فراخوان اولین جشنواره علم و عامه

موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، در راستای ایجاد شور و نشاط علمی وجلب مشارکت دانش آموزان، دانشجویان و عموم مردم برای انجام فعالیت های علمی و تلاش در جهت آموزش غیر رسمی علم و فناوری و بیان علم در قالب ابزار ساده، اقدام به برگزاری جشنواره علم وعامه می کند.

 

شرایط عمومی

- عموم علاقمندان می توانند به صورت گروهی (محدودیت تعداد وجود ندارد) و انفرادی در این جشنواره شرکت داشته باشند.

- برای شرکت در جشنواره و ارسال اثر هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و علاقمندان می توانند به صورت کاملا مستقل و یا حتی با تشکیل یک تیم گروهی خانوادگی در این جشنواره شرکت نمایند.

- هر شرکت کننده می تواند حداکثر در دو زیر محورجشنواره شرکت نماید.

- موزه علوم و فناوری به عنوان برگزار کننده جشنواره حق نمایش عمومی آثار را دارد.

- جشنواره در دو سطح دانش آموزی و عمومی برگزار می گردد. سطح دانش آموزی مختص دانش آموزان و مدارس است و در سطح عمومی، دانشجویان، انجمن های علمی و گروه های مستقل و انفرادی می توانند شرکت نمایند.

زمان بندی

- دریافت آثار در کلیه زیر محورها به جز تئاتر علمی تا تاریخ:  15 شهریور 1394

- ضرب العجل زیر محور تئاتر علمی به دلیل اینکه منتخبین مرحله اول باید زمان لازم برای تمرین و تهیه لوازم صحنه را داشته باشند تا تاریخ 15 مرداد می باشد.

جایزه

- به برگزیدگان جوایز نفیس مادی و معنوی اهدا می شود.

- با طرح های برتر قرارداد همکاری با موزه علوم و فناوری امضا خواهد شد.

- برخی آثارمنتخب به عنوان یکی از آثار موزه علوم و فناوری با نام خالق اثر در این مجموعه به نمایش گذاشته خواهد شد.

داوری

داوری آثار در دو مرحله صورت می گیرد:

- در مرحله اول، داوران متخصص در هر زیر محور با مشاهده آثار به صورت عکس و متن، آنها را مورد ارزیابی قرارمی دهند. در این مرحله فقط کیفیت و شاخص های علمی  برای داوری مدنظر قراردارد.

- در مرحله دوم، آرا مردمی نیز مد نظر قرار خواهد گرفت. برای محورهای مختلف جشنواره فضاهایی برای ارائه آثار در نظر گرفته می شود. در این مرحله در زیر گروه های شو علمی و تئاتر علمی  نحوه اجرا و جذابیت نمایشی اثر برای داوران مهم است و در نهایت در طول جشنواره بر اساس نمره داوران متخصص در هر زیر محورو آرای مردمی برای هر اثر، گروه ها و نفرات برگزیده در دو سطح دانش آموزی و دانشگاهی اعلام خواهند شد.

محورهای جشنواره

-    ساخت ابزاری برای آموزش و نمایش مفاهیم علمی:

این ابزار می توانند کاملا دست ساز باشد. ویژگی مهم این است که مفاهیم علمی را عینیت بخشیده و درک مفاهیم را برای عامه مردم ساده و شیرین کند. شرکت کنندگان باید برای مرحله اول عکس ابزار ساخته شده را به همراه محتوای آموزشی و شناسنامه اثر ( شامل مواد به کار گرفته شده، ابعاد اثر و مشخصات ظاهری ) برای دبیرخانه ارسال نمایند. منتخبین مرحله اول، برای داوری نهایی، آثار خود را در طی جشنواره به نمایش خواهند گذاشت و شیوه عملکرد ابزار، زیبایی و سهولت در انتقال مفاهیم در داوری نهایی موثر می باشد.

-    طراحی و اجرای یک جنگ علمی:

شرکت کنندگان باید ابزاری ساده برای ارائه یک مفهوم علمی طراحی کرده و آن را به صورت جذاب به شکل نمایشی جهت آموزش عموم ارائه دهند. برای این منظور باید شرح آزمایش علمی خود و ابزار ساخته شده را همراه با عکس و توضیحات کامل در فایل  pdf  لینک های موجود در سایت به دبیرخانه ارسال نمایند. در صورتی که طرح جزو آثار منتخب اولیه اعلام گردد. ساعت ومکان ارائه کار به صورت نمایشی و زنده به شرکت کنندگان اعلام می گردد.

-     ساخت یک کلیپ علمی:

شرکت کنندگان باید کلیپ(نماهنگ) علمی 2 دقیقه ای در خصوص پدیده های علمی  همچون نجوم، محیط زیست و... تهیه کرده و در فرمت AVI،MPG،MPEG،4MP به دبیرخانه ارسال نمایند. آثار برگزیدگان مرحله اول در قالب نمایشگاهی در هفته علم در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و درپایان هفته، برگزیدگان نهایی اعلام خواهدشد.

-      اجرای یک تئاتر علمی:

شرکت کنندگان باید در مرحله اول نمایشنامه خود را با ذکر جزییات صحنه ارسال نمایند. نمایشنامه ها باید در خصوص آموزش یک مفهوم علمی و یا بازسازی صحنه ای از تاریخ علم باشند. به شرکت کنندگان منتخب زمان  ومکان اجرای نمایشنامه اعلام خواهد شد. هر نمایشنامه در محدوده 10 دقیقه فرصت اجرا دارد و در پایان هفته به برگزیدگان نهایی جوایزی اهدا خواهد شد.

** لطفاً نمایشنامه را  در فرمتی که بر روی وب سایت مسابقه موجود است تهیه کنید.

-    عکاسی از پدیده های علمی:

شرکت کنندگان باید عکس های خود را از پدیده های علمی همچون آسمان شب، خورشید، محیط زیست و... به دبیرخانه ارسال نمایند. شرکت کنندگان منتخب مرحله اول با چاپ عکس های خود در فرمت مشخص می توانند در نمایشگاه هفته علم شرکت کنند. در نهایت به برترین ها جوایزی اهدا خواهد شد.

** آثارارسالی می تواند به صورت دیجیتال، آنالوگ اسکن شده، سیاه و سفید یا رنگی باشد.

** آثار باید با فرمت JPEG و TIFF ارائه شود .

** راه یافتگان به بخش مسابقه عکس، که اسامی آنها پس از بازبینی اعلام می شود، باید آثار خود را به صورت چاپ شده با مشخصاتی که متعاقباً اعلام می شود به دبیرخانه ارائه دهند.

-    خورشید در آیین ها و فرهنگ های مختلف:

شرکت کنندگان می توانند به هر شکل دلخواه در قالب مجسمه، نقاشی، کلاژ و... خورشید را از منظر آیین های مختلف ارائه نمایند. در نهایت تصاویر آثار خود را همراه با توضیحات اثر برای داوری در مرحله اول به دبیرخانه ارسال نمایند. منتخبین مرحله اول با ارائه آثار در نمایشگاهی در هفته علم حضور خواهند داشت.

** عکس آثاربرای شرکت در مرحله اول باید با فرمت JPEG ارائه شود .

نحوه ارسال آثار

-  ارسال آثار درهر کدام از زیر محورهای مختلف باید از طریق لینک مخصوص آن در سایت جشنواره  آپلود و ارسال گردد.

- بعد از داوری اولیه آثار، به منتخبین از طریق سایت جشنواره اطلاع رسانی می شود، تا در جشنواره اثر خود را در قالب مناسب اثر (فیلم،عکس، نقاشی، اجرای تئاترو...) ارائه دهند.

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده نمونه های مثالی می توانید به سایت موزه علوم و فناوری، مراجعه فرمایید.

آدرس سایت: www.irstm.ir

آدرس ایمیل: INFO@IRSTM.IR

تلفن تماس با دبیرخانه: 88914934

نمابر: 88851456

۳ مرداد ۱۳۹۴ ۰۸:۰۱
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۰۲۲
کد خبر : ۳۶۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید