روایت‌هایی از فارسی‌نویسی‌ ابن‌ سینا

روایت‌هایی از فارسی‌نویسی‌ ابن‌ سینا
سی‌‌وهفتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی بوعلی سینا در روز چهارشنبه دهم آذرساعت ۱۱ صبح به «روایت‌هایی از فارسی‌نویسی ابن‌ سینا» اختصاص دارد که با حضور دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده به صورت مجازی پخش خواهد‌ شد.

 

 

در دوره‌ای که با وجود گسترش شعر فارسی هم‌چنان عادت نوشتن کتاب‌های علمی به زبان عربی از سوی دانشمندان ایرانی از رونق نیفتاده‌است و می‌توانند به این شیوه مباهات کنند، ابن‌سینا حکیم نامدار ایرانی که تخصص و مهارت خود را در تازی‌نویسی به اثبات رسانده‌است، به دلایلی از جمله دفاع از صبغه و سابقه فرهنگ ایرانی و انتقال فارسی دری خراسانی به سپاهان و نواحی مرکزی ایران و نیز خالی نماندن میدان چالش‌های فرهنگی و زبانی به نفع یونان و اعراب و تشخص دادن به آثاری که زیر نام دولت ایرانی و شیعی آل‌بویه شکل می‌گیرد، بخشی از آثار خود را به فارسی می‌نگارد.


هم شیوه نگارش خاص (سبک) ابن‌سینا و هم ترکیب‌سازی و واژه‌آفرینی‌های او را می‌توان نمودهای توفیق این حکیم فرزانه در پاسداست و گسترش زبان فارسی دانست که راه را برای فارسی نگاری حکیمان دیگر چون سهروردی هموار کرده‌است.

 

سی‌‌وهفتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی بوعلی سینا در روز چهارشنبه دهم آذرساعت ۱۱ صبح به «روایت‌هایی از فارسی‌نویسی ابن‌ سینا»  اختصاص دارد که با حضور دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده به صورت مجازی پخش خواهد‌ شد.

۲ آذر ۱۴۰۰ ۱۳:۳۱
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از روابط عمومی موسسه شهر کتاب |
تعداد بازدید : ۷۲۷
کد خبر : ۱,۲۱۱

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید