محقق‌داماد: ˝فصوص‌الحکم˝ تفسیر فارابی از قرآن است

محقق‌داماد: ˝فصوص‌الحکم˝ تفسیر فارابی از قرآن است
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا به نقل از برنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌مصطفی محقق‌داماد در آیین افتتاحیه همایش فارابی و تاسیس فلسفه اسلامی به بررسی تسبیح موجودات در فلسفه فارابی پرداخت و گفت: درباره این سوال که آیا "فصوص الحکم" واقعاً برای فارابی است یا خیر؟ دو نظر وجود دارد که هر دو دلایل محکمی برای خود دارد.

 

وی با بیان اینکه صدرالمتالهین چندین بار در آثارش به طور قطع از "فصوص الحکم" به عنوان اثر معلم ثانی، فارابی اسم برده است، گفت: بنابراین از نظر ملاصدرا "فصوص الحکم" به طور قطع برای فارابی است.

این استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: "فصوص الحکم" در چند فص تدوین شده که فارابی در بسیاری از این فص‌ها به آیات قرآن استناد می‌کند و به نظر می‌رسد صدر المتالهین در کتاب‌های "اسفار" و "شواهد" خود از آن پیروی کرده است.

محقق‌داماد با بیان اینکه در بیشتر فص‌های فصوص الحکم 9 یا 10 آیه مورد بحث قرار گرفته است، گفت: بنابراین می‌توان "فصوص‌الحکم" را تفسیر فارابی از قرآن عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در فص 30 کتاب "فصوص الحکم" عنوان شده که آسمان با دورانش و زمین با رجحانش نماز می‌گذارند، تصریح کرد: در این باره ملاصدرا در کتاب "شرح هدایه" و "اسفار" به تبعیت از فارابی ویژگی آسمان را حرکت و ویژگی زمین را سکون قرار داده است.

محقق‌داماد در پایان صحبت‌های خود به تشریح این جمله فارابی و آنچه درباره آن ذکر شده است، اشاره کرد و گفت: بسیاری با تبعیت از فارابی نظر حرکت آسمان و ساکن بودن زمین را تایید و برخی به نقد آن پرداخته‌اند.

 

۷ بهمن ۱۳۸۹ ۱۲:۲۹
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری برنا |
تعداد بازدید : ۲,۳۴۸
کد خبر : ۱۲۱

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید