پروفسور زلفی‌گل؛ دانشمند برتر شیمی کشور شد

پروفسور زلفی‌گل؛ دانشمند برتر شیمی کشور شد

 

 

دکتر محمدعلی زلفی‌گل، استاد دانشگاه بوعلی‌سینا در رشته شیمی آلی به همراه ۲۳ تن دیگر از اساتید برجسته در رشته‌های دیگر علوم در هجدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری به عنوان چهره‌های برتر علمی و پژوهشی ایران، معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری‌ها، صبح روز ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ آیین جشنوراه ملی پژوهش و فناوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، با حضور اسحق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت و منصور غلامی وزیر علوم برپا شد و از فعالیت‌های علمی ۲۴ تن از پژوهشگران برتر کشور تجلیل شد.

پروفسور محمدعلی زلفی‌گل استاد دانشگاه بوعلی‌سینا و بازرس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا است که فعالیت‌های علمی وی در رشته شیمی آلی او را در زمره دانشمندان یک درصد پر استناد این رشته قرار داده است.

بنا به این گزارش: دکتر محمدعلی زلفی‌گل استاد دانشگاه بوعلی سینای همدان در رشته شیمی آلی، دکتر رضا محمودی استاد دانشگاه تهران در رشته مهندسی مواد، دکتر فریدون عزیزی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمد جلال الدین ظهوریان استاد پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، دکتر محمد پورکاظمی استاد مرکز تحقیقات کشاورزی کشور، دکتر آرش شاهین در رشته مدیریت کیفیت دانشگاه اصفهان، دکتر نضال صراف زادگان فوق تخصص قلب و عروق از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دکتر حمید گورابی استاد پژوهشگاه رویان، دکتر محمد مصلحیان از دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر سعید صاحب دل استادیار مرکز پژوهش و فناوری پتروشیمی ایران، دکتر سعید لطیف موسوی استاد دانشگاه شاهد در رشته سلولی مولوکولی، دکتر سید حمیدرضا صادقی از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر محمددبیر مقدم از دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر امید عود باشی استادیار دانشگاه هنر اصفهان، دکتر رضا درویش زاده استاد دانشگاه ارومیه، دکتر فرزین رضایی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دکتر بهرام فلاحت کار از دانشگاه گیلان، دکتر حمیدرضا ربیعی از دانشگاه صنعتی­ شریف در رشته برق، دکتر سیروس خرم دکتری فیزیک پلاسما، مهندس نوید نجات بخش کارشناس برق از شرکت بهیار صنعت سپاهان، دکتر سید عباس شاه مرادی از شرکت آرا پژوهش، دکتر معصومه پرتویی دکتری روانشناسی بالینی، دکتر حسن محمدی مجد دکتری مهندسی مکانیک از پژوهشکده جهاد دانشگاهی اهواز از جمله پژوهشگران برتر امسال بودند.

 

همچنین طی مراسمی که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در روز پنجشنبه ۳۰ آذرماه در استان برگزار شد، سیدسعید شاهرخی استاندار همدان و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا از این دانشمند ملی تجلیل کرد.

 

وی ضمن تشکر از زحمات جامعه علمی و دانشگاهی، گفت: جایگاه والای دانشمندان ملی و استانی و محققان کشور بسیار ارزشمند است.

کارنامه علمی دکتر محمدعلی زلفی‌گل

دکتر محمد علی زلفی گل در سال ۱۳۴۵در روستای صالح آباد از حومه شهرستان آشتیان (استان مرکزی) متولد شد. مدارک کارشناسی را در سال ۱۳۶۹ از دانشگاه اراک، کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه صنعتی اصفهان و دکترای خود را در سال ۱۳۷۶ از دانشگاه شیراز اخذ نمود.

 

در سال ۱۳۷۱ در نهمین گردهمایی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای داخل و خارج از کشور در دانشگاه فردوسی (مشهد مقدس) شرکت نموده و با ارائه مقاله علمی مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد خویش، رتبه اول را در بخش علوم پایه کسب نمود. در مقطع دکترا نیز به عنوان دانشجوی دکترای نمونه دانشگاه شیراز انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفت. بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در مقطع دکترا، در دانشگاه بوعلی سینا به عنوان استادیار مشغول به تدریس و تحقیق شد.

 

به ترتیب در سال های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۴ به رتبه های علمی دانشیاری و استادی ارتقاء یافت. از سوی انجمن شیمی ایران به عنوان شیمیدان برجسته زیر ۴۰ سال کشور در گرایش شیمی آلی، انتخاب و جایزه دکتر ارشیا آزاد به ایشان اهدا شد.

 

از سال ۱۳۸۳ نام ایشان در لیست یک درصد دانشمندان پر استناد رشته شیمی جهان، در پایگاه اطلاعات و آمار علمی ISI قرار گرفته و مورد تقدیر مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واقع شد. انجمن شیمی ایران در سال ۱۳۹۲ ایشان را به عنوان شیمیدان برجسته گرایش شیمی آلی کشور انتخاب نموده و مورد تقدیر قرار داد. سالهای متعدد پژوهشگر برتر دانشگاه، استان و همچنین نه سال متوالی استاد برتر آموزشی گروه شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا را در کارنامه علمی خود دارد.

 

ایندکس اچ ایشان (H-Index) تا تاریخ چاپ این ویرایش ۵۵ است. تعداد ارجاعات به مقالات بین الملی ایشان بالغ بر ۱۳۷۰۰ است. کسب رتبه اول پژوهش­های بنیادی در بیست و یکمین جشنواره بین‌­المللی خوارزمی، اخذ جایزه از سازمان کنفرانس اسلامی(COMSTEC)  و دریافت نشان درجه دو ملی پژوهش از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۰ از دیگر افتخارات علمی کسب شده توسط اوست. همچنین در سال ۱۳۹۴ به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد و در همین سال جایزه علمی علامه طباطبائی بنیاد ملی نخبگان کشور را نیز دریافت کرد.

 

دکتر زلفی گل تاکنون در چاپ بیش از ۵۳۰ مقاله در مجله های بین المللی تحت نمایه ISI مشارکت جدی داشته، که اکثر این مقالات در سمینارها و همایش های علمی ملی و فراملی نیز ارائه شده است. ایشان تجربیات علمی خود را در کتابی با عنوان "مبانی سنتز ترکیبات آلی با نگرشی نوین" تدوین و تالیف نموده که، این کتاب تا کنون چهار بار تجدید چاپ شده و به عنوان تنها منبع فارسی در سرفصل رشته های شیمی و شیمی آلی مورد تایید شورای برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور از سال ۱۳۹۴ معرفی شده است.

 

دکتر زلفی گل در زمینه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی هم قلم زده است که تا کنون ۲۰ مقاله فارسی در زمینه های علم سنجی، سیاست گذاری علم، پژوهش و فرهنگ از او منتشر شده که این مقالات به همراه برخی از نقطه نظرات ایشان در کتابی به نام "دانش برای دانایی" به چاپ رسیده است. مقاله حاوی نظریه مهاجرت ژنهای او مورد توجه جامعه علمی و اجرائی کشور واقع شد. او مجری و همکار ۲۰ طرح تحقیقاتی دانشگاهی و ملی نیز بوده است.

 

دکتر زلفی گل از سال ۲۰۱۸ به عنوان ادیتور مجله بین المللی انجمن شیمی ایران که توسط انتشارات اشپرینگر منتشر می شود، نیز منصوب شد. همچنین عضو هیئت تحریریه چندین مجله علمی داخلی، خارجی و بنیاد ملی نخبگان کشور است.

 

دکتر زلفی گل مدیریت های اجرایی متعددی را نیز بر عهده داشته است. او کسب موفقیت­های علمی، اجرائی و اجتماعی خود را نتیجه لطف و عنایت خداوند بزرگ، خانواده، معلمان و اساتید بی نظیر، حمایت های بی دریغ دانشگاه بوعلی سینا و همچنین نبوغ، تلاش­های مستمر، عاقلانه، عالمانه و خالصانه دانشجویان مقاطع مختلف، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای و پسا دکتری خود می­‌داند.

 

***

روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نمایندگی از هیئت امناء، ریاست، اعضای شورای علمی و افراد مرتبط با حوزه حکمت و طب سینوی؛ دستیابی جناب پروفسور زلفی‌گل به این برتری علمی در سال ۱۳۹۷ را تبریک و شادباش می‌گوید و برای این دانشمند پرکار، بی‌ادعا و پیشرو که مایه افتخار همدان و ایران است، تندرستی و بهروزی و خط‌‌ شکنی در مسیر علم و دانایی آرزو می‌کند.

 

 

۱ دی ۱۳۹۷ ۱۲:۱۰
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۵,۳۸۶
کد خبر : ۷۰۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید