دانشگاه علوم پزشکی برپا شد.

***

آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی، نماینده ولی فقیه در همدان و رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، در آیین گرامیداشت روز پزشک که با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، بسیج جامعه پزشکی و بنیاد بوعلی‌سینا و با شرکت صدها تن از مردان و زنان پزشک همدان، که شامگاه جمعه اول شهریور 92، در باغ دانشگاه علوم پزشکی برپا شد؛ با ذکر این مطلب گفت: برای تشکیل چنین مجامعی در آرامگاه سلطان‌الاطباء حمایت می‌کنیم چرا که تشکیل چنین مجامع علمی ضروری است.

 

آیت الله محمدی با اشاره به اینکه شیخ‌الرئیس خواص طبی 8 هزار گیاه را بررسی و معرفی کرده است، گفت: باید این مرد بزرگ را در تمام ابعاد ارزشی بشناسیم و فقط فلسفه یا طب کافی نیست.

 

محمدی افزود: بوعلی‌سینا دانشمندی ایرانی، مسلمان و شیعه دوازه امامی است و تمام دنیا را محسور خود کرده است، اما متاسفانه ابعاد ارزشی بوعلی‌سینا مکتوم مانده است.

 

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا تاکید کرد: همه باید برای معرفی بوعلی‌سینا همت کنیم و در این راه از جوامع دیگر نیز باید کمک گرفت.

 

محمدی با اشاره به اینکه بوعلی پیش از آنکه پزشک باشد فیلسوف است، افزود: بوعلی‌سینا دارای جهان‌بینی قوی بود و ایدئولوژی قوی نیز داشت که مکتوم مانده است.

 

امام جمعه همدان، کتاب قانون بوعلی‌سینا را زیرساخت و شالوده طب جدید بیان کرد و گفت: خوشبختانه امروز نگاه مثبت و خوبی نسبت به طب اسلامی و سنتی وجود دارد و از همه پزشکان نیز انتظار داریم در کنار طب جدید به طب سنتی و اسلامی هم توجه کنند.

 

محمدی افزود: باید تعصبات نابجا را کنار گذاشته از صد درصد دفاع یک طرفه از طب جدید یا صد درصد نفی آن دوری کرد، طب سنتی و جدید هریک ویژگی‌هایی دارد و باید در قضاوت‌ها نسبت به این دو منصف بود و راه میانه را برگزید. هر دو طب جدید و سنتی باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد و این خیزش نیز می‌تواند از همدان آغاز شود که در صورت اجرا خدمت بزرگی به بشریت شده است.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در خصوص مصرف زیاد دارو در کشور هشدار داد و گفت: مصرف داروی ایرانیان چهار برابر میانگین جهانی بوده و این امر در شأن مردم ایران اسلامی نیست و این تصور اشتباهی است که می‌گویند اکر دکتر داروی کمتری تجویز کند بی‌سواد است.

 ***

استاندار همدان نیز در این آیین گفت: در عصر امروز مسائلی در حال رخ دادن است که به درد فرهنگی تبدیل شده است و باید این درد فرهنگی را در کنار درد جسمانی و فیزیکی درمان کرد.

 

علی‌محمد آزاد اظهار کرد: مصرف زیاد دارو یک درد فرهنگی است، این مشکل باید حل شود، اینکه بیمار تنها به حرف پزشکی گوش دهد که بیشترین دارو را تجویز می‌کند اشتباه است.

 

وی تصریح کرد: برای یک بیماری ساده مثل سرماخوردگی میزان و تعداد مراجعات افراد به پزشک خیلی زیاد است و این امر نیز یک درد فرهنگی محسوب می‌شود و باید برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بیشمار به جامعه، برای این درد نیز چاره‌ای اندیشید.

 

استاندار همدان درباره رابطه مالی پزشک با بیمار نیز گفت: رابطه مالی پزشک با بیمار و گرفتن پول اضافی به عنوان سومین معضل و درد فرهنگی در جامعه وجود دارد و درمان آن ضروری است.

 

آزاد افزود: تعدادی کمی در حدود 7 تا 8 درصد از پزشکان چنین رابطه مالی زشتی با بیماران دارند و همین امر همه پزشکان را بدنام کرده است.

 

وی بر بازتعریف سیستم پزشکی و فرهنگی جامعه تاکید و اظهار کرد: باید برای رفع چنین معضل فرهنگی هرچه زودتر اقدام موثری را انجام داد.

 

استاندار همدان در ادامه به واژه پزشک و تعبیر از آن اشاره کرد و گفت: کلمه پزشک جایگزین طبیب و حکیم شده است، حکیم از حکمت می‌آید و در گذشته نه چندان دور، حکیم با حکمت و دانش بیمار را معالجه می‌کرد و در کنار تجویز دارو اقدامات گفتاردرمانی نیز داشت.

 

آزاد افزود: نگاه مردم به پزشک همین است، آنها انتظار دارند پزشکان همانند یک طبیب و حکیم با بیمار برخورد کنند، برخی از دردها جسمی نیست و تنها با حضور فیزیکی و قوت قلب دادن درمان می‌شود.

 ***

سکینه پری همدانی، نخستین زن جراح ایران به جامعه معرفی شود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: برای اجرای طرح پزشک خانواده با 2 هزار میلیارد تومان اعتبار موافق نیستم و این طرح باید با اعتبار بیشتری اجرا شود.

 

امیر خجسته شامگاه جمعه در آیین گرامیداشت روز پزشک اظهار کرد: پزشک خانواده به 9 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در صورت تزریق چنین اعتباری، نمایندگان مجلس موافق اجرای آن هستند.

 

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تمام مواردی که در رابطه با علوم پزشکی و بهداشت و درمان باشد حمایت می‌کنند و نمونه این امر انتخاب وزیر بهداشت بود که با 261 رای موافق انتخاب شد.

 

خجسته گفت: از وزیر بهداشت خواستیم برنامه‌های خود را ارائه دهد و پس از بررسی و مطالعه به او رای دادیم و هم‌اکنون از ویزر بهداشت حمایت می‌کنیم و مراقب هستیم تا برنامه‌ها به درستی اجرا شود چرا که بخش بهداشت و درمان برای مجلس اهمیت بسزایی دارد.

 

وی بر شناسایی چهره‌های ماندگار همدان در سراسر کشور تاکید کرد و افزود: در حال حاضر شناسایی این افراد در سطح استان انجام شده است و باید هرچه زودتر چهره‌های ماندگار همدان در سطح کشور نیز شناسایی شود.

 

خجسته به نخستین زن جراح در کشور اشاره کرد و گفت: سکینه پری همدانی نخستین زن جراح در ایران است که سال 1280 در همدان متولد شد و سال 57 نیز دار فانی را وداع گفت، او یکی از چهره‌ها ماندگار همدان است و باید به جامعه معرفی شود.

 

وی یادآور شد: با توجه به اینکه این پزشک و جراح همدانی بخشی از عمر با برکت خود را در استان گلستان سپری کرده است، باید با همکاری مسولان گلستان، آیین بزرگداشت سکینه پری همدانی برگزار شود.

 

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت به ایثارگری جامعه پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: پزشکان و کادر پزشکی در دوره هشت سال دفاع مقدس با حضور در مناطق عملیاتی خدمات بی‌نظیری به رزمندگان ارائه دادند.

 

خجسته افزود: آنها حتی در دوره آزادگی نیز در بندهای رژیم بعثی زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها قرار داشتند با این وجود از کمک پزشکی به اسرا دریغ نکردند.

 ***

بدن مرکب است در راهپیمایی به سوی کمال

ابراهیم کارخانه نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز در این آیین اظهار کرد: بدن مرکب روح است در راهپیمایی روح به سوی کمال؛ و امروز این بدن تحت تحریم شدید اقتصادی دشمن قرار گرفته است.

 

وی افزود: هم‌اکنون بدن انسان ایرانی در معرض جنگ قرار گرفته و همانند یک رزمنده در برابر دشمنان ایستاده است.

 

کارخانه گفت: پزشکان باید تلاش کنند تا این رزمنده در راهپیمایی به سوی قله تعالی موفق شود.

 ***

پزشکان در نسخه نویسی، تسلیم خواسته بیمار نشوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: پزشکان باید مراقب باشند در نسخه‌نویسی یا درخواست آزمایش نباید تسلیم خواسته بیمار شوند.

 

سیدحبیب‌اله موسوی بهار اظهار کرد: در حال حاضر مشکل کمبود دارو جدی است و باید نسبت به موضوع نسخه‌نویسی توجه ویژه‌ای شود.

 

وی افزود: فرهنگ مراجعه مردم به درمانگاه‌ها و استفاده از دارو باید اصلاح شود و پزشکان در این امر نقش حیاتی دارند و نباید فراموش کنیم در علم پزشکی وظیفه ما پزشکان فرهنگ سازی صحیح مصرف دارو است.

 

موسوی‌بهار تصریح کرد: در حال حاضر داروخانه‌ها به منازل منتقل شده و یخچال خانگی به عنوان داروخانه کوچک ایفای نقش می‌کند.

 

وی به مسائل و مشکلات جامعه پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: مشکل اعظم جامعه پزشکی متوجه پزشکی عمومی است و امیدوارم در دولت تدبیر و امید با تدبیر و رفتارهای جدید، وضعیت کشور و جامعه بهتر شده و گشایشی ایجاد شود.

 ***

رئیس سازمان نظام پزشکی استان همدان نیز در این آیین اظهار کرد: بارها از همکاران خد درخواست کرده و امروز نیز می‌خواهم روزانه 4، 5 بیمار را به صورت رایگان پذیرش کنید.

 

ابوالفضل عظیم افزود: برخی افراد بضاعت مالی برای درمان ندارند و در صورت پذیرش رایگان روزانه فقط 5 بیمار توسط هر پزشک بخش زیادی از مشکلات جامعه حل شده و افراد بی‌بضاعت نیز از بیماری رنج نمی‌کشند.

 

 

 

 

 

 

۲ شهریور ۱۳۹۲ ۱۶:۰۸
خبرگزاری تسنیم؛ ۰۲ شهریور ۱۳۹۲ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۱۵۶
کد خبر : ۲۱۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید