در بارگاه ابن‌سینا؛ به این حکیم بزرگ ادای احترام کردیم

بوعلی، مفاخر، ابن‌سینا، ایران، همدان، انجمن مفاخر
رئیس انجمن آثار در همدان

 

 

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا، که برای راه‌اندازی شعبه این انجمن به همدان سفر کرده بود از آرامگاه بوعلی و بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا بازدید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا؛ محمود شالویی با بیان اینکه همدان بدون هیچ تردیدی مرکز تمدن و فرهنگ این مرز و بوم محسوب می‌شود اظهار کرد: از دیرباز شکل گیری تمدن از این منطقه بوده و برای ما ایرانیان همدان همواره موجب مباهات و افتخار بسیار است.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز هم همدان از مراکز عمده نخبه پروری محسوب می‌شود افزود: فرزانگان این شهر و دیار به گذشته‌های خیلی دور محدود و محصور نمی‌شود بلکه در طول ادوار متمادی از تاریخ درخشان علمی و فرهنگی ایران، همواره همدان، فرهنگیان و فرهیختگان بسیاری را به جامعه انسانی و جهانی پرورش و تحویل داده است.

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان اینکه شعبه انجمن آثار و مفاخر در استان همدان راه‌اندازی شد اعلام کرد: با توجه به سابقه علمی و فرهنگی همدان، راه‌اندازی شعبه انجمن در این استان می‌تواند فصل جدیدی برای رونق برنامه‌های در زمینه تکریم و بزرگداشت فرزانگان و همچنین انتشار آثار آنها، توجه به حضور و وجود آنها، چه آنهایی که از میان ما رفتند و آثارشان وجود دارد و چه آنانی که در قید حیات هستند و از وجودشان همچنان فیض می‌بریم.

 

عضو هیئت امنای نیاد بوعلی‌سینا اضافه کرد: شعبه انجمن آثار و مفاخر استان همدان با حضور در استانداری راه‌اندازی و اشخاص حقوقی و حقیقی آن معرفی و مسئولیت این انجمن به استاندار همدان سپرده شد و امیدواریم با همکاری و همراهی همه دستگاهها و با محوریت و مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بتوانیم در زمینه گرامیداشت مفاخر برنامه‌های مختلف و متعددی در سال‌جاری و سال‌های آینده تنظیم و برگزار کنیم.

 

شالویی در پاسخ به سوالی در خصوص بزرگراه حکمت گفت: موضوع اصلی این بزرگراه پیوند دو جریان حکمی میان شیخ شهاب‌الدین سهروردی به عنوان جریان حکمی اشراقی و حکیم بوعلی‌سینا به عنوان جریان حکمی مشایی است.

 

وی تاکید کرد: این دو جریان حکمی برای جهانیان از آن جهت دارای اهمیت است که نه تنها دو حکیم و فیلسوف را در ایران به هم پیوند می‌دهد بلکه موجب می‌شود که دیدگاه‌های فیلسوفان جهانی چون افلاطون و ارسطو هم در جریان برنامه‌هایی که برای این موضوع( بزرگراه حکمت از همدان تا سهرورد زنجان) اجرا می‌شود مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بیان کرد: این بزرگراه اگر چه می‌تواند جنبه‌های اقتصادی هم داشته باشد اما درون مایه و محور آن مباحث فرهنگی، علمی و حکمی است و امیدواریم با این طرحی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همچنین مطالعاتی که توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام می‌شود هرچه زودتر عملیاتی شود و شاهد گشایش این بزرگراه مهم باشیم.

 

وی در ادامه به بازدید و ادای احترام به شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا اشاره کرد و گفت: در بارگاه بوعلی‌سینا، شخصیت نامدار ایرانی و تاثیرگذار جهانی حضور یافته و به این دانشمند بزرگ ادای احترام کردیم.

 

شالویی ادامه داد: ابن‌سینا از جنبه مفاخری ایران اهمیت ویژه و فراوانی دارد زیرا شعاع نور این شخصیت نه تنها در ایران و منطقه بلکه در سراسر جهان ساطع است.

 

 وی تاکید کرد: شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا نه تنها به عنوان حکیم ایرانی بلکه حکیم جهانی است و ما هم در همدان مقدمات بیشتری را فراهم می‌کنیم که بتوانیم ابن‌سینا را در یک موضوع جدیدتری معرفی کنیم زیرا آثار این شخصیت، آثاری برجسته و دقیقی است که شاید درک و فهم عمومی آن برای همه طبقات اجتماعی جامعه ممکن و میسر نباشد.

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اضافه کرد: ابن‌سینا بیشتر از آنکه به آثارش شناخته شود بیشتر به عنوان و نام و نشانی که دارد شناخته می‌شود و برای بسیاری از مردم با عنوان اینکه بوعلی‌سینا یک فیلسوف و طبیب بوده است؛ اما مهمتر از همه اینکه ما باید بتوانیم آثار او را معرفی کنیم.

 

وی افزود: معرفی آثار ابن‌سینا و نظیر او در ایران و در هر کجای جهان برای نسل امروز نیازمند استفاده از ابزار‌های امروزی است و به خصوص برای معرفی آثار جدید که توسط انجمن انجام می‌شود در انتشار این آثار هم به جنبه‌های هنری و هم این شخصیت‌ها را متناسب با زبان امروزی برای جامعه و به خصوص نسل نوجوان و جوان به صورت مناسب معرفی کنیم تا زمینه‌ سازی شود که از همین جامعه دوباره ابن‌سیناها پرورش و ساخته شوند.

 

شالویی گفت: بنا بر این نیست که در تکریم و بزرگداشت بزرگان فقط به عنوان اینکه ایشان بزرگ بوده‌اند از آنها یاد و ذکری کنیم بلکه باید زمینه‌ای باشد تا دیگران هم بدانند و بتوانند که در آینده ابن‌سینا شوند.

 

عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا اضافه کرد: اگر بتوانیم چنین روحیه‌ای را در نسل جدید ایجاد کنیم به یقیق موفق بوده‌ایم چراکه در حال حاضر نیز در میان ما چه بسیار افرادی هستند که می‌توانند ابن‌سینا، باباطاهر، عین‌القضات و... شوند و یا می‌توانند شخصیت‌های دینی و معنوی شوند که امروز همدان با این شخصیت‌های دینی و معنوی شناخته می‌شود.

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بیان کرد: افراد می‌توانند از فداکاران و حماسه سازانی باشند که امروز به عنوان قهرمانان ملی محسوب می‌شوند و کسانی که در جامعه به عنوان حماسه آفرینانی هستند که نام ایران به واسطه آنها زنده مانده و انقلاب اسلامی با خون آنان تنومند شده و این بزرگان را باید به نحوی معرفی کنیم که همه احساس کنند می‌توانند یک سردار همدانی و یا سردار قاسم سلیمانی و یا ابن‌سینا شوند.

 

وی افزود: ایجاد روحیه توانستن از مهمترین برنامه‌هایی است که در معرفی مفاخر و مشاهیر باید مدنظر قرار گیرد و امیدوارم با برنامه‌هایی که بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در همدان دارد زمینه ساز معرفی بهتر و بیشتر شخصیت‌هایی چون ابن‌سینا شود.

 

راه‌اندازی شعبه استانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در همدان، بازدید از آرمگاه ابن‌سینا و همچنین بازدید از بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا از برنامه‌های سفر یک روزه محمود شالویی؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به استان همدان بود.

 

 

 

۱۶ دی ۱۴۰۱ ۱۲:۰۸
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۴۱۷
کد خبر : ۱,۲۹۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید