سقف آرامگاه بوعلی سینا چکه می‌کند

سقف آرامگاه بوعلی سینا چکه می‌کند



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از همدان پرس؛ سقف آرامگاه بوعلی نم پس می‌دهد و نیازمند ترمیم اصولی و استاندارد است چراکه ادامه نشت آب از سقف به داخل آرامگاه علاوه بر آسیب به سقف، بلکه به دیگر نقاط آرامگاه از جمله ستون‌ها نیز آسیب وارد می‌کند.

آرامگاه بوعلی سینا به مناسبت هزارمین سال تولد شیخ الرئیس در سال 1330 به بهره برداری رسید، این بنا یکی از شاهکارهای معماری ایرانی و اسلامی معاصر است که در تارک هنر و معماری ایران می‌درخشد.

این بنای باشکوه توسط معمار نامدار ایرانی، هوشنگ سیحون طراحی و احداث شده که این اثر ارزشمند به بنایی افتخار آمیز برای همدان و ایران تبدیل شده است.

در طی 65 سال گذشته آرامگاه ابن سینا محلی برای بازدید گردشگران از سراسر ایران و کشورهای دیگر شده و این بنای باشکوه توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مدیریت می‌شود.

این روزها حال این بنای باشکوه خوب نیست و در پشت بام آن چندین ترک ایجاد شده که باعث نشت آب برف و باران از سقف به داخل آرامگاه می‌شود که ادامه این شرایط نگران کننده است. 

آسیب وارده به سقف آرامگاه بوعلی سینا حتی اگر به دلایلی چون اقلیم همدان، بار شدن حجم قابل توجهی وزن به پشت بام در هنگام برگزاری مراسم‌های فرهنگی، مذهبی و هنری، ترمیم غیر استاندارد و غیر اصولی سقف در دوره‌های گذشته توسط میراث فرهنگی رخ داده باشد، دلیلی بر بی توجهی مسئولان امر در ترمیم آن نیست. 

اگر در فصل بارندگی به آرامگاه شیخ الرئیس مراجعه می‌کردیم با صحنه بهت آور سرازیر شدن آب در داخل آرامگاه مواجه می‌شدیم چراکه در چند نقطه از سقف آن، ترکیدگی ایجاد شده که باعث نشت آب به داخل آرامگاه شده است.

در دوره مدیریت گذشته و خصوصأ علیرضا ایزدی سقف آرامگاه ترمیم شد؛ اما این ترمیم غیر کارشناسی و با مصالح معمولی بوده که علاوه بر تخریب چهره بنای آرامگاه؛ عایق ایزوگام هم نتوانسته از نشت آب به داخل آرامگاه جلوگیری کند.

با گذشت زمان و عدم توجه مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی و ادامه نم پس دادن، سقف آرامگاه بوعلی هر روز به وضعیت قرمز نزدیک شده و به نظر می‌رسد بهترین زمان برای ترمیم این مسئله در  ماه مبارک رمضان باشد.

میراث فرهنگی به عنوان متولی حفظ و نگهداری آرامگاه بوعلی نباید فقط نگاه کسب درآمدی از این بنا داشته باشد و در راستای استمرار درآمدهای خود  بهتر است برای ترمیم سقف آرامگاه و جلوگیری از بروز مشکلات در بنای این ساختمان بر اثر نشت آب، اقدامی اساسی کند.

امسال بنای آرامگاه بوعلی به همراه چند اثر فرهنگی و تاریخی استان برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی شده که اگر اقدامی جدی در راستای ترمیم و احیای پشت بام این بنای باشکوه نشود مطمئنأ در بازدید داوران بین‌المللی برای ثبت جهانی، اثر منفی خواهد داشت.

هنوز عمر زیادی از این بنای باشکوه نمی‌گذرد که شاهد نشت آب از پشت بام به داخل آرامگاه هستیم، و باید پرسید چرا میراث فرهنگی در ترمیم این بنا در سنوات گذشته غیر استاندارد و غیر کارشناسی عمل کرده و از ایزوگام که هیچ جایگاهی در معماری و ساخت بنا ندارد استفاده شده که به شکلی زننده در پشت بام خود نمایی می‌کند؟

به هر حال امید است که میراث فرهنگی استان برای ترمیم کارشناسانه و اصولی پشت بام آرامگاه بوعلی سینا با استفاده از کارشناسان فن، رعایت اصول ترمیم ابنیه تاریخی و ماندگار، بهره‌مندی از مصالح مرغوب و از همه مهمتر توجه به بافت مصالح اصلی بنا و معماری آن اقدامی مؤثر انجام دهد.

 

 

 

۲ تیر ۱۳۹۵ ۰۹:۵۸
همدان‌پرس، 22 خرداد 95 - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۴۷۲
کد خبر : ۴۵۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید