بارگاه خرد هزاران زایر نوروزی داشت

بارگاه خرد هزاران زایر نوروزی داشت
هزار سال است که آرامگاه شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا در همدان، زیارتگاه اهل خرد و حکمت و دانایی است. بسیاری از بزرگان در هزاره گذشته در خاطرات خود از زیارت این ابر مرد دانش و اندیشه در همدان یاد کرده‌اند.

 

با این حال بنای جدید آرامگاه شیخ در سال 1333 در هزاره تولد او و معماری شگفت‌انگیز و جذاب و منحصربه فرد آن، تصویر همدان را که خود سابقه مدنیتی چندین هزار ساله دارد، با برج مخروطی این آرامگاه همزاد و همراه کرده است.


در نیم قرن گذشته هر جا سخن از همدان است برج 12 ترک و معماری ایرانیاسلامی آن و هوش و ذکاوت و نبوغ پزشکی و حکمی بوعلی‌سینا باهم همراه شده‌اند.


و در سال‌های اخیر نیز که گردشگری داخلی و خارجی به مدد ارتباطات تسهیل شده است؛ بازدید و زیارت قبر شیخ جزو اولویت اول مسافرانی است که از شهر باستانی همدان دیدن می‌کنند.


سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان به عنوان متولی آرامگاه، ستاد تسهیلات نوروزی خود را همه ساله در این آرامگاه تشکیل می‌دهد و حضور ده‌ها هزار نفر مسافر از اقصی نقاط کشور در آرامگاه بوعلی‌سینا در ایام نوروز، صحنه‌ای دیدنی و نشانگر علاقه و اعتقاد و تعظیم نسبت به ساحت این دانشمند بزرگ جهان اسلام است.


در نوروز 1389 نیز بازار ارادت و دوستی نسبت به بارگاه پرشکوه این بزرگ آن‌گونه بود که برخی روزها تا ده هزار نفر نیز از آرامگاه شیخ و موزه آن دیدن می‌کنند.


بازار عکس‌های یادگاری در کنار گنبد شیخ، بر بلندای بام آرامگاه در این روزها به گونه‌ای است که هر کس می‌خواهد در پس‌زمینه عکس‌اش تصویری از زیارت بوعلی‌سینا در دفتر خاطرات خانوادگی‌اش ثبت کند.


خرید داروهای گیاهی و تندیس‌های بوعلی و حتی عکس یادگاری عکاس سالخورده آرامگاه با بازدید از این مکان شریف عجین شده است.


و البته سفره هفت سینی که همه ساله بچه‌های میراث فرهنگی همدان با خوش سلیقگی تام و تمام برپا می‌کنند، نیز هم دیدنی و هم محلی برای ثبت عکس‌های یادگاری است.


حیف است که، همدان بیایی و معلوم نشود که آرامگاه بوعلی رفته‌ای یا نه. تنفس در این فضای معنوی عهد بستن با مردی است که همه عمر 58 ساله‌اش را به ترویج دانش برای خدمت به بشریت و کاهش رنج و آلام درماندگان گذراند؛ او به راستی حکیم هزاره‌ها گذشته و هزاره‌های در پیش‌رو است.


این جا که وارد می‌شوی، شکوه و عظمت ذهن نقادی را مجسم می‌کنی که از پس هزاره گذشته؛ مشوق خرد و اندیشه بوده است.


و انگار که سخن شیخ هنوز در آسمان همدان طنین‌انداز است که: "هر کس سخنی را بدون دلیل و برهان بپذیرد، از فطرت انسانی، منسلخ شده است". همین.

 

 

۱۵ فروردین ۱۳۸۹ ۱۳:۵۰
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۵۲۰
کد خبر : ۱۰۱

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید