در همدان مسیر بالندگی علمی را طی کردم

در همدان مسیر بالندگی علمی را طی کردم
دکتر حسین معصومی‌همدانی، در آیین نکوداشت خود که عصر روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ در مجتمع سینمایی_فرهنگی شهید آوینی همدان و با شرکتد علاقه‌مندان به علم و فرهنگ برگزار شد؛ گفت: از پدرم یاد گرفتم در حق خودم سخت‌گیر و در حق دیگران آسان‌گیر باشم، در همدان با انسان‌های برجسته بسیاری آشنا شدم و مسیر بالندگی علمی را طی کردم.

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس دکتر معصومی‌همدانی اظهار کرد: چند سال پیش در یکی از مجلات نطرسنجی کرده بودند که چرا ایران را دوست دارید و اشخاص مختلفی جواب داده بودند اما بنده با خودم گفتم که سوال درستی است یا نه، زیرا دوست داشتن وطن دلیل نمی‌خواهد.

وی علاقه به وطن را یک امر عاطفی و طبیعی دانست و با بیان اینکه بنده متولد همدان هستم و این شهر را دوست دارم، گفت:
۵۰ سال است که در همدان زندگی نمی‌کنم ولی نمی‌توانم بگویم تهرانی هستم.

معصومی‌همدانی اضافه کرد: وقتی به گذشته خودم نگاه می‌کنم می‌بینم اگر بخش کوچکی از ویژگی‌هایی که در حق من گفته شد درست باشد، بخشی از آن به محیطی که در آن متولد شدم بستگی دارد.

وی با بیان اینکه من در خانواده اهل علم و شهری که محیط مناسبی برای مطالعه و علم بود، متولد شدم گفت: بنده بخت این را داشتم که از کودکی و نوجوانی با انسان‌های برجسته همدان آشنا شوم و از محضر آنها استفاده کنم که خدا را شاکرم.

این ادیب برجسته با اشاره به اینکه من مظهر پراکنده‌کاری هستم، افزود: برخلاف کسانی که از اول یک کار را دنبال می‌کنند بنده بسیار متأثر از شرایط می‌شوم و اگر هرکسی کمک بخواهد دریغ نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه جامعه به سمت حرکت در مسیر متخصص‌پروری است، گفت: از پدرم یاد گرفتم در حق خودم سخت‌گیر و در حق دیگران آسان‌گیر باشم، امیدوارم توانسته باشم این درس را عملی کرده و به زوائد توجه نکنم و در هرچیز به اصل برسم‌ و در زیورالات گم نشوم.

معصومی همدانی در پایان موفقیت‌هایش را مرهون لطف خداوند متعال، خانواده و دوستانش دانست و اظهار کرد: مفتخرم این لطف از طرف همشهریانم به من شد که از هر چیزی عزیزتر هستند.

 

دکتر معصومی‌همدانی زاده دوم آذر ۱۳۲۷ در کهن دیار همدان است و پیشتر نیز در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه علوم انسانی و اسلامی در سال ۱۳۹۶ لوح سپاس در بخش ویژه و سردیس فارابی و مدال ابن‌سینای یونسکو را از دستان رئیس جمهوری کشورمان دریافت کرد.

 

وی نویسنده کتاب 'تاریخ علم در ایران در چهار قرن اخیر'، مترجم و فیلسوف ایرانی و فخر دیار هگمتانه است که با وجود اینکه دانش آموخته رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۵۱ است، اما از سال‌ها پیش در دانشگاه آزاد ایران به ویرایش کتب علمی پرداخت و در سال ۱۳۵۸ به عنوان مدرس تاریخ و فلسفه علم به دانشگاه شریف بازگشت و در سال ۱۳۷۲ به قصد ادامه تحصیل به فرانسه سفر کرد.


معصومی‌همدانی که نامش در زمره چهره‌های اصلی و ویراستاران ارشد مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی قرار دارد، پس از عزیمت به فرانسه، تحصیلاتش را در رشته تاریخ و فلسفه علم در دانشگاه پاریس هفت ادامه داد و مدرک دکتری خود را با تخصص 'تاریخ اپتیک و ریاضیات' از این دانشگاه کسب کرد و پس از آن به ایران بازگشت و تدریس در دانشگاه شریف را از سر گرفت.


او از سال
۱۳۷۹ به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمده و به‌تازگی سرپرستی و سر ویراستاری مجموعه کتاب‌های مربوط به دانش امروز انتشارات فرهنگ معاصر را به همراه دکتر محمد خواجه‌پور عهده‌دار شده است.

 

 

 

 

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۱:۰۰
خبرگزاری فارس؛ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۲۶۳
کد خبر : ۶۵۱

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید