وزیر ارشاد: هویت مفاخر فرهنگی ایران قابل مصادره نیست

وزیر ارشاد: هویت مفاخر فرهنگی ایران قابل مصادره نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : گرچه مزار بسیاری از مفاخر فرهنگی کشور در خارج از ایران قرار دارد اما این مفاخر متعلق به ایران بوده و هویت آن ها قابل مصادره نیست.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، دکتر علی جنتی در همایش «مصلح بیدارگر» که در روز  پنجشنبه 14 اسفند 1393 در اسدآباد برگزار شد، از حضور در شهرستان اسدآباد ابراز خرسندی کرد و اظهار کرد: شما همدانی‌ها استاندار فرهیخته و فرهنگی دارید که باید از خدمات وی تقدیر کرد.

 

وی از 50 سال خدمات شایسته استاد خسروشاهی نیز تشکر کرد و گفت: به واقع ایشان بزرگترین پژوهشگر در زمینه سید جمال‌پژوهی است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جا داشت در این جلسه از بیانات استاد خسروشاهی بهره‌مند شویم، در ادامه گفت: وی در زمینه زندگی سید جمال‌الدین تحقیقات فراوانی دارد که در کشور کسی را نمیشناسیم که در رابطه با سید جمال به این اندازه پژوهش کرده باشد.

 

وی با اشاره به اینکه اسدآباد برایم بسیار خاطره‌انگیز است، ابراز داشت: در سال‌های سخت و تاریک در دوران رژیم گذشته به این شهر ترددهای زیادی داشتم.

 

جنتی در خصوص ایجاد اساسنامه بنیاد سید جمال‌الدین اسدآبادی بیان داشت: در ابتدا تصور ما این بود تمام بنیادها باید در شورایعالی انقلاب فرهنگی مورد تصویب قرار گیرد تا وجاهت قانونی پیدا کند ولی با بررسی‌های صورت گرفته معلوم شد تمام بنیادها نیاز به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی ندارد.

 

وی در تشریح این مطلب گفت: با این اوصاف، وزارت فرهنگ و ارشاد برای این دسته از بنیادها می‌تواند مجوز صادر کند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با ارائه اسامی هیئت موسس بنیاد علمی سید جمال‌الدین، ظرف یک ماه مجوز لازم و اساسنامه آن تشکیل خواهد شد.

 

وی در خصوص ثبت نام سید جمال در یونسکو و بازگرداندن نام ایشان به نام اسدآبادی گفت: به هر حال امروز همه می‌دانند با توجه به مقالات و کتاب‌های مختلف این شخصیت‌ها متعلق به ایران هستند و نباید نگران باشیم که نام سید جمال را افغانی می‌دانند.

 

جنتی ادامه داد: این افتخار کشور ایران است که همه کشورها از نام سید جمال استفاده می‌کنند و تفاوتی نمی‌کند که یک شخصیت ایرانی در کجای جهان باشد.

 

وی از ایجاد تندیس سید جمال‌الدین در ورودی شهر اسدآباد خبر داد و گفت: در صورتی که شهرداری اسدآباد کمک کند این تندیس زیبا در ابتدای ورودی شهر نصب می‌شود.

 

وزیر فرهنگ  ارشاد اسلامی، سید جمال‌الدین اسدآبادی را سلسله‌جنبان وحدت در 100 سال اخیر دانست و گفت: ایشان از چهره‌های خودساخته‌ای بود که نقش بی‌بدیلی در وحدت اسلامی داشته و با تحمل رنج آوارگی، اسلام را به ملت‌های غفلت‌زده شناساند.

 

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان فرمودند «سید جمال کسی بود که مطرح کننده بازگشت به اسلام بود» و همین امر نشان از جایگاه بالای سید جمال دارد.

 

جنتی به کتاب‌های شهید مطهری در خصوص این اندیشمند بزرگ اشاره کرد و گفت: ایشان نیز در کتاب‌های خود به نهضت سید جمال در زمینه فکری و عقلانی پرداخته است.

 

وی به اقدامات مختلف سید جمال‌الدین در مقابله با استعمار اشاره کرد و گفت: سید جمال‌الدین یکی از منادیان بزرگ اسلام بود که اولویت خود را به بیدارسازی وجدان ملت‌های مسلمان قرار داد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف در زمینه بزرگداشت مفاخر ایرانی گفت: باید با برگزاری چنین جشنواره‌هایی به تولید ادبیات در حوزه وحدت و اتحاد مسلمانان بپردازیم.

 

وی پاسداشت سید جمال را پاسداشت وحدت و اتحاد و هویت اسلامی دانست و گفت: سید جمال یک الگو بود و با شرایطی که امروز داریم باید به اسلام عقلانی و نیروی وحدت توجه داشته باشیم.

 

 

۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۲:۰۷
خبرگزاری ایرنا؛ 14 اسفند 93 - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۷۰۱
کد خبر : ۳۲۱

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید