همدان مرکز طب سینایی شود

همدان مرکز طب سینایی شود
غفلت همدان از ظرفیت شیخ الرئیس

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از روزنامه همدان‌پیام؛ همدان در غرب کشور قطب پزشکی قابل‌قبولی محسوب می‌شود، زیرا توانمندی مراکز درمانی همدان و نزدیکی به پایتخت ایران همه و همه یک معیار ارزشمند است.

 

حضور تعداد چشم‌گیری از هیأت‌علمی دانشگاه، پزشکان فوق‌تخصص و نیز ارائه‌دهندگان خدمات متنوع خاص پزشکی به لحاظ بیمارستانی همدان را از گزینه‌های مطرح برای انتخاب بیماران قرار داده است.

 

به‌عنوان مثال بیمارستان فوق‌تخصصی بعثت دارای اساتید برجسته پزشکی است که اغلب از هیأت‌علمی دانشگاه هستند و تعداد آنها 12نفر است؛ در کلینیک تازه‌تأسیس افق نیز 8 پزشک متخصص و فوق‌تخصص در حوزه‌های درمانی کلیه، مجاری ادراری، گوش، حلق و بینی، ارتوپد دست و زانو و جراحی صورت و زیبایی خدمات شاخص ارائه می‌کنند. ایجاد تیم (آی‌پی‌دی) در بیمارستان‌ها که شامل پزشکان عمومی، متخصص، پرستار، کاردان اتاق‌عمل و بیهوشی ازجمله زیرساخت‌های مهیا در بیمارستان‌های همدان است.

 

همدان را کمتر کسی در حوزه سلامت در آن سوی مرزها می‌شناسد؛ هنوز نتوانسته‌ایم ظرفیت شاخص آب‌وهوا، درمان و اقامت در هتل‌های مطلوب همدان را به گردشگران خارجی معرفی کنیم.

 

هنوز خیلی از متقاضیان درمان از آن سوی مرزها نمی‌دانند چه ظرفیت شاخصی به نام همدان در ایران جای خوش کرده است، همدان از کلان منطقه‌های 3 کشور در وزارت بهداشت است، اما شاید حتی در عرصه ملی هم معرفی ظرفیت‌های ما محدود و بدون برنامه بوده است.

 

در زمینه تبلیغات خیلی نیاز به کار داریم. امنیت و ارزانی خدمات پزشکی در ایران حرف نخست را می‌زند؛ این را خیلی از گردشگران خارجی نمی‌دانند و در این زمینه همدان همچنان جای کار دارد ، اگر کرونا پیش نیامده بود می‌توانستیم آنقدر در این حوزه قوی کار کنیم که به‌عنوان یک مقصد شناخته شده در حوزه گردشگری سلامت مشتری داشته باشیم. حالا انجمن صنفی راهنمایان گردشگری به همت کمیته گردشگری مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان اقدام به برگزاری یک نشست کرده است تا بتواند مزایای توسعه گردشگری سلامت در همدان را برای مجریان و برنامه‌ریزان سفر ترسیم کند.

 

 غفلت همدان از ظرفیت شیخ الرئیس

وجود آرامگاه بوعلی‌سینا در همدان و گره خوردن نام شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا با نام این شهر ظرفیتی است که تا به امروز آنگونه که شایسته است از آن برای معرفی استان و شهر همدان بهره‌برداری نشده است.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای شهر همدان با عنوان این مطلب در نشست گردشگری سلامت روز گذشته دوشنبه 15 آذرماه 1400 در سالن همایش‌های بین‌المللی تالارقرآن شهر همدان گفت: روز همدان باید به نقطه تلاقی یک همایش ملی بین گردشگری و پزشکی تبدیل شود، پیوند صنعت گردشگری و علم پزشکی از روزگاران گذشته به نام همدان گره خورده است، اما این فرصت مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

 

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاک عنوان کرد: ما باید میراث‌دار علم ابن‌سینا به سبک زنده در حوزه درمانگری باشیم و طب سینوی را زنده کنیم، همدان دارای ظرفیت غنی پزشکی است و وجود پزشکان قدیمی در این شهر امروز تاریخ و هویت این دیار است.

 

وی گفت: علاوه بر قطب پزشکی نوین اکنون نوبت آن است که همدان را به عنوان قطب پزشکی سنتی و سینایی با همکاری بین شهرداری، میراث‌فرهنگی و علوم پزشکی بشناسانیم، البته اجرایی شدن این موارد مسیری پرپیچ و خم پیش راه دارد که باید چالش‌های آن رفع شود.

 

صفری افزود: همدان باید بتواند در عرصه ملی مرکز ارائه خدمات درمانی پزشکی و سنتی شود و برند همدان باید در این زمینه حرف برای گفتن داشته باشد. برنامه ما این است که در هفته همدان سال 1402 میزبان یک اجلاسیه طب طبیعی باشیم. طب طبیعی یعنی ارائه دستورالعمل‌های پزشکی بدون تغییر در خلقت گیاهان و طبیعت.

 

وی تأکید کرد: هفته همدان از این پس باید به یک برهه زمانی برای تلاقی نظریه‌های طب سینوی تبدیل شود با این برنامه می‌خواهیم علاوه بر پایتخت تاریخ و تمدن به پایتخت طب طبیعی تبدیل شویم و بر این باوریم مردم همدان می‌توانند فرهنگ استفاده از داروها و گیاهان طبیعی را به نام همدان به یک سبک همه‌گیر تبدیل کنند.

 

 گردشگری پیوست اقتصاد می‌خواهد

دبیر کمیته گردشگری مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در این همایش با اشاره به ظرفیت‌های راهنماهای گردشگری در استان همدان گفت: برخلاف آنچه کرونا سدی برای فعالیت‌های گردشگری بود، اما جامعه راهنمایان با برگزاری برنامه‌های عملی و همایش‌ها همواره شریان و حیات گردشگری را پویا نگه داشتند که این خود جای تقدیر دارد.

 

مسعود ملکی عنوان کرد: نکته حایز اهمیت در گردشگری سلامت این است که پیوند اقتصاد و گردشگری همواره باید به‌صورت علمی و جدی در اجرای برنامه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

 

این پیوست اقتصادی باید برای گردشگری نقش تأثیر صادرات و واردات را در صنایع بازی کند همانگونه که همزمان با صادر کردن محصولی از کشور موجب درآمدزایی در شاخه‌های مختلف اقتصادی می‌شویم باید به این باور برسیم که در حوزه گردشگری با وارد کردن گردشگر به هر منطقه در کشور می‌توانیم ارزآوری را تحقق بخشیم و موجب ایجاد درآمدهای اقتصادی برای جامعه محلی شویم.

 

وی افزود: آرامگاه بوعلی‌سینا امروز یکی از شاخص‌های مهم گردشگری برای همدان است، شاهد آن هستیم پس از رکود کرونا کشورهای مختلف به بهانه رویدادهای متعدد در حال تبلیغ برای جذب گردشگر به بهانه برگزاری جشنواره‌های موسیقی و آیین‌های سنتی در کشورهای خود هستند حتی در حوزه سفرهای زیارتی هم کشورهای دارای ظرفیت اقدام به ایجاد انگیزه برای سفرهای زیارتی بین مردم می‌کنند ما هم موظف هستیم به بهانه ظرفیت غنی همچون بوعلی‌سینا و مناسبت‌های تقویمی مرتبط به آن گردشگران را برای سفر به همدان ترغیب کنیم و این مهم نیازمند برنامه‌ریزان متبحر سفر و راهنمایان کاربلد است.

 

این کارشناس گردشگری عنوان کرد: گردشگری سلامت امروز یکی از فرصت‌های همدان به حساب می‌رود، وجود پزشکان حاذق در استان، همجواری ما با کشورهای مختلف و حتی پایین بودن ارزش ریال نسبت به دلار، اینجا یک فرصت طلایی است. چراکه در ازای ارائه خدمات اقامت، درمان و خوراک می‌توانیم بسته‌های سفر ارزان‌قیمت برای مسافرانی که خدمات گردشگری سلامت می‌خواهند به فروش برسانیم.

 

بسیاری از استان‌ها حالا برای گردشگران مختلف مثل عراقی‌ها یا حتی تاجیکستانی‌ها بیمارستان‌های اختصاصی جهت ارائه خدمات درمان دارند در همدان هم باید پایلوت میزبانی از بیماران گردشگر کشورهای خارجی تعریف و تعیین شود.

 

 گردشگری سلامت راهکار برون رفت از رکود

مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی استان همدان در این نشست اهداف گردشگری سلامت را موارد متعددی بیان کرد که می‌تواند مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار گیرد.

 

ویدا سمیعی گفت: از جمله اهداف می‌توان به بهبود وضعیت اقتصادی به واسطه جذب بیماران از کشورهای دیگر، ایجاد انگیزه در سایر بیمارستان‌ها، سرمایه‌گذاری در زمینه مناسب خدمات درمانی، ارزآوری برای کشور در شرایط تحریم و شناخته شدن کشور به عنوان مقصد ارزان گردشگری سلامت و در نتیجه آن بهبود صنعت حمل‌ونقل در عرصه بین‌المللی اشاره کرد.

 

وی همچنین افزود: امروز درمان برای ناباروری، دندانپزشکی، جراحی‌های زیبایی پیکرتراشی، قلب، چشم و حضور گردشگران در آب‌های شفابخش به یک هدف مهم برای گردشگرانی تبدیل شده است که از نظر اقتصادی متمول هستند و اینها فرصت‌هایی است که با توجه به بیمارستان‌های مجهز در همدان می‌تواند موردتوجه برنامه‌ریزان سفر قرار گیرد.

 

مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی استان همدان گفت: نکته مهم این است که ما باید در ارائه خدمات پزشکی به بیماران جنبه‌های رضایتمندی آنها را تقویت بخشیم چراکه هر بیمار راضی 6 بیمار را به سمت ما هدایت می‌کند و هر بیمار راضی 13بیمار را از مقصد ما دور می‌کند. پس این مهم می‌تواند در چرخه برنامه‌ریزی گردشگری بسیار حایز اهمیت باشد تا مبادا فرصت گردشگری سلامت به یک تهدید تبدیل شود.

 

جذب گردشگر سلامت ضامن گردش مالی برای جامعه محلی است.

امروز وجود تسهیلگران سلامت در استان و نظارت و نوع عملکرد آنها می‌تواند مسافران گردشگری سلامت را در مسیر تعریف و تعیین شده از مبدأ تا مقصد به نحواحسن مدیریت کند. امید آنکه در سایه ارتباط و برنامه‌ریزی بین ارگان‌های تأثیرگذار در این حوزه همچون علوم‌پزشکی، میراث‌فرهنگی، شهرداری، شورای شهر و حتی استانداری این مهم تحقق پیدا کند.

 

 

 

۱۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸
روزنامه همدان‌پیام؛ سه‌شنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۰ - روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۱۳۱
کد خبر : ۱,۲۳۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید