شیخ‌الرئیس به قامت تاریخ

شیخ‌الرئیس به قامت تاریخ
توکل دارائی: سالروز تولد جناب شیخ‌الرئیس، ابوعلی حسین ابن عبدا... ابن‌سینا و یادآوری جهد علمی و کوشندگی بی‌وقفه این مجاهد دانایی و ایستاده بر قله توانایی برای انسان امروز و جامعه ایرانی از آن رو که وی می‌تواند الگویی زنده و فناناپذیر برای همه نسل‌ها باشد، فرصت مغتنمی برای بازخوانی اندیشه و تفکر این دانشمند مسئول است.

 

1. جناب شیخ، متفکری است ایرانی که در 5/3 قرن پس از اولین شعله‌های ورود اسلام به ایران و در اوج شکوفایی دانش مبتنی بر دین جدیدی که در پهنه ایران آن روز دلبرانه، راهگشای زندگی و آخرت مردمان شده بود، به عرصه وجود گام نهاد و با هوش سرشار و خارق‌العاده خود درهای بسته‌ای را در گستره علوم بشری گشود که پس از هزار سال هنوز معبر عابرانی است که برای رسیدن به قله‌های علم و اندیشه راه می‌پیمایند.

 

ایران بزرگ آن روز با وجود شعله‌های فروزان دانشمندان بی‌همتایی چون او از فرغانه و سمرقند و بخارا تا حجاز و عراق و آسیای صغیر، با وجود حکومت‌های متعدد کوچک و بزرگ وحدتی یک پارچه بر پایه دین و سرزمین و دانش پیدا کرده بود که نور آن تا امروز این سرزمین‌ها را به لذت آن یگانگی و وحدت به الفت و دوستی و برادری دعوت می‌کند.

 

2. زندگی ابن‌سینا و تحولات سیاسی زمانه او و مهاجرتش از بخارا تا همدان و اصفهان و فراز و نشیب‌های دوران 58 ساله عمر او که می‌توانست هر آدمی را نومید و یا از پا درآورد؛ نشانگر استقامت مردی است که در بدترین شرایط و در سفر و حضر از تکاپوی علمی بازنایستاد و با سرسختی و سماجت راهی نو در علوم زمانه‌اش فراروی بشر گشود و برای رفاه و امنیت و آسایش جهانیان هم در فلسفه و هم در پزشکی طرح و نظرات نو درافکند.

 

درس امروز جامعه ما و نسل جوان و حتی جهانیان از او، سرخم نکردن در برابر ناملایمات و راه‌بندهایی است که انسان را به رکود و رخوت و تسلیم شدن وامی‌دارد.

 

شیخ‌الرئیس در یک هزاره قبل از این با امکاناتی ناچیز به گونه‌ای عمل کرده است که عصاره نیم قرن کوشش عالمانه‌اش، هزاران سال راهنمای طالبان خواهد بود.

 

3. در بزرگداشت مقام و منزلت بزرگانی مانند ایشان، علاوه بر تکریم و تمجید زبانی و کلامی لازم است راه و روش علمی و سلوک دانایی آنان در صدر توجه جامعه و به ویژه دانشگاهیان و اهل فضل و فرهنگ قرار گیرد و در برنامه سالانه اندیشمندان، جایگاه رفیع یکی از پرقدر‌ترینشان، جناب بوعلی‌ به عنوان حجت خداوندی به منظور تحول‌آفرینی و تأثیر عملی در روش علمی و فرهنگی افراد و جامعه مدنظر قرار گیرد تا از منظر یادآوری ایام و مناسبت‌ها شاهد دیگرگونی و تحول مثبت در جامعه باشیم.

 

4. بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا مفتخر است که به نام و یاد این شخصیت گرانقدر و اثرگذار جهانی در راستای اهداف تأسیس خود گام‌های استواری برای شناسایی و معرفی شخصیت و آثار او برداشته است که از آن جمله همایش‌های علمی ملی و بین‌المللی و اهدای جایزه بین‌المللی بنیاد می‌باشد. باشد که با الهام از روح زنده و جاودان این حکیم هزاره‌ها، سهم شایسته‌‌ای در ایجاد بسترهای علمی و هم‌افزایی دانش و معرفت و خدمت به بشریت انجام داده باشیم همین.

 

 

توکل دارائی، رئیس روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا

 

۲۷ مرداد ۱۳۸۹ ۱۵:۰۲
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۵۸۸
کد خبر : ۱۰۸

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید