همایش بین‌ المللی شیخ اشراق و دنیای جدید برگزار شد

همایش بین‌ المللی شیخ اشراق و دنیای جدید برگزار شد
همایش بین المللی شیخ اشراق و دنیای جدید در روزهای ۲۲تا ۲۴اردیبهشت، در محل هتل بین‌المللی پیام شهر زنجان با حضور مهمانانی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور برگزار شد.

 

 

 

  به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از روزنامه اطلاعات؛ در مراسم افتتاحیه، دبیر علمی همایش دکتر محسن جوادی گزارشی درباره سمینار و اهداف و برنامه‌های آن ارائه کرد. سپس، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و علی اصغر محمدخانی معاونت مؤسسه شهر کتاب، درباره تاریخچه نشست‌های سهروردی‌پژوهی توضیح دادند.

 

همچنین، استاد برجسته فقه و حکمت اسلامی و رئیس هیأت امنای مؤسسه حکمت سهروردی، آیت الله دکتر مصطفی محقق داماد درباره ماهیت اندیشه و رویکرد فلسفی شیخ اشراق و سرنوشت وی سخنرانی کرد. محقق داماد ضمن توجه به رویکردهای مختلف فلسفه در جهان اسلام که شامل حکمت مشا یا فلسفه بحثی و استدلالی است و از سوی ابن سینا و شارحان حکمت وی دنبال می‌شد، شجاعت شیخ اشراق را درباره رویکرد به اشراق و عالم بالا یا حقیقت در فلسفه، ستایش کرد و جهل مقدس‌ را به مثابه عامل اصلی محاکمه و اعدام سهروردی که منجر به شهادت وی شد، مورد توجه و تحلیل قرار داد.

 

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم در ادامه به جنایات قضایی علیه بزرگانی از عرفا و فلاسفه و اندیشمندان که غالبا از سوی افراد متحجر و به بهانه دفاع از مقدسات و مقدسین و نیز دین و مذهب صورت می‌گیرد اشاره کرد و به تحلیل علل و عوامل آن پرداخت.

 

محقق داماد ضمن ستایش و تجلیل از سهروردی، وی را شهید عالم فلسفه و عقل و فکر و حقیقت خواند و او را سند و نمونه‌ای در دفاع از فلسفه اسلامی قلمداد کرد.

 

در ادامه مراسم، دکتر غلامرضا اعوانی استاد فلسفه و رئیس سابق انجمن حکمت و فلسفه، به ایراد سخن پرداخت و حکمت را در معنای ارسطویی و افلاطونی و تفاوت این دو رویکرد را به تفصیل و با ذکر مثال‌هایی از اصطلاحات فلسفه یونانی و ادوار کهن، ربط فکر فلسفی شیخ اشراق با افلاطون و قرابت آن با فلوطین و اندیشه‌های نوافلاطونی، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

 

وی، هدف فلاسفه را دریافت متعالی از مفاهیم دانست و سهروردی را حکیم اشراقی خواند در مفهوم درک حقایق الهی و آنچه که افلاطون ذهن خدا می‌خواند و ما به عنوان مخلوقات خداوند، بهره‌هایی از آن داریم.

 

گفتنی است در روزهای دوم و سوم همایش، حدود ۲۰سخنرانی در دو نوبت برگزار خواهد شد، از جمله دکتر نجفقلی حبیبی، از استادان نامدار و باسابقه سهروردی‌شناسی و دکتر انشالله رحمتی، کربن‌شناس و سردبیر اطلاعات حکمت و معرفت و صاحب‌نظر آثار و فلسفه شیخ اشراق؛ به طرح دیدگاه‌های خود اهتمام می‌ورزند.

 

 

 

 

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۲۰:۰۱
روزنامه اطلاعات - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲؛ روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۴۰۲
کد خبر : ۱,۳۰۷

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید