دیدگاه بوعلی درباره فراگیری هندسه و موسیقی توسط پزشکان

دیدگاه بوعلی درباره فراگیری هندسه و موسیقی توسط پزشکان
یک متخصص طب سنتی گفت: ابن‌سینا برای اولین بار «سرم‌درمانی» را مطرح کرده است

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا دکتر مرضیه بیگم سیاهپوش یکی از متخصصان طب سنتی در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: افراد در طول تاریخ کتاب‌های زیادی را منصوب به ابن‌سینا دانسته‌اند که تعداد آن‌ها کم نیست؛ ۱۴ کتاب بزرگ که برخی از آن‌ها بیش از ۲۰ مجلد است و ۲۴ رساله را به ابن‌سینا نسبت می‌دهند که منبع سخنان من نیز کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران نوشته دکتر حسن تاج‌بخش است.

 

وی ادامه داد: ابن‌سینا کتاب‌های طبی و غیرطبی دارد که در دنیا به‌عنوان یک فیلسوف بزرگ شناخته شده است و «الشفا» مهم‌ترین اثر فلسفی ابن‌سینا است و با توجه به مطالب این کتاب، ابن‌سینا را از پیشگامان دانش روانشناسی هم دانسته‌اند.

 

این متخصص طب سنتی عنوان کرد: به دلیل کتب عربی بوعلی سینا این دانشمند را عرب می‌دانند درحالی‌که این‌طور نیست پدر و مادر ابن‌سینا مشخص است و در ایرانی بودن وی شکی نیست؛ این کتاب‌ها عربی نگارش شده چون، عربی زبان علمی آن روزگار بوده است.

 

وی تصریح کرد: ابن‌سینا آثار فارسی مانند «اعلایی» و رساله «رگ‌شناسی» دارد؛ یکی از رساله‌های جالب و ارزنده بوعلی سینا رساله «ادویه قلبیه» است که در آن مطالب رشته تخصصی قلب قابل مناظره است و خوب است متخصصین قلب روی این رساله به‌عنوان یک منبع پژوهشی مطالعه داشته باشند.

 

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: کتاب قانون به پنج جلد تقسیم می‌شود که در کتاب اول کلیات، در کتاب دوم داروها، در کتاب سوم بیماری‌ها، در کتاب سوم بیماری‌های عفونی و اورژانس و در کتاب پنجم داروسازی مطرح شده است.

 

وی افزود: ابن‌سینا برای اولین بار «سرم‌درمانی» را مطرح کرده و نکته جالب دیگر این است که یکی از دیدگاه‌های ابن‌سینا این است که در «قانون» طب و فلسفه را با هم آمیخته و وی معتقد بوده که پزشک باید هندسه بلد باشد تا چگونگی التیام زخم‌ها را بداند، پزشک باید موسیقی و فیزیک صوت بلد باشد تا حالت‌های نبض را درک کند.

 

سیاهپوش بیان کرد: بر اساس کتب تاریخی تفاوت عمده‌ای که رازی و ابن‌سینا دارند این است که ابن‌سینا اول فیلسوف بوده و سپس پزشک می‌شود و آن‌قدری که دنیا ابن‌سینا را به فلسفه می‌شناسد به پزشکی نمی‌شناسد ولی شاید مردمان ابن‌سینا را به‌عنوان یک فیلسوف نشناسند؛ بسیاری از مقالات را می‌توانیم در خصوص فلسفه بیابیم که در آن از ابن‌سینا یاد شده که مقایسه دیدگاه ابن‌سینا با اسپینوزا، ابن‌سینا با دکارت، ازجمله آن‌هاست.

 

وی اضافه کرد: ابن‌سینا یک فیلسوف پزشک ولی رازی یک طبیب است، ابن‌سینا در ۱۶ سالگی به علوم زمان خود مسلط می‌شود و رازی در سنین بالا به طب علاقه‌مند می‌شود، رازی مرد هزاره است و باید هزار سال بگذرد تا مردی مانند رازی پیدا شود؛ رازی نخستین کسی است که شرح‌حال‌نویسی را ابداع کرده و این‌گونه طبیب می‌شود.

 

این متخصص طب سنتی یادآور شد: در مورد بوعلی شایعه زیاد است و مردم باید بدانند ابن‌سینا فرد پای‌بند به اخلاق است و در «قانون» از جالینوس هنگام نقل یک مطلب علمی از این دانشمند با عنوان «افضل الاطبا جالینوس» یاد کرده است. در مورد فوت ابن‌سینا شایعات و حرف‌های غیراخلاقی گفته‌شده است و این در حالی است که کتاب‌های تاریخ این چیزها را به ما نمی‌گوید. مردم حواسشان باشد شایعات در خصوص ابن‌سینا زیاد است و این در حالی است که ابن‌سینا یک فرد بسیار با اخلاقی است.

 

 

۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۵:۳۲
تعداد بازدید : ۱,۵۵۷
کد خبر : ۸۳۹

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید