اهدای چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) به دانشمندان جهان اسلام

اهدای چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) به دانشمندان جهان اسلام

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از ایسنا رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) با بیان اینکه در شرایط کنونی کشورهای اسلامی با چالش‌های بزرگ اجتماعی روبرو هستند و این مسئولیت متوجه همه دانشمندان جهان اسلام است که به عنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل کنند، گفت: علم و فناوری به شرط وجود اراده مشترک بین المللی ظرفیت کافی برای همکاری در خصوص رفع چالش‌های بزرگ جهانی را دارد و این در حالی است که کشورهای اسلامی به واسطه زمینه‌های مشترک فرهنگی از فرصت‌هایی بزرگ برای خلق اراده مشترک در راستای اقدامات جمعی برخوردارند.

دکتر سورنا ستاری در مراسم چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) با اشاره به اقدام پروفسور وفا در زمینه اهدای جایزه خود به بنیاد علوم بنیادی گفت: اهدای این جایزه از سوی پروفسور وفا، سخاوت ایشان است و آن را ستایش می‌کنم و بر هیچ کسی پوشیده نیست که اهدای جایزه پروفسور وفا برای توسعه علوم بنیادی ایران کار بزرگی بوده است، این اقدام وظیفه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و وزارت علوم را سنگین‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه تلاش من و همکارانم در برگزاری جایزه مصطفی(ص)، معطوف به استفاده از علم و فناوری به عنوان یک مؤلفه فرصت ساز برای تقویت رشته‌های اخوت و مدارا در جامعه اسلامی است، اظهار کرد: بسیار خرسندم که به برکت این جایزه بین المللی شبکه ای از دانشمندان جهان اسلام برای نگرش مساله محور به علم و فناوری شکل گرفته است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین درحاشیه آیین اختتامیه چهارمین دوره جایزه مصطفی‌(ص) در جمع خبرنگاران از بازگشت ۲۶۰۰نفر نخبه ایرانی فارغ التحصیل از ۲۰۰دانشگاه برتر دنیا به ایران خبر داد.

ایجاد شبکه‌ ۶۵۰۰ نفری
مهندس مهدی صفاری نیا، مدیر بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) هم در این مراسم با تاکید بر اینکه این بنیاد به پشتوانه حمایت خیرین و حامیانی نیک‌اندیش و آینده‌نگر، تاکنون از مشارکت‌ بالغ بر ۵۰۰خیر، واقف و هنرمند نیکوکار در سطح بین‌الملل برای تامین منابع جوایز ادوار گذشته و فعالیت‌های خویش بهره‌ برده است، خاطر نشان کرد: حمایت هنرمندان، در پایه‌گذاری موزه هنر مصطفی (ص)، همراهی نمایندگان و سفیران جایزه در کشورهای جهان و بیش از ۲۰۰همیار جایزه از کشورهای جهان و اهدای منابع مالی توسط اعضای جامعه خادم‌المصطفی، در قالب صندوق تامین مالی جایزه، پایه‌های این حرکت علمی-فرهنگی را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) تاکنون در بنا نهادن شبکه‌ای قریب به ۶۵۰۰نفر از اصحاب علم و فناوری از ۵۰کشور و تعامل با ۹۱۰مرکز معتبر بین‌المللی، زمینه‌ توسعه همکاری‌های علمی و فناوری را در قالب برنامه استپ فراهم آورده است، گفت: برنامه‌ای که در کنار دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، به ارائه فرصت‌های تحقیقاتی کاربست-محور، نزد استادان و دانشمندان برجسته بین‌المللی می‌پردازد و تاکنون ۱۳ دوره از این نوع نشست‌های علمی و فناوری در چهار کشور اسلامی برگزار شده است .

کشف ترکیبات ضد صرع
پروفسور چودری برنده جایزه‌ مصطفی (ص) کاشف داروهای گیاهی درمان لیشمانیا و صرع تاکید کرد: تحقیقات ما منجر به کشف و مطالعه بازدارنده‌های جدیدی از آنزیم‌های مهم بالینی شده است که می‌توانند برای تعدیل فرایندهای مولکولی درگیر در اختلالات مربوط به آنزیم، مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: در میان آن‌ها، مؤثرترین سهم مشارکت از جانب پروژه‌‌هایی بود که منجر به شناسایی مواد فعال گیاهان مورد استفاده در سیستم سنتی پزشکی برای درمان صرع، فلج، میگرن و اختلالات شیدایی و لیشمانیاز (سالک) شد. محصولات طبیعی ضد صرع "ایزوکسیلیتونی" از تحقیقات علمی بر روی گیاه داروییDelphinium denudatum کشف شد، این محصولات به‌عنوان دسته جدیدی از ترکیبات ضد صرع با مهار عملکرد کانال سدیم و با فعالیت و ایمنی بهتر نسبت به داروهای استاندارد، جلوی تشنج‌های صرع را می‌گیرند، شناخته می‌شوند. ایزوکسیلیتون و آنالوگ‌های آن‌ها اخیراً توسعه پیش بالینی را برای درمان صرع، ایسکمی مغزی و بیماری آلزایمر تکمیل کرده‌اند.

راهنمای برگزیده لبنانی
پروفسور محمد صایغ دیگر برگزیده جایزه مصطفی (ص)، محقق در شناخت ساز و کار رَدِّ پیوند و محقق در زمینه مقابله با رد پیوند در آیین چهارمین دوره جایزه مصطفی (ص) سخنرانی خود را با خواندن این آیه "هَل یَستَوِی الَّذِینَ یَعلَمُونَ وَالَّذِینَ لاَ یَعلَمُونَ" (آیا کسانی که می‏‌دانند و کسانی که نمی‌دانند یکسانند؟) آغاز کرد و گفت: این سوال یک استفهام انکاری از سوی خداست که اهمیت دانش را برجسته می‌کند. من همیشه مجذوب این آیه بودم و این آیه در طول حرفه‌ام من را راهنمایی کرده است.

افتخار و امتیاز بزرگ
پروفسور یحیی تیعلاتی نخستین مشاهده‌گر فرآیند "پراکندگی نور با نور" و ازدیگر برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) گفت: از اعضای بنیاد مصطفی(ص) به خاطر روش مثال‌زدنی که در جهت ارتقاء تعالی علمی در جهان اسلام پیش گرفته است، صمیمانه تشکر می کنم .

وی اضافه کرد: این موفقیت چیزی نیست که من به تنهایی به دست آورده باشم و بسیاری دیگر شایسته سهیم شدن این جایزه هستند و می‌خواهم از همه همکاران در ATLAS، ANTARES و KM3NeT تشکر کنم. تشکر ویژه از پروفسور Bengt Lund Jenssen، پروفسور Karl Jacob، پروفسور Andreas Hoecker از مؤسسه ATLAS و همچنین پروفسور Maarten de Jong، پروفسور Pascal Coyle و پروفسور Mauro Taiuti از ANTARES و KM3NeT دارم.

کاشف شبه‌ذره‌ای بی‌جرم
پروفسور حسن زاهد، برگزیده چهارمین جایزه مصطفی (ص) هم با اشاره به حوزه تحقیقاتی خود اظهار کرد: من در حوزه تحقیقاتی خود که با محققان زیادی در دانشگاه‌های پرینستون و برکلی روی آن کار کرده‌ام، از روش فوتون استرسکوپی استفاده کردم؛ روشی که ابتدا انیشتین از آن استفاده کرد و برای آن برنده جایزه نوبل فیزیک شد.

وی ادامه داد: من بسیار خوشوقت بودم که دانشجویان خوبی در پسادکتری و همکاران خوبی داشتم؛ چرا که با همکاری محققان و پیشگامان و دانشمندان زیاد و همکاران به دستاوردهای زیاد و جالب نه فقط در حوزه فیزیک بلکه در حوزه صرفه‌جویی انرژی، الکترونیک و فناوری سبز رسیدیم.

شایان ذکر است که برندگان چهارمین دوره جایزه مصطفی پروفسور زاهد حسن‌‌ متولد کشور بنگلادش و پروفسور کامران وفا متولد ایران برگزیده بخش جایزه گروه برگزیدگان غیر مقیم کشورهای اسلامی و پروفسور محمد صایِغ، پروفسور یحیی تَیَعْلاتی و پروفسور محمدْ اقبالْ چودْری سه دانشمند برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی، متولد کشورهای لبنان، مراکش و پاکستان و ساکن در کشورهای اسلامی هستند.

 

 

 

۲۹ مهر ۱۴۰۰ ۲۰:۴۴
خبرگزاری ایسنا؛ پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۷۸۲
کد خبر : ۱,۲۰۲

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید