ساخت دارو از گیاه بوعلی‌سینا برای درمان آلزایمر

ساخت دارو از گیاه بوعلی‌سینا برای درمان آلزایمر
پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی 6 گیاهی دارویی تا پایان سال 95 به بازار عرضه می‌کند.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری ایسنا، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در ایسنا گفت: تولید 6 گیاه دارویی در سال از برنامه‌های این پژوهشکده است و بر این اساس تاکنون چندین فرمولاسیون داروهای گیاهی را تهیه و متعاقب آن مجوز ورود به بازار این داروها را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کردیم.

دکتر شمس‌علی رضازاده افزود: در نیمه اول سال جاری 3 دارو در شکل قرص، شربت و کپسول برای درمان بیماری‌های گوارشی، کاهش وزن و آلزایمر وارد بازار خواهیم کرد.

 

وی پایه اصلی داروی درمان بیماری آلزایمر را گیاه دارویی بادرنجبویه، داروی گوارش را ترکیبی از عسل و سیاه دانه و داروی کاهش وزن را چای سبز دانست.

 

وی تصریح کرد: مقاله تولید داروی گیاهی برای درمان آلزایمر چاپ شده و در حال حاضر مجوز برای تولید انبوه دارد.

 

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا؛ گیاه بادرنجبویه که از آن برای تولید دارویی درمان فراموشی استفاده شده است مورد علاقه بوعلی‌سینا بوده که جهت تقویت قلب و انبساط روح تجویز می کرده است. شیخ‌الرئیس به اندازه‌ای از این دارو برای درمان‌ بیماری‌ها مکرر استفاده می کرده است که این گیاه به نام بوعلی‌سینا مشهور شده است.

 

از دیگر اختراعات محققان جهاد دانشگاهی در پژوهشکده گیاهان دارویی، تولید داروی گیاهی برای درمان بیماری‌های گوارشی با منشأ ناشناخته است. ترکیبات این دارو از سیاه‌دانه و عسل است که قرار است به صورت شربت تولید شود.

اهلی‌سازی گونه‌های گیاهی

به گزارش ایسنا؛ رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، بهینه سازی شرایط کشت و اهلی سازی گیاهان دارویی را از دیگر اقدامات این پژوهشکده نام برد و یادآور شد: از سوی این پژوهشکده، گیاهان دارویی زیادی به بازار معرفی شده که برخی از این گیاهان دارویی، بومی کشور بوده است.

 

وی تجاری سازی گیاه آلوئه‌ورا و گونه‌های آویشن را از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده دانست و ادامه داد: اخیرا مطالعاتی را بر روی گیاه خشخاش ایرانی که یک گیاه دارویی است، آغاز کردیم که اهلی‌سازی این گیاه به مرحله نهایی رسیده است.

 

دکتر رضازاده با تاکید بر ارزش جهانی اقتصادی این گیاه دارویی اظهار کرد: در این مطالعات ماده خالص و موثره آن را استخراج کردیم که از آن در تولید داروهای ضد درد استفاده خواهد شد.

 

وی با تاکید بر این که خشخاش ایرانی گیاه مخدر نیست، بلکه سمی است و قابل استفاده برای سوء مصرف نخواهد بود، یادآور شد: بر روی خشخاش ایرانی نیز اصلاح ژنتیکی انجام می‌دهیم تا تولید ماده موثره این گیاه را افزایش دهیم.

 

به گفته این محقق، خشخاش ایرانی در حالت عادی دارای 2درصد ماده موثره است و محققان پژوهشکده گیاهان دارویی درصدد هستند تا با روش‌های اصلاح ژنتیکی ماده موثره آن را به میزان 3 تا 3.5 درصد افزایش دهند.

 

دکتر رضازاده با تأکید بر این که در این زمینه موفقیت‌های نسبی کسب شده است، ابراز امیدواری کرد که به نتایج قابل قبولی در این زمینه دست یابند.

 

 

 

۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۳۲
خبرگزاری ایسنا؛ 21 تیر 1395 - روابط عمومی وامور بین‌ا‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۴,۹۳۴
کد خبر : ۴۸۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید