همیاری دانشجویان برای گسترش حکمت سینوی در همدان

همیاری دانشجویان برای گسترش حکمت سینوی در همدان
نشست "هم‌اندیشی همیاران سینوی- دانشجویی و علاقه‌مندان" روز گذشته با هدف بررسی زمینه‌های فعالیت علمی دانشجویی درباره فلسفه و طب سینوی در فضای مجازی و تشکیل کلاس‌های ابن‌سیناپژوهی در بنیاد بوعلی‌سینا برگزار شد.

 

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی فرهنگی بوعلی‌سینا در این نشست با تأکید بر استفاده از نظرات کارشناسی اعضای نشست برای برنامه‌ریزی و برگزاری برنامه‌های علمی درباره معرفی شیخ‌الرئیس؛ گفت: تشکیل کلاس‌های آشنایی با فلسفه و بویژه حکمت و مکتب سینوی در همدان بخصوص برای دانشجویان نیاز است که در صدد هستیم با هم‌اندیشی در این جمع آن را بررسی و به زودی عملیاتی کنیم.

 

توکل دارائی اضافه کرد: شهر همدان را با فلسفه و حکمت می‌شناسند و جای تأسف است که تا همین چند سال پیش دانشگاه مهم و اثرگذار بوعلی‌سینا، حتی رشته کارشناسی فلسفه نداشت که خوشبختانه دو سال است دانشجو می‌پذیرد. در خارج از کشور گمان می‌کنند با توجه به میراث‌داری همدان از ابن‌سینای بزرگ، دانشگاه مستقلی از فلسفه و طب سینوی در اینجا دایر است. با توجه به این انتظارات امیدواریم مباحث فلسفی چه به صورت کلاس‌های آزاد تخصصی و عمومی و چه همایش‌ها و نشست‌های علمی به‌طور مستمر در همدان و با همکاری مراکز دانشگاهی و فرهنگی برپا شود.

 

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا اضافه کرد: در نزدیک به یک‌ونیم دهه گذشته بار اصلی ابن‌سیناشناسی و معرفی میراث شیخ‌الرئیس بر دوش این بنیاد بوده و مفتخریم که پیشنهاد روز همدان به مناسبت تولد و بزرگداشت ابن‌سینا از جانب این بنیاد مطرح شده و امروز به‌عنوان برندی فرهنگی اول شهریور را روزی پررنگ و محترم در پیشگاه مردم این شهر و سایر علاقه‌مندان قرار داده است.

 

دارائی با اظهار امیدواری نسبت به آغاز فعالیت‌های برگزاری کلاس‌های فلسفی در آینده‌ای نزدیک گفت: با همت جمع حاضر در نشست همیاران سینوی، امیدواریم هسته اولیه تشکیل کلاس‌های فلسفه سینوی تشکیل شود و زمینه لازم برای جذب مخاطبان و علاقه‌مندان به میراث این حکیم جهانی فراهم شود.

 

دکتر فرشته ندری ابیانه استاد دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در این نشست با یادکرد برگزاری درس‌گفتارهای سینوی در اسفند سال گذشته گفت: درس‌گفتارهایی که برگزار شد برنامه‌ای علمی در معرفی و بررسی فلسفه سینوی بود که در فضای مجازی منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

 

دکتر ندری‌ابیانه در گذشته موافقت‌نامه اصولی همکاری فی‌مابین بنیاد بوعلی‌سینا و دانشگاه بوعلی منعقد شده است بیان کرد: امیدواریم که این تفاهم نامه پیگیری و به مرحله اجرا برسد تا شاهد برگزاری برنامه‌های بیشتر در زمینه ابن‌سینا پژوهی باشیم.

 

دکتر عروتی موفق، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی نیز با بیان اینکه ماندگاری جلسات سینوی به دوری از مباحث زودگذر سیاسی روزانه بستگی دارد گفت: خیلی از استان‌ها و شهرهای دیگر نشست‌های خوبی در حوزه‌های مختلف عقلی، فلسفی و آرای فکری بزرگان برگزار می‌کنند که این موضوع در همدان مغفول مانده است.

 

وی با تأکید بر گزاری برنامه‌های مناسبتی با محوریت آرای ابن‌سینا اضافه کرد: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان ماهانه یک برنامه مناسبتی در خور را با بهره‌مندی از اساتید استان برگزار و علاقمندان به این موضوعات را جلب کرد.

عروتی موفق ادامه داد: ارائه درس گفتار در فضای مجازی با زمان بندی 20 دقیقه‌ای با بهره‌مندی از اساتید استان اتفاق خوبی است که باید ادامه یابد.

 

وی گفت: شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا شخصیت علمی جامع‌الاطرافی است که در حوزه‌های مختلف پزشکی، فلسفه، منطق، عرفان، اخلاق، سیاست و... دارای تالیفاتی است که می‌توان این آرا را به مخاطبان و علاقمندان با برگزاری برنامه‌های مناسبتی مداوم انتقال داد.

 

همچنین در این نشست اعضای دیگر هر یک به فراخور نظرات خود را مطرح و بر مردمی کردن برنامه‌های سینوی تأکید کردند.

 

در پایان مقرر شد که با جمع بندی نظرات، برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه‌های سینوی انجام و در سال جاری شاهد رونق برنامه‌های سینوی باشیم.

 

 


۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۲۵
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۴۹۹
کد خبر : ۱,۲۶۸

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید