جایزه بین المللی اخلاق در علم ابن سینا به دانشمند پاکستانی اعطا شد

جایزه بین المللی اخلاق در علم ابن سینا به دانشمند پاکستانی اعطا شد
زبتا خان شینواری دانشمند پاکستانی در حوزه اخلاق در علم و آموزش برنده چهارمین دوره جایزه بین المللی اخلاق در علم ابن سینا شد.

 

 

به گزارش روابط و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا به نقل از روابط عمومی کمیسیون یونسکو-ایران، مراسم اعطای جایزه ابن سینا در مقر سازمان یونسکو با حضور مدیرکل یونسکو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، معاون مدیر کل یونسکو در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، وزیر آموزش فدرال و آموزش حرفه ای پاکستان، سفیر و نماینده دائم پاکستان در یونسکو، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران، رئیس هیات داوران جایزه ابن سینا، رئیس کمیسیون جهانی اخلاق در علم و فناوری یونسکو و دبیر جایزه ابن سینا برگزار شد و این جایزه به پروفسور زبتاخان شینواری از کشور پاکستان اعطا شد.

 

جایزه بین‌المللی ابن سینا به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به پاس فعالیت های ارزشمند دانشمند و فیلسوف نامی ایران ابوعلی‌سینا که در حوزه‌های پزشکی، فلسفه و اخلاق شهرت جهانی دارد، با هدف ترویج اخلاق در علم و فناوری تاسیس شده است. این جایزه هر دو سال یکبار به افراد و گروه‌هایی که تحقیقات و فعالیت‌های شاخص و برجسته‌ای در زمینه اخلاق علمی و فناوری انجام داده‌ باشند، اعطا می‌شود که شامل یک مدال طلای ابن‌سینا، گواهی، ده هزار دلار و یک هفته سفر علمی به ایران است.

 

این جایزه در سال 2015 به پروفسور زبتاخان شینواری از کشور پاکستان اعطا شد.

 

پروفسور زبتاخان شینواری، متخصص در حوزه کشاورزی و گیاه‌شناسی، رئیس فرهنگستان علوم پاکستان و رئیس دپارتمان بیوتکنولوژی «قائد اعظم» دانشگاه اسلام آباد است. او خدمات شایسته‌ای را در مرکز ملی تحقیقات کشاورزی پاکستان و همچنین موزه تاریخ طبیعی این کشور انجام داده و از استادان برجسته دانشگاه علم و تکنولوژی «کوهات» پاکستان است.

 

در این مراسم ابتدا ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو به اهمیت اخلاق مداری در علم و فناوری اشاره کرد و از مصادف شدن مراسم اهدا جایزه ابن سینا با هفتادمین سالگرد یونسکو ابراز خرسندی نمود. ایشان افزود: این جایزه در تجلیل از ابن سینا، دانشمندی که همواره در فعالیت های علمی خود متعهد به اخلاق بوده است، می باشد و ترویج اخلاق در علم نیز از رسالت های یونسکو است.

 

پروفسور شینواری برنده جایزه اخلاق در علم ابن‌سینا ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران و یونسکو، بی توجهی به علم را غیر اخلاقی ترین رویکرد دانست و بیان داشت: علم باید در خدمت کاهش آلام بشریت باشد و دانشمندان می بایست علم را به نفع بشر به کار گیرند و در این راستا با توجه به اینکه اخلاق مداری هر اقدامی به نتیجه آن بستگی دارد، بیش از هر چیز باید به اخلاق فرجام گرایانه توجه شود. درادامه ایشان از رهبران جهان خواستند تا خود الگوی اتحاد و همبستگی باشند، به این معنا که دیگر در سخنان خود از واژه منافع ملی استفاده نکنند و به جای آن اصطلاح منافع بشری را به کار برند، به ویژه در ارتباط با اهداف مشترکی مانند تغییر اقلیم و ریشه کنی فقر و تبعیض.

 

دکترمحمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشکر از دست اندرکاران جایزه و ژوری بین المللی آن از اختصاص جایزه به فردی از کشور همسایه ابراز خرسندی نمود و اخلاق را به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده دی ان ای یونسکو معرفی کرد و افزود: ابن سینا از دانشمندان شهیر قرن های 10 و 11 بوده که در چندین حوزه علمی تخصص داشته است . ایشان در ادامه درباره اهمیت و دلیل تاسیس این جایزه مواردی را یادآور شدند.

 

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو با تایید سخنان آقای شینواری بیان داشتند: محروم کردن افراد از علم غیر اخلاقی ترین کار است و تصریح کرد این دانشمند ایرانی را فقط نمی توان یک پزشک یا یک فیلسوف دانست بلکه وی را ابتدا باید سرمشق اخلاق در علم معرفی نمود.

 

دکتر جلالی در ادامه جهت تایید اظهارات خود، قطعه شعری از ابن سینا به شرح زیر قرائت کرد:

کفر چو منی گزاف و آسان نبود                   محکم تر از ایمان من ایمان نبود

 در دهر چو من یکی و آن هم کافر                   پس در همه دهر یک مسلمان نبود

 

وی در پایان تاکید نمود که ابن سینا زبان مشترکی را از طریق علم برای جهانیان عرضه کرد و این درواقع همان معجزه حرف اس در عنوان یونسکو می باشد.

 

در پایان جلسه، جایزه ابن سینا توسط مدیر کل یونسکو و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان به پروفسور شینواری اهدا شد.

 

 

 

۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۱۶
پایگاه اطلاع‌زسانی کمیسیون ملی یونسکو، ایران - روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۱۲۳
کد خبر : ۳۹۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید