منزل دوست؛ منزلگاه ابدی بوعلی‌سینا

منزل دوست؛ منزلگاه ابدی بوعلی‌سینا
ابوعلی‌سینا یه عنوان یکی از نوابغ عصر خود در تمام تاریخ شناخته شده است، علم‌آموزی او و همچنین تلاش و پشتکار او در کشف بیماری‌های مختلف و تلاش برای درمان بیماری‌ها از او به عنوان یکی از بنیانگذاران علم پزشکی چهره‌ای خاص و ممتاز ساخته است.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از ایسنا، منطقه همدان، مطالعه زندگی‌نامه این شخصیت بزرگ دنیای اسلام درس‌های بسیار آموزنده‌ای در خود دارد به طوریکه جرج سارتن می‌گوید «تمدن اسلامی نتیجه پیوند جوانه نیرومند غرب بر روی درخت تناور تمدن ایرانی بود و راز نیرومندی عجیب و تحول ملکات و فضائل آن در همین مطلب نهفته است.»

 

بی‌شک ابوعلی‌سینا ثمره‌ای ارزنده از این درخت تناور و جلوه‌ای بارز از نقش ایرانیان در اعتلای تمدن اسلامی است. او نه تنها اعتباری برای تمدن ایرانی و اسلامی بلکه چهره‌ای تابناک در تاریخ تمدن جهان به شمار می‌رود. به علت احاطه ابن‌سینا بر دانش‌های مختلف و تاثیر وی در متفکران و دانشمندان پس از خود که حیطه آن به جز قلمرو اسلام، اروپا را نیز دربرگرفته بود، از او در غرب به عنوان نامدارترین دانشمند اسلامی یاد می‌شود.

 

اینک در میان دانشمندان اسلامی، کسانی که ممکن است در اروپا با ابن‌سینا رقابت کنند، می‌توان از الکندی و محمدبن زکریای رازی نام برد اما الکندی تنها حکیم و زکریای رازی پزشک بوده است و هیچ‌یک مانند ابن‌سینا در زمینه‌های مختلف صاحب‌نام نبوده‌اند.

 

اما نکته‌ای که تا کنون درخصوص ابن‌سینا ناگفته مانده محل آرامگاه ابدی اوست. در واقع شیخ‌رئیس برای درمان بیماری خود روزهای واپسین عمرش را در منزل نزدیک‌ترین دوست خود یعنی ابوسعید دخدوک گذراند اما عجل به ادامه عمر او مهلت نداد و او در نزد دوست مهربانش جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

 

آنچه برای همگان جالب است دانستن این مهم است که آرامگاه کنونی بوعلی‌سینا همان منزل ابوسعید دخدوک است.

 

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا به ایسنا گفت: حسین‌بن عبدالله‌بن‌سینا ملقب به ابوعلی‌سینا، ابن‌سینا، شیخ‌رئیس و حجت‌الحق در سال 370 هجری قمری در روستایی به نام افشنه در نزدیکی بخارا واقع در ایران آن روزگار دیده به جهان گشود.

 

توکل دارائی افزود: ابوعلی‌سینا در زمره دانشمندان، متفکران، حکما، فلاسفه و پزشک نامی ایران اسلام قرار دارد و در تمام جهان از آن یاد می‌شود.

 

وی ادامه داد: شهرت شیخ‌رئیس در طول هزاره گذشته میراث پزشکی، کتاب «قانون» است که در پنج جلد نگاشته شده و توجه همگان را در حوزه داخلی و بین‌المللی شیفته خود کرده است.

 

دارائی اظهار کرد: ابن‌سینا پزشک حاذقی بوده که هم‌اکنون 40 کتاب و رساله پزشکی از او به یادگار مانده و موجب شهرت او به امیرالاطباء در جهان شده است.

 

وی یادآور شد: شخصیت ابوعلی‌سینا آنقدر شناخته شده و تاثیرگذار است که در کتاب‌های مشاهیر دنیا و در دایرالمعارف‌های پزشکی جهان نام ابن‌سینا جزء نفرات اول و مهمی است که صفحاتی به آن اختصاص داده شده است.

 

دارائی با بیان اینکه در آن دوران علم فلسفه شامل همه علوم آن زمان اعم از موسیقی، الهیات، ریاضیات، زیست‌شناسی و امثال آن بوده است، عنوان کرد: این حکیم علاوه بر پزشکی، در زمینه فلسفه نیز آثار ارزشمندی نظیر «شفا» را که یک دایرالمعارف است را بر جای گذاشته است.

 

وی گفت: امروزه در اروپا درخصوص الهیات شفای بوعلی‌سینا تحقیق و پژوهش‌های زیادی صورت می‌گیرد به طوریکه آنها معتقدند الهیات ابن‌سینا بر غرب و قرون وسطی تاثیرات زیادی گذاشته است.

 

دارائی در ادامه گفت: در مجموع 250 کتاب، رساله و نامه از شیخ‌رئیس به یادگار مانده که محققان بر روی آن تحقیق می‌کنند اما متاسفانه بسیاری از آثار آن از میان رفته و برخی از آثار هم مخدوش هستند.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از کتاب‌های بوعلی‌سینا به چاپ نرسیده و به صورت نسخه خطی در بسیاری از کتابخانه‌ها موجود است، تصریح کرد: کتاب‌ها و میراث او به زبان عربی نگاشته شده چرا که زبان عربی در آن زمان زبان علمی جهان اسلام محسوب می‌شده است.

 

دارائی تاکید کرد: متاسفانه 40 درصد از آثار ابوعلی‌سینا که به زبان عربی است، حتی یک بار هم چاپ نشده است.

 

وی گفت: از 500 سال گذشته تا کنون کتاب‌های پزشکی ابن‌سینا به زبان‌های مختلف دنیا از جمله عبری، لاتین، فارسی و ... ترجمه شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 

دارائی تصریح کرد: کتاب قانون شیخ‌رئیس که افزون بر یک میلیون واج است، در دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌شود و بر روی آثار آن پژوهش‌های زیادی انجام گرفته است.

 

ترجمه فارسی کتاب قانون، پس از انقلاب

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا اظهار کرد: کتاب قانون بوعلی‌سینا شامل پنج کتاب پزشکی، در سال‌های پس از انقلاب توسط عبدالرحمن شرف‌کندی، معروف به هژار، ترجمه شده و در دسترس قرار گرفته است.

 

وی افزود: از آنجا که کتاب قانون مرجع پزشکی بوده؛ از سال‌های بسیار قدیم در همه جهان سیطره علمی داشته و با نبود صنعت چاپ، از آن نسخه‌برداری می‌شده است.

 

دارائی درخصوص زندگی‌نامه ابوعلی‌سینا اظهار کرد: شیخ به مدت 9 سال در همدان و در خدمت شمس‌الدوله بوده و به درجه وزارت هم رسیده اما 14 سال پایانی زندگی‌اش را به اصفهان رفته و در آنجا زیسته است.

 

وی ادامه داد: شیخ در واپسین روزهای عمرش سفرهای متعددی داشته است به طوریکه در سال 428 هجری به همراه علاءالدوله به اطراف همدان سفر می‌کند.

 

وی تصریح کرد: ابوعلی‌سینا که در روزهای پایانی عمرش دیگر توانی برایش نمانده، تصمیم می‌گیرد به همدان بیاید و در منزل یکی از دوستان صمیمی‌اش به نام ابوسعید دخدوک بیماری‌اش را درمان کند.

 

دارائی عنوان کرد: نظرات مختلفی در خصوص بیماری ابوعلی‌سینا وجود دارد اما اکثرا علت آن را «قُلنج» بیان کرده‌اند البته در گذشته به مجموعه دردهای شکمی قلنج اطلاق می‌شد.

 

وی افزود: منزل ابوسعید دخدوک، آرامگاه کنونی ابن‌سینا است به طوریکه شیخ پس از 14 روز اقامت در همدان در منزل دوست خود در سال 428 هجری قمری و در سن 58 سالگی دار فانی را وداع می‌گوید.

 

دارائی با بیان اینکه هم‌اکنون مقبره ابوسعید دخدوک و بوعلی‌سینا مشترک بوده و یک سنگ قبر دارد، اظهار کرد: ابوعلی‌سینا شخصیت نابغه‌ای بوده که تحت تاثیر جو سیاسی آن روزگار و مهاجرت‌هایی که داشته، موجب از دست دادن سلامتی‌اش شده است.

 

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا گفت: امروزه دانشمندان زیادی از سراسر جهان به زیارت این شیخ بزرگ می‌آیند.

 

در حوزه تبلیغ بوعلی‌سینا عملکرد خوبی نداشته‌ایم

معاون گردشگری اداره‌کل میرث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان نیز به ایسنا گفت: در حوزه تبلیغات و معرفی بوعلی‌سینا عملکرد خوبی نداشته‌ایم.

 

علی خاکسار اظهار کرد: به طور کلی همدان در حوزه تبلیغات و معرفی بوعلی‌سینا به سراسر دنیا به خوبی عمل نکرده که علت آن هم سیاست‌های نادرست و اعتبارات ناکافی بوده است.

 

وی عدم مشارکت بخش‌های خصوصی، ادارات و دستگاه‌ها را از دیگر علل عدم‌موفقیت در بخش تبلیغات دانست.

خاکسار با اشاره به اینکه تاثیر پزشکی موجود در همدان، مرهون بوعلی‌سینا است، اظهار کرد: از ظرفیت‌های همدان باید استفاده کرد و از همه روش‌های تبلیغاتی همچون حضور در نمایشگاه‌ها و معرفی بوعلی‌سینا بر همگان بهره برد.

 

وی با بیان اینکه آرامگاه بوعلی‌سینا و شخصیت آن شیخ یک چهره بین‌المللی است که اغلب گردشگران از آن بازدید می‌کنند، تصریح کرد: شرایط جوی همدان به گونه‌ای است که در تابستان‌ها و ماه‌های گرم سال شاهد حضور گردشگران خارجی و داخلی زیادی به استان و بازدید آنها از آرامگاه هستیم.

 

خاکسار به اثرات مثبت برجام اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اخیرا شاهد رشد و نمو گردشگران خارجی در تورهای گروهی و انفرادی در استان بوده‌ایم.

 

وی با اشاره به اینکه برای گردشگری نیازمند یک پایه هستیم تا بر اساس آن حرکت کرده و گردشگری را توسعه دهیم، عنوان کرد: وجود مشاهیر و مفاخری مانند عین‌القضات‌همدانی، بوعلی‌سینا، باباطاهر و تپه هگمتانه از ظرفیت‌هایی است که باید به نحو مطلوب از آن استفاده کرد.

 

معاون گردشگری اظهار کرد: همه ساله روز یکم شهریورماه به مناسبت تولد ابوعلی‌سینا جشن می‌گیریم و از اقصی نقاط کشور به آرامگاه شیخ‌رئیس بزرگ می‌آیند.

 

ابوعلی‌سینا سال‌های عمر خود را به مداوای جسمی و روحی بیماران پرداخت اما متاسفانه نسبت به درمان بیماری خود ناکام ماند و فرصت نیافت تا بیش از آنچه امروز برای ما به ارمغان گذارده است، به انسان‌ها، علم پزشکی و منطق خدمت کند اما آموخته‌های او به عرصه‌های مختلف جامعه به ویژه علم پزشکی آنقدر بی‌نظیر بوده که کم‌لطفی است اگر در طول عمر خود به زیارت این شیخ بزرگ نائل نشویم.

 

 

 

۱۵ تیر ۱۳۹۵ ۰۹:۵۶
ایسنا؛ 13 تیر 1395 - روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۶۳۰
کد خبر : ۴۵۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید