اهدای تندیس "حکمتانه" به وزیر فرهنگ

اهدای تندیس "حکمتانه" به وزیر فرهنگ
در نشست سالانه هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا؛ تندیسِ خردمندیِ "حکمتانه" از سوی استانداری همدان و بنیاد بوعلی‌سینا به دکتر سیدعباس صالحی اهدا شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، نشست سالانه هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا صبح روز یکشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ در دفتر دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا برگزار شد.

 

بنا به این گزارش اعضای هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی (رئیس بنیاد و دبیرخانه هیئت امنا)، سید سعیدشاهرخی (استاندار همدان)، دکتر حسن بلخاری (رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی)، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر یوسف شاه حسینی (از طریق ویدئو کنفرانس- در کرمانشاه)، دکتر محمد بهرام‌زاده (به نمایندگی از بنیاد ایران‌شناسی)، دکتر محمدرضا کارگر (به نمایندگی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، دکتر محمدحسین نیکنام (به نمایندگی از فرهنگستان علوم پزشکی)، دکتر محمدعلی زلفی‌گل (بازرس)، توکل دارائی (مدیر دبیرخانه هیئت امنا و روابط عمومی و امور بین‌الملل) و اعضای میهمان دکتر محسن جوادی (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دکتر علیرضا اسماعیلی (مشاور معاون امور فرهنگی) و دکتر احمدرضا احسانی (مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان) حضور داشتند.

 

در این نشست پس از بحث و بررسی درباره لزوم پشتیبانی دستگاه‌های ملی و استانی از برنامه‌های معرفی میراث ابن‌سینا، از سه عنوان کتاب انتشارات بنیاد بوعلی‌سینا با اسامی تصحیح متن عربی کتاب دوم القانون توسط دکتر نجفقلی حبیبی و ترجمه و شرح قسمت حساب از کتاب شفا توسط استاد سید عبدالله انوار و مقالات انتقادی و تفسیری ابن‌سینا ترجمه از انگلیسی با همکاری نشر ترجمان رونمایی شد.

 

همچنین به پاس حمایت دکتر سیدعباس صالحی از ترویج حکمت و طب سینوی، تندیسِ خردمندیِ "حکمتانه" از سوی استانداری همدان و بنیاد بوعلی‌سینا به ایشان اهدا شد.

 

 

 

 

دکتر سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا در این نشست گفت: ابن‌سینا نماد ایران است. ایران محل تولد اوست و تنها مکانی که ابن‌سینا با آن شناخته می‌شود، ایران است. بنابراین اگر قرار باشد موزه‌ای در شأن این حکیم ایجاد شود،؛ بهترین جا برای آن همان بنای آرامگاه اوست.

 

دکتر صالحی با اشاره به ظرفیت حضور دانشجویان خارجی در کشور و آشنا کردن آنها با میراث بزرگان ایرانی گفت: همان‌گونه که عام‌ترین نماد ایران و حکمت ایرانی- اسلامی، ابن‌سینا است؛ و بقیه مفاخر ما به اندازه این دانشمند بزرگ شناخته شده نیستند؛ بنابراین می‌توان برای آشنا کردن دانشجویان خارجی با طعم ناب‌تری از فرهنگ ایران، برنامه‌هایی در تهران و همدان برای آنها تدارک دید تا با میراث حکمت سینوی آشنا شوند.

 

رئیس هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا افزود: بر اساس گزارش‌های دبیرخانه بنیاد؛ فعالیت‌های سال گذشته از جمله همایش دانشجویی، درس‌گفتارها، چاپ کتب و سایر برنامه‌ها قابل قبول بوده و الحمدلله قدم‌های خوبی برداشته شده است و می‌توان به ادامه راه خوشبین و امیدوار بود.

 

دکتر صالحی سپس با تشکر از پیشنهادهای اعضای هیئت امنا؛ تداوم جایزه دیمیتری گوتاس، ادامه درس‌گفتارهای سینوی، آموزش تحصیح متون خطی به نسل جوان، ایجاد کتابخانه دیجیتال، فعال‌تر شدن در فضای مجازی در سطح ملی و فراملی، عقد تفاهم‌نامه با بنیاد ابن‌سینای ازبکستان و فراهم کردن شرایط مالی توسط معاونت‌های توسعه مدیریت و منابع و امور فرهنگی وزارت ارشاد و استانداری در حد 13 میلیارد ریال را از جمله مصوبات این نشست اعلام کرد.

 

مهندس سید سعید شاهرخی استاندار همدان و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا نیز گفت: ابن‌سینا جزو مفاخر درجه یک و بین المللی همدان و ایران است و بر این اساس مسئولان همدان آمادگی دارند برای معرفی میراث جهانی این دانشمند همچون گذشته پشتیبان تقویت مالی و علمی این بنیاد باشند.

 

استاندار همدان اضافه کرد: بایستی برنامه‌های میان مدت و طولانی مدت برای بنیاد در نظر گرفته شود و از ظرفیت‌های خود استان برای اجرای آنها استفاده شود. اگر بنیاد برنامه‌هایش را ارائه نماید این آمادگی وجود دارد که سایر دستگاه‌های استان نیز همراهی و مشارکت کنند.

 

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا نیز گفت: همه کارهایی که در زمینه معرفی و شناخت ابن‌سینا انجام شده است در شأن این دانشمند بزرگ نیست.

 

رئیس بنیاد بوعلی با اشاره به میراث حکمی و فلسفی شیخ‌الرئیس ادامه داد: امیدواریم با پشتیبانی وزارت ارشاد و استانداری همدان بتوانیم گام های محکم‌تری در بررسی و معرفی میراث حکمت سینوی برداریم و آرامگاه این حکیم الهی را مرکزی برای ابن‌سیناپژوهان قرار دهیم.

 

دکتر محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: در زمینه پژوهش‌های سینوی بسیاری از کشورها با شتاب در حال فعالیت هستند. به طور مثال مجموعه نسخ خطی ابن‌سینا را در عربستان تحت عنوان میراث عربی چاپ کرده‌اند. با توجه به وضعیت بودجه، سعی کرده‌ایم در سال ۹۹، اعتبار حداقلی برای انتشارات و برنامه‌های بنیاد بوعلی تأمین کنیم.

 

دکتر جوادی با اشاره به استقبالی که علاقه‌مندان از درس‌گفتارهای بوعلی‌سینا داشتند، گفت: تا کنون ۱۹ جلسه از در‌س‌گفتارهای بوعلی‌سینا که از بهمن سال ۹۹ آغاز شده برگزار شده است. با توجه به استقبال علاقه‌مندان و انتشار مباحث مطرح شده در فضای مجازی پیشنهاد می‌کنیم این درس‌گفتارها تا پایان سال جاری نیز ادامه پیدا کند.

 

دکتر جوادی همچنین در مورد برنامه‌های آتی برای تقویت ابن‌سیناپژوهی گفت: آموزش تصحیح متون خطی به نسل نو، حمایت از ادامه جایزه دیمیتری گوتاس برای مقالات سینوی، و عمومی کردن ابن‌سینا در عرصه هنر از طریق سمفونی و... و تقدیر از اساتید و مدرسان فلسفه در حوزه علمیه به خصوص استاد حشمت‌پور با همکاری انجمن آثار و مفاخر در دستور کار بنیاد قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

تندیسِ خردمندیِ "حکمتانه"

 

 

 

 


۱۴ تیر ۱۴۰۰ ۰۹:۳۹
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۱۱۱
کد خبر : ۱,۱۵۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید