ایراد سرگرمی‌های دنیای مدرن چیست؟/ توصیه ملاصدرا برای بشر آینده

ایراد سرگرمی‌های دنیای مدرن چیست؟/ توصیه ملاصدرا برای بشر آینده
اصغر طاهرزاده استاد فلسفه و عرفان در برنامه تلویزیونی «سوره» گفت: سرگرمی‌های دنیای مدرن با این هدف است که بشر به خودآگاهی درباره خلأ وجودی‌اش نرسد. انبیا آمدند تا به ما بگویند خود را بازی ندهید.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا به نقل از خبرگزاری مهر، اصغر طاهرزاده شامگاه ششم اردیبهشت ماه در برنامه تلویزیونی «سوره» گفت: عقل دنیای مدرن برای این‌که انسان را قانع کند کافی نبود. بشر به این دلیل آفریده شده که به وسعت حضور خدا خودش را در عالم وسعت دهد. دنیای مدرن نمی‌تواند این را به انسان بدهد. به اندیشه بودائی در غرب به‌شدت گرایش وجود دارد. اما بودائی بودن امروز در غرب به‌گونه‌ای شده است که همان ادامه مدرنیته است. بشر زده شده از مدرنیته می‌خواهد خود را پیدا کند اما در بستر مدرنیته خودی پیدا نمی‌کند.

 

این نویسنده و پژوهشگر افزود: در ادامه رنه گنون ها و گارودی ها به صحنه آمدند و بشر دید که بودنش را باید به سعه همه عالم حس کند. تمدن مدرن می‌گوید دین‌داری از آن خودت و معیشت و زندگی مرفه از من. این ادعای مدرنیته است اما بشر در میانه این مسیر فهمید که نمی‌تواند این دو را از هم جدا کند و باید همه‌جا خدایی زندگی کند.

 

استاد فلسفه و عرفان اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: امام سجاد (ع) فرمودند در آخرالزمان «متعمقون» می‌آیند که خداوند سوره توحید و ۶ آیه اول سوره حدید را برای آن‌ها نازل کرده است. چگونه «احد» می‌تواند «صمد» باشد؟ «احد» یعنی همه عالم را پر کرده است و «صمد» یعنی به سوی او. این چگونه خدایی است که همه عالم را پر کرده است و ما باید به سوی او برویم؟ قرآن در جایی دیگر می‌گوید: «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِر». اگر خداوند اول است چگونه آخر است؟ حضرت امام دراین‌باره مثال موج و دریا را می‌زنند و می‌گویند موج درعین‌حالی که موج است دریاست.

 

اصغر طاهرزاده ادامه داد: اگر با بشر با این زبان صحبت کنید گم‌شده‌اش را پیدا می‌کند. امروز پوچی و روزمرگی به عمق جان انسان رسیده است و نمی‌توان این حقیقت را مخفی کرد. انسان امروز یک حس متعالی ندارد. آن حسی که زیر تابوت حاج قاسم و در حال اشک ریختن برای او داشتیم را در دنیای امروز جای دیگر نمی‌توانیم داشته باشیم.

 

وی یادآور شد: سلمان چگونه مسلمان شد؟ متوجه می‌شود که دین آن زمان جوابگوی او نیست. قبل از مبعوث شدن پیامبر اکرم (ص) مسیحی می‌شود و کاهنان مسیحی به او می‌گویند که پیامبری بعد از ما ظهور می‌کند. وقتی با پیامبر اسلام روبه‌رو می‌شود جواب مسائل خود را می‌یابد. ابوذر هم در ابتدا بت‌پرست بود اما دید بشر می‌تواند با لا اله الا الله نجات پیدا کند و مسئله‌هایش حل شد.

 

طاهرزاده تأکید کرد: مسئله امروز ما این است که باید جواب پوچی دنیا را به‌گونه‌ای بدهیم که خودمان را فریب ندهیم. سرگرمی‌های دنیای مدرن برای چیست؟ من مخالف سرگرمی و بازی نیستم و خودم زمانی فوتبالیست بوده‌ام. اما بازی به این معنا که می‌خواهیم خود را از فشارهای روحی‌مان قائم کنیم یا برای سرگرمی بازی می‌کنیم؟ سرگرمی‌های دنیای مدرن با این هدف است که بشر به خودآگاهی درباره خلأ وجودی‌اش نرسد. انبیا آمدند تا به ما بگویند خود را بازی ندهید!

 

وی سپس گفت: ساعتی خالی بمانی تو ز خلق / در غم و اندیشه مانی تا به حق. اگر با خودمان کنار آمدیم تمام عالم می‌شود سعه وجودی ما. البته این به این معنا نیست که من صوفی گری را قبول دارم. قرآن به ما نشان می‌دهد که چقدر خوب می‌توانیم با خودمان زندگی کنیم. آن‌وقت است که می‌توانیم با دیگران خوب زندگی کنیم. کسی می‌تواند با دیگران مهربان باشد که با خودش مهربان باشد. اصغر طاهرزاده در پایان گفت: ملاصدرا می‌گفت هویت تعلقی خود را باید بیابید. شهید مطهری از این جمله با این تعبیر یاد می‌کرد: شگفت جمله‌ای از شگفت فیلسوفی. چرا امام ملاصدرا و ابن عربی را به گورباچف پیشنهاد کردند؟ هویت تعلقی یعنی ما عین ربط به خداوندی هستیم که همه عالم را پر کرده است. ملاصدرا این نکته را برای حیات آینده بشر گفته بود.

 

در این برنامه همچنین یوسفعلی میرشکاک به خوانش بخشی از تفسیر «روض الجنان و روح الجنان» با موضوع «روایات پیامبر درباره اهل قرآن» پرداخت. زندگی‌نامه و فعالیت‌های قرآنی آیت‌الله محمدهادی معرفت بخش دیگری از دومین قسمت برنامه تلویزیونی «سوره» بود و در ادامه گفتگو میان مهدی حمزه‌نژاد و عبدالحمید نقره‌کار پژوهشگران حوزه معماری، با موضوع «نسبت معماری و قرآن» صورت گرفت.

 

برنامه تلویزیونی «سوره» که به موضوع قرآن اختصاص دارد، در شب‌های ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

 

 

 

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۴:۰۶
خبرگزاری مهر؛ یکشنبه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۲۲۱
کد خبر : ۸۰۵

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید