دکتر علی اکبر ولایتی مطرح کرد: پیشنهاد ثبت طب سنتی اسلامی-ایرانی با محوریت قانون بوعلی در یونسکو

دکتر علی اکبر ولایتی مطرح کرد: پیشنهاد ثبت طب سنتی اسلامی-ايرانی با محوریت قانون بوعلی در یونسکو
جلسه 196 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستور کار ثبت طب سنتی ایرانی-اسلامی برگزار شد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه موضوع  " ثبت طب سنتی اسلامی ایرانی " به عنوان میراث فرهنگی در سازمان فرهنگی ملل متحد "یونسکو" در دستور کار قرار گرفت و گزارشی پیرامون این موضوع ارائه شد.

 

 در این گزارش با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در تصویب کنوانسیون‌های بین‌المللی پیرامون موضوع میراث فرهنگی، اقدامات صورت گرفته به منظور ثبت آثار فرهنگی کشور نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

 

 در ادامه، با اشاره به پیشنهاد سال 2013 جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ثبت " طب سنتی اسلامی ایرانی " به عنوان میراث فرهنگی معنوی در سازمان فرهنگی ملل متحد یونسکو روند پیشرفت این پیشنهاد نیز تشریح شده است.

 

 پس از ارائه این گزارش، اعضا ضمن اشاره به برخی از نواقص و کاستی‌های موجود در تعریف طب سنتی اسلامی ایرانی در یونسکو، که منجر به کند شدن روند ثبت این موضوع شده، بر رفع این کاستی‌ها تأکید کردند.

 

 اعضای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، همچنین با اشاره به لزوم فعالیت بیشتر در حوزه «دیپلماسی علم و فناوری» استفاده از تجارب سایر کشورها در این زمینه را نیز مورد تأکید قرار دادند.

 

 دکتر ولایتی هم در این زمینه گفت: طب سنتی اسلامی ایرانی یک جریان زنده و پویا است که از گذشته تا حال به صورت مستمر ادامه داشته و می‌تواند مکمل طب جدید باشد.

 

 وی افزود: تفوق و برتری طب سنتی اسلامی ایرانی بر سایر موارد مشابه در سایر تمدن‌ها کاملاً به اثبات رسیده و می‌توان گفت این طب یک مکتب جامع و کامل است.

 

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر فقط به کتاب قانون شیخ‌الرئیس ابن سینا به عنوان یکی از آثار پایه‌ای نگاشته شده در این زمینه توجه شود، عظمت این مکتب علمی نمایان خواهد شد.

 

 در ادامه این جلسه، رئیس دانشگاه جندی شاپور خوزستان با اشاره به وضعیت آثار باستانی این منطقه خواستار توجه جدی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.

 

 وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه برگزاری همایش دانشگاه جندی شاپور اعلام کرد: این همایش در نیمه اول دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

 

 دستور بعدی جلسه، موضوع برگزاری همایش مکتب طب سنتی خراسان بود که گزارش اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش رو در این زمینه توسط مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ارائه شد.

 

 دکتر ولایتی هم در این زمینه طی سخنانی گفت: برگزاری این همایش، می‌تواند الگوی مناسبی برای برگزاری همایش‌هایی در سطح ملی و بین المللی در زمینه طب سنتی باشد.

 

 وی افزود: ترسیم و تبیین سیر تکامل طب سنتی باید دستور اصلی همایش‌هایی از این دست باشد.

 

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حقیقت آن است که طب سنتی با تلاش دانشمندان مسلمان ایرانی در تمدن اسلامی گسترش یافته است




۳۱ فروردین ۱۳۹۵ ۱۵:۲۲
پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ 30 فروردین 1395 - روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۹۶۸
کد خبر : ۴۲۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید