استاد آیت الله خامنه‌ای: ملتی که خود را نشناسد از رشد اندیشه باز می‌ماند

استاد آیت الله خامنه‌ای: ملتی که خود را نشناسد از رشد اندیشه باز می‌ماند
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا به نقل از برنا، آیت الله سید محمد خامنه ای رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در آیین افتتاحیه همایش فارابی و تاسیس فلسفه اسلامی به بررسی جایگاه فلسفه فارابی در تاریخ فلسفه اسلامی پرداخت و گفت: این همایش بخشی از مطالعات تفسیری تاریخ فلسفه اسلامی است و اندیشمندان در تاریخ فلسفه قصد دارند تحقیقاتی دراین باره انجام دهند تا حق تاریخ فلسفه اسلامی ادا شود.

 

وی افزود: ارتباط زیادی بین درک و شناخت تاریخ تفکر با رشد و تکامل آنها وجود دارد، به این معنی که اگر ملتی خود را نشناسد، از رشد اندیشه باز خواهد ماند. بنابراین اگر تفکرات فلاسفه انباشته نشود، فلسفه رشد نخواهد کرد.

خامنه ای تأکید کرد: تاریخ فلسفه اگر خوب رشد نکند، هویت یک ملت و آثار انسانی آن به خوبی با دوره های بعدی پیوند نخواهد داشت.

رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا با بیان اینکه محققین و مورخین علم و فلسفه در معرفی چهره‌های فلسفی کوتاهی کرده‌اند، ادامه داد: ما به ظاهر زندگی فلاسفه بزرگ مثل فارابی، ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا را می دانیم اما در حقیقت مطالب بسیاری از اندیشه این بزرگان هنوز مغفول مانده است.

وی با تأکید براینکه در مورد فارابی زندگی شخصی و سیر تفکر او سؤالات زیادی وجود دارد، اظهار کرد: ابهام در زندگی این اندیشمند بیش از فلاسفه دیگر وجود دارد. بنابراین این همایش کمک می کند تا ما مبدا تاریخ فلاسفه اسلامی را از آغاز به تاریخ اسکندری تا فارابی و ابن سینا را بررسی کنیم.

خامنه ای با طرح این پرسش که هنوز خیلی معلوم نیست فارابی به واقع یک فیلسوف است یا خیر؟ یا اینکه آثاری که مختص به او تدوین شده واقعا اندیشه فارابی است، اظهار کرد: فارابی به اعتباری فیلسوف مشایی است و به اعتبار برخی دیگر وی فیلسوفی اشرافی است.

این استاد فلسفه همچنین بیان کرد: سوال های دیگر درباره فارابی از جمله اینکه "فصوص الحکم" از فارابی است یا خیر؟ آیا شیعه بوده یا نه؟ مطرح است که باید درباره آن تحقیق های دقیقی صورت گیرد.

رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در پایان با بیان اینکه باید تحقیق درست از هویت واقعی این اندیشمند صورت گیرد، خاطر نشان کرد: تاریخ فلسفه از فلسفه علم آن و تاریخ تمدن جدا نیست، بنابراین امیدواریم چنین همایش هایی در شناخت درست فارابی و تاریخ فلسفه مؤثر واقع شود.

 

 

۹ بهمن ۱۳۸۹ ۱۴:۵۱
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری برنا |
تعداد بازدید : ۱,۸۷۶
کد خبر : ۱۲۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید