بزرگداشت سید جمال‌الدین اسدآبادی، بیدارگر مشرق زمین برگزار شد

سید جمال، اسدآبادی، بوعلی‌سینا، همدان، اسدآباد
همایش بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی، بیدارگر مشرق زمین و پرچمدار بیداری اسلامی به همت بنیاد بوعلی‌سینا و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مسئولان استان و شخصیت‌های علمی فرهنگی در شهرستان اسدآباد برگزار شد.

 

 

نام سیدجمال‌الدین در همه دنیا افتخارآفرین است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا؛ وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این همایش با بیان اینکه هم سیدجمال از اسدآباد هویت می‌گیرد و هم نام سیدجمال‌الدین برای اسدآباد در همه جای دنیا افتخار آفرین است اظهار کرد: اگر سیدجمال مرد ایجاد وحدت در بین مردم و جهان اسلام بود، که هست، امروز اگر بود چه می‌کرد؟!

 

سیدعزت الله ضرغامی به بیان تفاوت امور تبلیغی امام (ره) با اقدامات سیدجمال‌الدین پرداخت و افزود: سیدجمال‌الدین اسدآبادی برای اصلاح امور به سراغ فرمانروایان و حاکمان می‌رفت در حالی که امام بزرگوار، تمرکز خود را بر مردم گذاشت و نتیجه گرفت.

 

وی بیان کرد: امروز ما خودمان حکومت اسلامی داریم که در رأس آن ولی فقیه عادل، مدیر و مدبر است و این نکته موقعیت ما را متفاوت می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهیم در جهان اسلام وحدت ایجاد کنیم، ابتدا باید خودمان به این مقوله توجه کنیم؛ زیرا الگویی برای سایر جوامع هستیم.

 

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: اگر قصد داریم راه سیدجمال‌الدین را ادامه دهیم باید در داخل، آحاد مردم وحدت داشته باشند و این یک اصل است. هرگونه تنگ نظری و خودمحوری از سوی هرکس که باشد حتماً مذموم است.

 

وی با تأکید براینکه وحدت شعار نیست و اقتضائاتی دارد که باید به آن توجه شود گفت: اصلاح طلبی و راه تحول هموار نیست و دشواری های زیادی دارد.

 

مهمترین مولفه تفکرات سیدجمال‌الدین اسدآبادی وحدت جهان اسلام است

استاندار همدان گفت: مهمترین مولفه در تفکرات سیدجمال‌الدین اسدآبادی توجه او به مقوله وحدت در جهان اسلام است.

 

علیرضا قاسمی فرزاد با بیان اینکه راه‌اندازی دفتر نمایندگی بنیاد مفاخر در همدان یکی از اتفاقات قابل توجه است بیان کرد: این بنیاد با توجه خاص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه مفاخر و با پیگیری های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در همدان راه‌اندازی شد.

 

وی با تأکید براینکه مفاخر بسیار زیادی در آسمان سرزمین پهناور ایران اسلامی می‌درخشند و همدان جزو استان‌های سرآمد در این زمینه است افزود: بنیاد مفاخر شکل گرفت تا ضمن پاسداشت بزرگان، آنگونه که شایسته است این مفاخر را به جامعه معرفی کنیم.

 

استاندار همدان رویکرد نکوداشت و بزرگداشت‌های دفتر بنیاد مفاخر همدان را توجه به مفاخر هزاره برشمرد و اضافه کرد: این برنامه‌ریزی تأثیر قابل توجهی در زمینه تقویت بنیان‌های فرهنگی خواهد داشت، زیرا هم به بزرگان درگذشته توجه شده و نیز مفاخری که هم‌اکنون در قید حیات هستند.

 

وی شکل گیری بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی را یکی دیگر از اقدامات قابل توجه در این زمینه برشمرد و بیان کرد:  همه نهضت‌های اسلامی و دینی مرهون تلاش‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی است، عالم بزرگی که مهمترین مولفه در تفکر او وحدت در جهان اسلام بود؛ یعنی نقطه مقابل مسأله‌ای که مستکبران و استعمار در جهان اسلام به دنبال آن است.

 

قاسمی فرزاد با بیان اینکه متأسفانه امروز مسلمان در دنیا از نفاق و تفرقه‌ای که استکبار ایجاد کرده است رنج می‌برند تأکید کرد: به واسطه این نفاق، مسلمانان از هم جدا شده‌اند و استکبار و نظام سرمایه داری آنها را به جان یکدیگر انداخته است.

 

وی با اشاره به اینکه ابزاری مانند داعش حاصل تفکر تفرقه گرایی است ادامه داد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی، این مرد بزرگ به درستی مسیر اتحاد مسلمانان را تبیین کرده است.

 

دفن جنازه سید جمال در افغانستان بدون واکنش بود

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا و نماینده مجلس خبرگان رهبری نیز با بیان اینکه  جنازه سید جمال را افغانستان دفن کردند و ایران هیچ گونه واکنشی نداشت ابراز تأسف کرد و گفت: اغلب نمی‌دانند که سید جمال شاگرد  حسین قُلی همدانی است. او اگر در مکتب ملاقلی نبود و عرفانی تربیت نشده بود قطعا اینگونه دغدغه مند نبود. سیدجمال به خاطر دفاع از‌ دینش ذره ای آرام و قرار نداشت.

 

غیاث الدین طه محمدی افزود: سید جمال روحانی مبارز سیاسی نبود او یک عارف جانسوخته است که بُعد عرفانیش آرام و قرار او را گرفته است.

 

افکار سید جمال‌الدین اسدآبادی را با دانش روز تحلیل و برای وحدت جهان اسلام کاربردی کنیم

استاد دانشگاه تهران و سیدجمال پژوه نیز با بیان اینکه بزرگداشت سیدجمال‌الدین باید فراتر از تشریفات و تبلیغات بوده و در راستای گسترش و ترویج افکار او باشد اظهار کرد: فعالیت‌های سیاسی و موضع‌گیری‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی در برابر استعمار و استبداد با هدف ایجاد وحدت اسلامی بود.

 

سیداحمد موثقی گیلانی با بیان اینکه اقدامات اصلاحی سیدجمال‌الدین در سه مرحله انجام می‌شد بیان کرد: او در مرحله نخست به دنبال اصلاح دولت‌ها و حاکمیت‌ها بود. سیدجمال بر مسائل مطرح در جوامع و شیوه اصلاح آنها اشراف کامل داشت و دغدغه‌مندانه مسائل مربوط به مسلمانان را پیگیری می‌کرد.

 

وی با تأکید براینکه سیدجمال به اخلاق اجتماعی توجه ویژه داشت اضافه کرد: او در مرحله دوم برای برکناری و خلع حاکمان تلاش می‌کند و این روند از خلع اسماعیل پاشا در مصر آغاز می‌شود. در ایران هم این مرحله را با ارسال نامه‌های متعدد به علما پیگیری می‌کند و درخواست خلع ناصرالدین شاه را دارد.

 

استاد دانشگاه تهران و سیدجمال پژوه تاکید کرد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی در مرحله سوم، بعد از اینکه اصلاحات اولیه انجام نمی‌شود به دنبال تغییر رژیم می‌رود و مبارزات خود را با این هدف دنبال می‌کند.

 

وی گفت: باید افکار سیدجمال‌الدین را با دانش روز تحلیل کرده و برای وحدت در جهان اسلام کاربردی کنیم.

 

بزرگداشت مفاخر از اولویت‌های دولت سیزدهم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در دولت سیزدهم در راستای تحقق سند تحول و در مسیر گام دوم انقلاب اسلامی در دستور کار قرار داده شد، گرامیداشت مفاخر و بزرگان کشور عزیزمان است.

 

مسعود ویژه با بیان اینکه مفاخر الگوهای ملموس برای نسل جوان هستند بیان کرد: برای تحقق این هدف با پشتیبانی استاندار محترم، دفتر انجمن مفاخر استان همدان راه‌اندازی شد و امروز هم شاهد آغاز به کار بنیاد علمی فرهنگی سیدجمال‌الدین اسدآبادی هستیم.

 

وی اعلام کرد: بنیاد سید جمال ۱۳ سال پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی رسماً فعالیت خود را شروع می‌کند و این امر مهم، آغازی برای نشر و گسترش اندیشه‌های مفاخر استان همدان به ویژه سیدجمال‌الدین است.

 

امام جمعه اسدآباد هم در این همایش، سیدجمال‌الدین اسدآبادی را نخبه‌ای معرفی کرد که در علوم مختلف سرآمد بود،گفت: شخصیت او یک علامه حقیقی است. ندای اتحاد اسلامی در برابر غرب، اولین بار توسط سیدجمال‌الدین سر داده شد، او فیلسوف سیاسی و اجتماعی بزرگی است که در حصار دنیا نمی‌گنجید و شخصیتی جهانی داشت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره بیدارگر مشرق زمین خاطرنشان کرد: بیداری ملت‌های اسلامی از برکات وجودی سیدجمال‌الدین اسدآبادی است.

 

وی سیدحسن نصرالله را میراث‌دار امروز سیدجمال‌الدین اسدآبادی دانست و تاکید کرد: امیدواریم با فعال شدن بنیاد، کنگره بزرگداشت این شخصیت بزرگ به صورت بین‌المللی برگزار شود.

 

همزمان با این همایش بنیاد علمی و فرهنگی سیدجمال‌الدین اسدآبادی آغاز به کار کرد.

رئیس انجمن مفاخر کشور، رئیس بنیاد ایران شناسی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار همدان از اعضای هیأت امنای این بنیاد هستند.

 

بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و برپایی همایش‌ها، نشست‌های علمی پژوهشی، سخنرانی‌ها و نمایشگاه‌ها، ایجاد کتابخانه مرجع و تخصصی و حمایت از آثار و محصولات مرتبط با منادیان اتحاد مسلمین در جهان اسلام از جمله کتاب، پایان‌نامه، مقالات پژوهشی و برگزاری جوایز مقطعی و یا سالانه از اهم وظایف این بنیاد تعریف و مصوب شده است.

 

 

۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۳۰
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۶۰۲
کد خبر : ۱,۳۰۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید