آیا ابن‌سینا همزاد کوید 19 را کشف کرده بود؟

آیا ابن‌سینا همزاد کوید 19 را کشف کرده بود؟
روش درمان بیماران تنفسی از سوی بوعلی در فیلم ابن‌سینا‎ ‎همانندی بسیار زیادی با شیوه مداوای پزشکان امروز در بیماران کوید 19 دارد.

 

 

این‌روزها در افغانستان فیلمی از ابوعلی به نمایش خانگی راه یافته تا پاسخی برای باورهای غیر علمی برخی تندورها باشد. ‏ فیلم ابن‌سینا (1335 شمسی‌ تاجیکستان) در دوران شوروی پیشین در مورد زندگی ابوعلی‌پزشک همدانی سده چهارم است و اینک در سده هزاره سوم ـ م درکوران بحران کرونا در افغانستان میان جوانان، دست‌به دست می‌شود‏.

فیلم در تاجیکستان و به زبان فارسی ساخته شده و جان‌مایه و مضمون‌آن دانش‌شگفت و آیند‌ه‌نگر بوعلی است که در زمان خود یک بیماری همانند کوید را شناسایی کرده بود که در هوا جریان داشت و از راه تنفس وارد شش‌انسا‌ن‌ها می‌شد و جان‌ش را می‌گرفت.

از این‌رو بوعلی از فرمانروایان بخارا در دوران خود خواسته بود درب مسجدها و مکان‌های مذهبی و جاهای گردهمایی مردم را ببندند؛ او می‌گفت اگر کاری که می‌گوید انجام ندهند، بیماری مرگباری که آغاز شده، دسته‌‌دسته جان مردم را خواهد می‌گرفت و همه‌گیر خواهد شد.

در آن‌زمان این خواست ابن‌سینا با خشم پیران قوم و تندروها روبرو شده بود که دستور دادند در میدان شهر آتش بزرگی بیافروزند و همه کتاب‌های پزشکی بوعلی را بسوزانند. اینک در 2020 جوانان دانش‌آموخته کابل که با سرسختی تندروها در برابر کرنتینه ـ به گویش افغانی ـ مواجه شده‌اند، چاره کار را در بیرون‌کشیدن این فیلم از بایگانی‌های هنری یافته‌اند. ‏

در افغانستان مخالفت‌های با ‏Corinthians‏ انتقادهای زیادی در پی داشته است و مجیب‌الرحمن انصاری در مرکز این انتقادها قرار دارد. او که پرورده مکاتب درسی عربستان سعودی‌ست و خطیب مسجدجامع گذرگاه در شهر هرات، به سبب اندیشه‌های تند و خطابه‌های جنجالی شهرت دارد و کرونا را نعمت برای خود و هم‌کیشان خویش و مجازاتی سخت برای کافران می‌خواند. او پیروانی دارد که در خطبه‌هایشان ویروس اپیدمی را سزایی از سوی خداوندگار می‌دانند برای انسان‌های گناهکار. ‏

بوعلی یکی از شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌های پزشکی است که در دنیای سینما به زندگی او زیاد پرداخته شده است.‏ زندگی شگفت بوعلی، جان‌مایه‌های متفاوتی را برای پدیدآوردن نسخه‌های سینمایی در اختیار کارگردانان جهان قرار داده است. ‏

ابوعلی فرزند سینا در سده چهارم از بس در همه دانش‌ها سرآمد دوران خود بود به او دانشمند نمی‌گفتند بلکه نام همه‌چیزدان به او داده بودند. او که شاعر هم بود در رشته‌های گمنام دوران خود مانند روانشناسی و جغرافیا و زمین‌شناسی نیز کتاب دارد.

این مشهورترین و تاثیرگذارترین دانشمند ایرانی مدام در حال نوشتن بود و حتی در زندان نیز دست از نوشتن بر نمی‌داشت و 450 کتاب در تمامی رشته‌های پویای دوران خود نوشته است و بدین‌گونه از رسانه کتاب برای گسترش دانش خود بسیار بهره برده است.

هر کس از شاه و گدا را که در مرز مرگ بود و دیگر امیدی به زنده‌ماندنش نبود نزد وی می‌آوردند و او درمان‌شان می‌کرد. این روستایی‌زاده از یگانه‌ترین‌های اندیشه‌ورزان دوران پیشامدرن بود.

 

۲۸ فروردین ۱۳۹۹ ۰۹:۳۸
روزنامه اطلاعات، پنجشنبه ۲۸ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۷۰۱
کد خبر : ۷۸۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید