گزارش برنا از مهمترین جشنواره در عرصه اندیشه سال 88

گزارش برنا از مهمترین جشنواره در عرصه اندیشه سال 88
جشنواره حکمت سینوی از 20 تا 22 آبان ماه سال 88 در همدان برگزار و جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی سینا در 5 موضوع به 5 شخصیت انتخابی اهدا کرد.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، به نقل از برنا، برگزاری جشنواره حکمت سینوی از مهمترین اتفاقات عرصه اندیشه در سال 88 بود که با رونمایی از نشان این جایزه در عصر روز پنج‌شنبه 16 مهر در آئینی به یادماندنی در کنار قبر شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا پرده‌برداری شد.


بنا بر این گزارش در آیین رونمایی از نشان جایزه بوعلی «غلامرضا اعوانی» رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و عضو شورای راهبردی جایزه بین‌المللی بنیاد بوعلی‌سینا مقام فرهنگ در نزد ایرانیان بسیار ارزشمند دانست و جایگاه فرهنگی ایران چه در دوره بعد از اسلام و چه در دوره قبل از اسلام را بسیار ستودنی عنوان کرد.


اعوانی در آن روز به یاد ماندنی با بیان اینکه متفکران ایرانی، متصدیان فرهنگ در بخش مهمی از دنیای قدیم بوده‌اند، افزود: دین هم با تفکر و حکمت آغاز و همراه می‌شود و اگر حکمت را از آن برداریم، همان دینی می‌شود که طالبان به آن عمل می‌کند. مهم‌ترین افتخار ما ایرانیان به یاد داشتن حکیمان و بزرگانی؛ مثل ابن‌سینا، ملاصدرا، علامه ‌طباطبایی و حضرت امام خمینی(ره) باشد و با ترویج و تعلیم این علوم، وارثان خوبی برای بزرگان اندیشه کشورمان باشیم.

برندگان 5 جایزه بین المللی بنیاد بوعلی‌سینا مشخص شدند
نخستین جایزه بین اللملی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، بر پایه اساسنامه مصوب هیات امنای این بنیاد و طرح اجرایی شورای راهبردی به 5 برگزیده از 5 گروه ابن‌سینا پژوهشی، فلسفی، پزشکی، حکمتانه و مفاخر، اهدا شد.


به گزارش برنا آیت‌الله جوادی آملی به پاس فعالیت های برجسته در پیشرفت فلسفه اسلامی، واجد دریافت جایزه فلسفی بوعلی‌سینا دکتر میکلوس ماروت به پاس فعالیت‌های برجسته در معرفی مکتب سینوی در گستره خارج از ایران واجد دریافت جایزه ابن‌سینا پژوهی: دکتر سیدحسین نصر به پاس فعالیت‌های برجسته در همبستگی دانش و معنویت برای ارتقای کیفیت زندگی واجد دریافت جایزه حکمتانه بوعلی‌سینا و دکتر علی‌اکبر ولایتی به پاس فعالیت های برجسته در پیشرفت طب سنتی در ایران واجد دریافت جایزه‌پزشکی بوعلی‌سینا و حجت‌الاسلام سید هادی خسرو شاهی به پاس فعالیت‌های برجسته در شناخت معرفی سید جمال‌الدین اسدآبادی واجد دریافت جایزه مفاخر بوعلی‌سینا شدند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیأت امنای بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی که در مراسم اختتامیه این نشست حضور داشت، با تأکید بر شخصیت عالیقدر فیلسوف بزرگ اسلام و ایران، بوعلی سینا گفت : نگاه داخلی به نتایج برگزاری جشنواره حکمت سینوی اگرچه خوب است ولی تأمین کننده اهداف نهایی این برنامه مهم علمی و فرهنگی نیست، بلکه باید هدف و غایت این جشنواره معرفی این دانشمند و حکیم به عنوان چهره ای جهانی باشد.
 
حضور اساتید بزرگ فلسفه از 17 کشور جهان
 به گزارش برنا حضور اساتیدی همچون غلامعلی حداد عادل، دکتر زلفی گل و اساتید مهم فلسفه از ایران و خارج از کشور، همچنین نشست های بسیاری که به نظر می رسید در چند سال اخیر بی نظیر بوده است موجب شد که مهمترین رویداد اندیشه ای در سال 88 از نظر خبرنگار برنا باشد.


این رویداد مهم فلسفی که با حضور اساتید بزرگ فلسفه از 17 کشور جهان برگزار شد، اندیشمندانی از کشورهای انگلیس، اندونزی، مالزی، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان، بنگلادش، بوسنی، مجارستان، لبنان، نیجریه، ژاپن، آمریکا، آفریقای جنوبی، هند و آلمان را در همدان گرد هم آورد.


همچنین بیش از 60 نفر از اساتید فلسفه ایران نیز در این جشنواره حضور داشتند و آخرین اندیشه‌های خود را در حوزه حکمت اسلامی و ابن‌سینا پژوهی ارائه کردند.

 
حضور رئیس جمهور در جشنواره حکمت سینوی
از دیگر دلایل اهمیت این جشنواره می توان به حضور دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهور در مراسم اختتامیه این جشنواره اشاره کرد.


احمدی نژاد مباحث مطرح شده در این نشست ها را خوب ارزیابی کرد و گفت: در مورد شخصیت ابن‌سینا من تردید ندارم اگر قرار بود که بحث ها ادامه پیدا کند آقای دکتر ولایتی فقط در موضوع پزشکی ابن سینا ساعت ها حرف داشتند و اشخاص دیگر می توانستند در مورد فلسفه ابن سینا سخن بگویند. احمدی نژاد حضور خود در این مراسم را به فال نیک گرفت و از برگزار کنندگان مراسم به خاطر دعوت از وی قدردانی کرد.

گفتنی است این جشنواره از معدود مراسم این عرصه بود که در خارج از تهران برگزار شد و با استقبال زیاد خبرنگاران و مهمانان خارجی و داخلی همراه بود که به نظر می رسد به خاطر اینکه فلسفه علم اعلی و به تعبیر ابن‌سینا دانش برین است و اگر دانش برین نباشد دانش‌های دیگر نیست، بسیار مورد توجه واقع شد.


فرهنگ ایران از فرهنگ‌های درخشان جهان است؛ یعنی اگر تمدن‌ها را بررسی کنیم در مقایسه با تمدن‌های مهم چین، هند و یونان متوجه می‌شویم که قدر آن ناشناخته مانده و ناشناخته ماندن آن به جهت این است که نزد فرزندان خود ناشناخته بوده است، اگر ما قدر آن را ندانیم، نباید از دنیا انتظار داشته باشیم که قدر فرهنگ ایران را بداند.


امیدواریم از این دست جشنواره ها برای نشان دادن عظمت علمی و فرهنگی ایران در سراسر کشور مان برگزار شود.

 

۱۸ فروردین ۱۳۸۹ ۱۳:۴۰
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری برنا |
تعداد بازدید : ۲,۲۳۲
کد خبر : ۱۰۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید