دکتر اعوانی: جشنواره حکمت سینوی مهمترین فعالیت فلسفی کشور در 88 بود

دکتر اعوانی: جشنواره حکمت سینوی مهمترین فعالیت فلسفی کشور در 88 بود
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و عضو هیأت امنای بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در پاسخ به این سئوال که مهم‌ترین فعالیت این مؤسسه در سال 88 چه بوده است، گفت: مهمترین فعالیت این مؤسسه همکاری در برگزاری «جشنواره حکمت سینوی» بود که این جشنواره یکی از برترین فعالیت‌های فلسفی کشور در سال 88 محسوب می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، دکتر غلامرضا اعوانی افزود: کار بزرگ دیگری که در حوزه فعالیت‌های فلسفی کشور انجام شده، اما متأسفانه بازتاب چندانی نداشته است، تصویب اساسنامه انجمن بین‌المللی فلسفه اسلامی است.
 
وی با اعلام اینکه خبر تصویب اساسنامه انجمن بین‌المللی فلسفه اسلامی حدود 20 روز پیش توسط فدراسیون بین‌المللی فلسفه (FIPS) به صورت رسمی ابلاغ شده است، گفت: طبق مقررات باید از زمان تأسیس یک انجمن دو سال بگذرد تا عملکرد آن بررسی شده و در صورت مقبولیت، اساسنامه آن تأیید شود. خوشبختانه اساسنامه معتبر و مناسبی تهیه شد و با وجود برخی مخالفت‌ها در آخرین جلسه FIPS که در مسکو برگزار شد، به تأیید و تصویب رسید.
 
رئیس انجمن بین‌المللی فلسفه اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر این انجمن بیش از 500 عضو بین‌المللی دارد که از این تعداد 60 نفر ایرانی هستند و با توجه به رسمیت این انجمن، اعضای آن قادر به شرکت در تمام مجامع بین‌المللی فلسفی هستند.
 
وی با اعلام اینکه تاکنون مراحل تهیه دو شماره از مجله بین‌المللی فلسفه اسلامی در انجمن بین‌المللی فلسفه اسلامی طی شده است، گفت: این مجله بین‌المللی در ایران منتشر می‌شود، اما قصد داریم با همکاری دو دانشگاه خارجی، امکان چاپ هم‌زمان آن در خارج از کشور را نیز فراهم کنیم.
 
وی ادامه داد: با انتخاب مسیر صحیح و مطالعات روزافزون در زمینه فلسفه اسلامی، امیدواریم چاپ کتب فلسفه اسلامی به زبان انگلیسی که قابل تدریس در دانشگاه‌های بین‌المللی است، میسر شود.
 
به گزارش فارس، عضو هیأت امنای بنیاد بوعلی‌ سینا در خصوص چاپ انتقادی ـ علمی مجموعه آثار ابن‌سینا گفت: هنوز 40 درصد از آثار ابن‌سینا چاپ نشده و این مایه تأسف کشورهای اسلامی است. ضمن اینکه بسیاری از آثار به چاپ رسیده ابن‌سینا نیز مغلوط و آمیخته به اشتباهات فاحش است و این موضوع شایسته کارهای علمی و پژوهشی نیست.
 
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در خصوص چشم‌انداز این مؤسسه در سال آتی گفت: خوشبختانه کنگره بین‌المللی روز جهانی فلسفه با موضوع «نظر و عمل» در سال 89 در کشور ما برگزار می‌شود. برای برگزاری این کنگره از دوسال پیش تلاش‌های بسیاری از طریق نماینده ایران در یونسکو انجام دادیم تا سرانجام این مهم به ثمر رسید.
 
وی در خصوص اهداف خود از برگزاری این کنگره گفت: بسیاری از بزرگان فلسفه اسلامی، ایرانی بوده‌اند و با بزرگزاری چنین کنگره‌هایی می‌توانیم نگاه جهانیان را به فلسفه شرق به‌ ویژه فلسفه اسلامی جلب کنیم.


اعوانی در پاسخ به این سئوال که از منظر وی مهم‌ترین کتاب فلسفی چاپ شده در سال 88 کدام است، گفت: در میان کتب خارجی، کتاب پنج جلدی سیدحسین نصر که تاکنون سه جلد آن به چاپ رسیده، بهترین کتاب فلسفی در سال 88 است. این کتاب «برگزیده آثار فلسفی ایران» نام دارد و به مباحث کلام عقلی در ایران اشاره می‌کند. البته در نگارش این کتاب بیش از 50 نفر نقش داشته‌اند و دکتر نصر به عنوان سرپرست گروه فعالیت داشته است.
 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا قصد ترجمه این کتاب را در ایران دارید، گفت: با چند تن از مترجمان متبحّر در این خصوص صحبت کرده‌ایم و بنای آن را داریم که با همکاری یکی از انتشارات مطرح کشور، این کتاب را ترجمه و به چاپ برسانیم.
 
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با تقدیر از مرحوم محمد خوانساری، نویسنده کتاب «منطق صوری» گفت: متأسفانه در سال 88 یکی از بزرگان فلسفه، منطق و حکمت کشور را از دست دادیم. مرحوم خوانساری عمر شریف خود را صرف علم، دانش و تربیت دانشجویان کشور کرد. درگذشت چنین استاد بزرگی را تسلیت می‌گویم. جامعه علمی کشور بزرگانی دارد که تا زنده هستند باید آنها را دریابیم.


 
رئیس انجمن بین‌المللی فلسفه اسلامی با اعلام اینکه اساسنامه این انجمن در ماه جاری به تصویب FIPS رسید، گفت: انجمن بین‌المللی فلسفه اسلامی بیش از 500 عضو بین‌المللی دارد که از این تعداد 60 نفر ایرانی هستند.

 

۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۱۴:۲۴
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۵۵۹
کد خبر : ۱۰۵

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید