نخستین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی و جایگزین و داروهای گیاهی برگزار شد

نخستین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی و جایگزین و داروهای گیاهی برگزار شد
نخستین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی و جایگزین و داروهای گیاهی، با حمایت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تاریخ ۲ تا ۴ اسفند ۱۳۹۶ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب تهران در مرکز تجارت جهانی ایران برگزار شد.

 

 

 

نخستین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی و جایگزین و داروهای گیاهی، با حمایت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تاریخ ۲ تا ۴ اسفند ۱۳۹۶ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب تهران در مرکز تجارت جهانی ایران برگزار شد.

 

در این نمایشگاه که برای اولین‌بار با رویکرد تخصصی و بین المللی در کشور برگزار می‌شود، دانشکده‌های طب ایرانی دانشگاه‌های علوم پزشکی، انجمن‌های علمی سراسر کشور و تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و فراورده‌های طبیعی، حضور یافته و در کنار نمایندگان برخی کشورهای خارجی، به معرفی ظرفیت‌های بالقوه ایران در حوزه گیاهان دارویی و طب ایرانی پرداختند.

 

این نمایشگاه، رویدادی سلامت‌محور است در راستای تحقق اهداف سلامت پایدار؛ برای شکل گیری فضایی تعاملی و سازنده میان تمامی اعضای عرصه‌ی سلامت افراد و گروه‌های مختلف سهیم در آماده‌سازی و عرضه‌ی محصولات و خدمات سلامت گرد هم آمده‌اند تا از دستاوردها و چالش‌های یکدیگر آگاه شوند و با مشورت و مساعدت همدیگر مسیر سلامت را هموار سازند.

 

چشم‌اندازی که برای نخستین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی طب جایگزین و داروهای گیاهی در نظر گرفته شده است  گسترش نقش فراورده‌های طبیعی و کالاهای دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی؛ ایجاد زمینه ظهور خلاقیت و توانایی‌های بالقوه فعالان عرصه طب سنتی؛ ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناوری به آینده‌سازان ایران اسلامی؛ تولید و معرفی داروهای طبیعی برای بیماری‌های خاص خواهد بود.

 

همچنین این رویداد به  دستیابی به محصولات و فراورده‌های طبیعی فناوری بنیان جدید و نوآورانه؛ شکوفایی تجارت و صادرات جهت انتقال فن‌آوری در حوزه داروهای گیاهی و گیاهان دارویی و نیز تولید و ترویج مصرف محصولات و لوازم بهداشتی و آرایشی طبیعی کمک می‌کند. 

 

در نخستین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی طب جایگزین و داروهای گیاهی  به ضرورت تبادل افکار و تعامل بین بخشی حوزه‌های علمی، تولیدی، اجرایی، تجاری؛ ایجاد زمینه تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران و بازرگانان داخلی و خارجی جهت ورود به این عرصه و  عدم بهره‌گیری از فناوری و تجهیزات و صنایع نوین در استفاده از گیاهان دارویی پرداخته می‌شود.

 

اهمیت فرهنگ‌سازی و احیای سبک زندگی و تشویق مصرف فراورده‌های سالم؛ نداشتن جایگاه مناسب گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و طب جایگزین و طب سنتی اسلامی در نظام درمانی کشور و جامعه جهانی و همچنین  وجود سودجویان در عرصه کاشت، تولید، فراوری و تجارت طب سنتی مواردی هستند که در این رویداد بررسی می‌شود.

 

همچنین آگاهی نداشتن مردم از فواید طب سنتی و داروهای گیاهی در درمان بیماری‌ها و نیز ضرورت ارتقاء سطح دانش عمومی در زمینه استفاده از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی مواردی هستند که حضور نخستین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی طب جایگزین و داروهای گیاهی قابل اهمیت می‌کند. 

 

محمد باقر رضایی رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران  در این‌باره گفت: متاسفانه به دلیل مدرنیته شدن، گیاهان دارویی در ایران مورد غفلت قرار گرفته است، در حالی که استقبال مردم جهان از گیاهان دارویی افزایش یافته است.

 

وی با بیان اینکه ایران در زمینه تولید گیاهان دارویی مرجع است است، افزود: ما به دنبال ارتقای روابط بین المللی با کشورهای مختلف هستیم زیرا از پتانسیل های بالایی در کشور برخوردار هستیم و ایران از توانایی بسیار بالایی از نظر تولید و فرآوری گیاهان دارویی دارد.

 

رضایی با تاکید بر لزوم افزایش کاشت و تولید انبوه گیاهان دارویی در کشور، تصریح کرد: دنیا به سرعت به سمت تولید گیاهان دارویی پیش می رود و به طور قطع اگر در این زمینه برنامه ریزی اصولی و اجرایی مناسب نداشته باشیم و نیاز جامعه جهانی را مورد توجه قرار ندهیم بازار فعلی را نیز از دست خواهیم داد و از دنیا عقب خواهیم ماند.

 

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران با انتقاد از اینکه استانداردها در زمینه صادرات گیاهان دارویی رعایت نمی شود، گفت: بهبود وضعیت گیاهان دارویی نیازمند حمایت های دولتی و خصوصی است تا بتوان در این عرصه موفق باشیم.

 

وی از صادرات فله ای و بدون فرآوری گیاهان دارویی انتقاد کرد و افزود: متاسفانه اغلب گیاهان دارویی توسط دلالان  و فله ای صادر می شود و متاسفانه برخی گیاهان فرآوری شده مجددا وارد کشور می شود و نیاز است در این موضوع بازنگری مناسب انجام شود.

 

رضایی نسبت به انقراض نسل برخی گیاهان دارویی هشدار داد و گفت: احیا و حفظ گیاهان دارویی مستلزم برنامه ریزی منسجم و منظم بوده و انجمن علمی گیاهان دارویی نیز به ساماندهی آنها توجهی جدی دارد.

 

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران با یادآوری اینکه بخش عمده گیاهان دارویی از عرصه های طبیعی برداشت می شود، تصریح کرد: متاسفانه احیا و کشت گیاهان دارویی مورد غفلت واقع شده است بنابراین نیاز است وزارت خانه های مرتبط همفکری لازم را داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: در گذشته برداشت از گیاهان دارویی کارشناسی شده بود اما متاسفانه در حال حاضر به دلیل درآمدزایی افراد ناآگاه در این حوزه فعالیت می کنند که در نهایت به دلیل عدم شناخت این افراد از گیاهان نسل آنها در معرض تهدید قرار می گیرد.

 

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران با بیان اینکه مجلس با تصویب قوانین مناسب می تواند وضعیت تولید و صادرات گیاهان دارویی را بهبود بخشد، تصریح کرد: کمیسیون های بهداشت و درمان و کشاورزی می توانند همکاری مناسب را در این زمینه داشته باشند از سویی وزارت امور خارجه نیز می تواند معرف بسیار خوبی برای شناخته شدن پتانسیل های ایران به نمایندگان کشورهای خارجی باشند.

 

برگزاری نشست صمیمانه با حضور پیشکسوتان گیاهان دارویی و تقدیر از فعالان حوزه طب ایرانی و مکمل با حضور دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، از برنامه‌های در نظر گرفته شده در حاشیه این رویداد است.

 

 

 

۳ اسفند ۱۳۹۶ ۱۲:۱۵
خبرگزاری آنا؛ ۲ اسفند ۱۳۹۶ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۶۸۰
کد خبر : ۶۴۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید