رونمایی از ساخت نمونه نیم‌تنه بوعلی‌سینا برای اهدا به دانشگاه‌های جهان

رونمایی از ساخت نمونه نیم‌تنه بوعلی‌سینا برای اهدا به دانشگاه‌های جهان
از نمونه نیم‌تنه ابن‌سینا که توسط بنیاد بوعلی‌سینا طراحی شده است، به مناسبت بزرگداشت مقام علمی این دانشمند رونمایی می‌شود.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، این نیم‌تنه که سفارش طراحی و ساخت آن در بنیاد بوعلی‌سینا انجام شده است، در معابر و مراکز علمی و پژوهشی در داخل و خارج از کشور نصب خواهد شد.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا در این‌باره گفت: در راستای دفاع از هویت ایرانی شیخ‌الرئیس و معرفی جهانی این فیلسوف جهانی و بنا به مصوبه هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا، کار طراحی نیم‌تنه‌ای از شیخ‌الرئیس بر اساس تصویر مصوب انجمن آثار ملی در سال 1324 خورشیدی، در دستور کار قرار گرفت و توسط استاد هادی عرب‌نرمی از مجسمه‌سازان نامدار کشور ساخته شد.

توکل دارائی درباره چگونگی استفاده و نصب این نیم‌تنه در داخل و خارج از کشور گفت: مقرر شده است که هدیه و نصب این تندیس در خارج از کشور با هماهنگی و حمایت مالی وزارتخانه‌های خارجه، علوم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شود و هدف اصلی از هدیه این نیم‌تنه، معرفی و دفاع از هویت ایرانی شیخ‌الرئیس و تأکید بر اشتراکات فرهنگی و بهره‌مندی از میراث مشترک ابن‌سینا در کشورهای اسلامی و نیز سایر کشورهاست.

همچنین با همکاری شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی در داخل کشور، نمونه‌هایی از این نیم‌تنه در معابر عمومی، پارک‌ها و مراکز دانشگاهی داخل کشور نصب خواهد شد.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا اضافه کرد: با اظهار تمایل دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا و شهرداری همدان، مقرر شده است که نمونه‌ای از این نیم‌تنه در ورودی این دانشگاه و یکی از میادین شهر همدان نصب شود.

بنا به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا؛ هادی عرب‌نرمی، استاد هنرمند این اثر درباره ساخت نیم‌تنه ابوعلی‌سینا توسط خود گفت: بنده نیم‌تنه و سردیس برخی از مشاهیر فلسفی و علمی کشور را ساخته‌ام که هر یک از ویژگی‌های خاص در تمدن اسلامی و ایرانی برخوردار بوده‌اند؛ اما سفارش ساخت نیم‌تنه ابوعلی‌سینا؛ با توجه به منحصر به‌فرد بودن این شخصیت و اثرگذاری آن در علم و اندیشه جهان و ایران، وظیفه دشوارتری بود که امیدوارم توانسته باشم آن را به نحو مقبول و شایسته انجام داده باشم.

***

استاد هادی عرب‌نرمی اضافه کرد: اساس کار بر مبنای تصویری بود که از ابوالحسن‌خان صدیقی بر جای مانده و طراحی ایشان مورد تأیید انجمن آثار ملی وقت قرار گرفته است.

مسئله جالبی که در طراحی استاد صدیقی وجود دارد این است که در شخصیت‌پردازی جوانی ابن‌سینا را انتخاب کرده است، در حالی‌که تصویرسازی از بقیه مشاهیر معمولاً در سن کهولت است.

 

استاد عرب‌نرمی در مورد ویژگی‌های این نیم‌تنه گفت: اندازه این نیم‌تنه به 120 سانتی‌متر می‌رسد و سعی کرده‌ام با توجه به گرایش کلاسیک در انجام این اثر، در ساخت آن بافتی ایجاد کنم که بر جوانی ابن‌سینا تأکید کند. چراکه ابن‌سینا برای ما ایرانی‌ها هنوز خیلی جوان است؛ انگار هنوز کتابهایش را ننوشته و چاپ نکرده است و هر آن منتظریم که اثر تازه‌ای خلق کند؛ به زبان دیگر، تأثیرگذاری ماندگار و امروزی او در فرهنگ و دانش ما، نشانه خلق اثر مبتنی بر میراث ابوعلی‌سیناست. در ساخت نیم‌تنه شیخ‌الرئیس سعی کردم در نگاه، حالت، چین و چروک لباس، خط‌هایی که روی لبه‌های مجسمه است و سایر موارد بصری، جوری کار شود که یک ارتباط حسی با بیننده پیدا شود و در کل آن مجموعه عناصر بصری حسی را انتقال کند که روح اثر را در داخل خودش بپروراند و القا کند.

در ترکیب‌بندی مجسمه وقتی صورت را از روبرو ببینیم یک حالت اسپیرال دارد، یعنی مثل حالت حلزونی، فرم‌ها چرخیده‌اند و آرام آرام پایین می‌آیند.

یعنی ترکیبی در نظر گرفته‌ شده که اگر کسی بخواهد مجسمه را ببیند، این گردش بصری را داشته باشد. بعضی از مجسمه‌ها جوری ساخته می‌شوند که یک زاویه غالب دارند و اگر دقت کنید می‌بینید هر مجسمه معروفی از یک زاویه‌اش خیلی عکس وجود دارد، چون آن زاویه، غالب است.

ولی بعضی از مجسمه‌ها جوری ساخته می‌شود که همان زاویه غالب را که دارند، ولی بیننده گرایش دارد که بچرخد و زاویه‌های دیگرش را هم ببیند. سعی شده نیم‌تنه ابوعلی‌سینا، چنین حالتی داشته باشد که وقتی مجسمه را می‌بینیم این حرکت را دورتادورش داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، هادی عرب نرمی متولد اول شهریور سال 1357 خورشیدی در شهر نیشابور است و مدرک کارشناسی خود را در سال 1381 از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته مجسمه‌سازی گرفته و در سال 1391 نیز در رشته نقاشی از همین دانشگاه مدرک  کارشناسی ارشد گرفته است.

ساخت نیم‌تنه‌های ملاهادی سبزواری و عطار نیشابوری در میدان مشاهیر در نزدیک پارک آب و آتش و نیم‌تنه حکیم مدرس زنوزی فیلسوف دوره قاجار، سردیس شهید شهریاری در دانشگاه صنعتی شریف، سردیس نوشیروانی خیّر دانشگاه صنعتی بابل، نیم‌تنه حریری برای بنیاد علمی مهندس حریری و سردیس حکیم میرفندرسکی در اصفهان از جمله اثرهای هنری استاد عرب نرمی است.

 

 

۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۵۰
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۲۷۹
کد خبر : ۷۳۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید