اکران فیلم سالک فکرت

اکران فیلم سالک فکرت
مستند سالک فکرت به کارگردانی بیژن شکرریز، بیوگرافی و پرتره علمی استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، فیلسوف ایرانی و پژوهشگر حکمت اشراق و سهروردی به تصویر کشیده شده است.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه حکمت و فلسفه ایران، فیلم مستند «سالک فکرت» به کارگردانی «بیژن شکرریز» که برشی از زندگی «غلامحسین ابراهیمی دینانی» است، به تازگی ساخته شده و شامگاه پنجشنبه 22 آذر ماه در پنجمین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت به میزبانی پردیس سینمایی چارسو عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به نمایش گذاشته شد.

 

در این فیلم، به کارگردانی بیژن شکرریز، بیوگرافی و پرتره علمی استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، فیلسوف ایرانی و پژوهشگر حکمت اشراق و سهروردی به تصویر کشیده شده است.

 

بنا به گزارش خبرگزاری مهر، این مستندساز با بیان اینکه حدود ۳۵ سال است که با دینانی آشناست و با لایه‌های ذهنی و اندیشه فلسفی او بسیار آشناست، تصریح کرد: به نگاه دینانی به شیخ سهروردی وابن سینا آشنایی دارم. دینانی کاراکتر بسیار خاص و لایه های پنهانی دارد و لایه های عجیب و غریبی در او وجود دارد و همان طور که می دانید در جامعه از سوی قشرهای مختلف مورد توجه است. یعنی اگر سر کلاس های آزاد او شرکت کنید از راننده تاکسی تا ورزشکار و استاد دانشگاه را می توان دید. این موضوع برای من جذاب بود و باعث شد که سراغ ایشان رفتم و علی رغم تمام سختی هایی که وجود داشت، این کار را شروع کردم. در این فیلم، دوربین من نخواست که حضورش را در جاهایی به عنوان دوربین یا من به عنوان کارگردان نشان دهد، بلکه من، دوربین و فیلمبردار در اختیار رفتارها و کردارهای دینانی بودیم. به طوری که میزانسن به دینانی نمی دادیم بلکه دوربین ما خودش میزانسن می شد و با راوی ما که دکتر دینانی بود، حرکت می کرد.

 

این پژوهشگر فلسفه هنر با تاکید بر اینکه لایه ها و شخصیتی از دکتر دینانی در این فیلم هست که خیلی ها آن را ندیده اند، تصریح کرد: برای مثال، مکان هایی که دکتر زندگی کرده و درس خوانده و کسی آنها را ندیده است را در این فیلم نشان می دهیم و حتی تا به حال کسی به خانه دینانی دوربین نبرده است، در حالیکه ما از خانه او هم  فیلم گرفته و در بخشی از فیلم به لوکیشنی رفتیم که ایشان ۶۰ سال پیش در آنجا دوره طلبگی را طی می کرده است. ۶۰ سال بود که خود دینانی هم به آنجا نرفته بود و تعجب می کرد که ما آنجا را چگونه پیدا کرده ایم.

 

وی افزود: ساخت این فیلم دقیقا ۳ سال طول کشیده است چون هر روز فیلمبرداری نداشتیم و زمانی فیلمبرداری می کردیم که دینانی این اجازه را به ما می داد. سفرهایی با او به تبریز، اصفهان، مشهد رفتیم و در واقع دوربین من در درون دینانی بوده است. دینانی راوی من بوده و هم اخلاقا و رفتارا همه چیز را در فیلم به نمایش می گذارد. این فیلم در ۳ فصل اتفاق می افتد که در واقع در ۳ پرده یا اپیزود کاراکتر دینانی را نشان می دهد.

 

این مستند ساز ادامه داد: اولین اکران این فیلم در جشنواره حقیقت است و احتمالا در سینما هنرتجربه هم نشان داده می شود. این فیلم کمی چالشی است و ممکن است در جاهایی دینانی را خوشحال و در جاهایی عصبانی کند، چون هیچ کس به جز من و عوامل فیلم و حتی خود دینانی هم نمی داند این فیلم ۹۳ دقیقه ای درباره چه چیزی است؟ و فکر می کنم توانسته ام در این فیلم نگاه جدیدی به دینانی داشته باشم.

 

کارگردان فیلم سالک فطرت در پایان اظهار امیدواری کرد تا فرصتی پیش آید  که بتواند سراغ ۱۰ نفر دیگر از اهالی فرهنگ هم برود و گفت: امیدوارم تلویزیون، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراکزی که فیلم تولید می کنند، به این نگاه برسند که می توان در جامعه فیلم هایی ساخت که تفکر، اندیشه و بینش جامعه ما را که کم کتاب می خواند و این شخصیت ها را کمتر می‌شناسد، با این راهکار بیشتر در جامعه معرفی کرد.

 

 

 

 

 

۲ دی ۱۳۹۷ ۰۸:۴۰
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه حکمت و فلسفه ایران |
تعداد بازدید : ۲,۵۷۰
کد خبر : ۷۰۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید