ظرفیت طب سنتی همدان مستعد بین‌المللی‌شدن است

ظرفیت طب سنتی همدان مستعد بین‌المللی‌شدن است
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری همدان با تأکید بر لزوم صیانت از میراث فرهنگی ناملموس در شهرها و روستاهای همدان گفت: ظرفیت غنی طب سنتی همدان را می‌توان با آوازه بوعلی سینا بین‌المللی کرد.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از فارس همدان، رضا زمانی ظهر امروز در اولین جلسه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاهای شهرستان همدان اظهار کرد: آیین نامه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها در اردیبهشت ماه سال جاری توسط هیات وزیران مصوب و ابلاغ شده است.

 

وی افزود: تاکنون در بحث ثبت و حفاظت از میراث فرهنگی عمدتا میراث ملموس مانند ساختمان‌ها و اماکن ثبت شده میراث فرهنگی تداعی می‌شود در حالی که در این کارگروه پاسداری از میراث ناملموس در دستور کار است.

 

معاون امور عمرانی فرمانداری همدان اضافه کرد: از میراث ناملموس می‌توان به مراسم تعزیه‌خوانی، سقائی، پیرغلامان، روز سوم، عزاداری عاشورایی محله جولان یا پخت غذاهای محلی و سوغات همدان مثل حلوازرده، انگشت پیچ، شیرمال، کماج، نان گرده و صنایع دستی مثل حلبی‌سازی، چاقوسازی، سراجی، چلنگری، سنگتراش و  قالیبافی اشاره کرد که موارد به ثبت ملی رسیده‌اند.

 

وی با اشاره به ضرورت توجه به آموزه‌های دینی و اسلامی در احیاء سنت و فرهنگ‌های ناملموس تصریح کرد: از ترویج آیین‌های خرافی و فرهنگ‌های مبتنی بر مواردی که با شعائر اسلامی سنخیت ندارد باید خودداری شود.

 

زمانی بیان کرد: باید تقویم مناسبت‌ها و برنامه‌های میراث ناملموس ثبت شده توسط میراث فرهنگی برای اجرا در طول سال با زمانبندی مشخص تهیه و تدوین شود.

 

وی افزود: از ظرفیت صداوسیما نیز به منظور تهیه برنامه‌ها در جهت آگاهی بخشیدن و احیا میراث ناملموس همدان باید استفاده شود.

 

زمانی با بیان اینکه همدان از گذشته در علوم پزشکی و طب سنتی شهره بوده است خاطرنشان کرد: ظرفیت غنی طب سنتی همدان را می‌توان با آوازه بوعلی سینا بین‌المللی کرد.

 

وی افزود : شورای شهر همدان نیز می‌تواند با برنامه ریزی و پیش بینی بودجه‌های فرهنگی نسبت به معرفی میراث گران بهای بومی و شعائر مذهبی همدان اقدام کند.

 

معاون امور عمرانی فرمانداری همدان در پایان گفت: شهرهای شهرستان و دهیاران بخش های مرکزی و شرا ضمن پایشی از میراث انحصاری و سنتی خود برای ثبت ملی آن اقدام کنند.

 

 

 

۱۸ شهریور ۱۴۰۰ ۱۵:۵۷
خبرگزاری فارس؛ پنج‌شنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۰ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۳۱۴
کد خبر : ۱,۲۰۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید