گزارش سفر یک هفته‌ای رئیس بنیاد ابن‌سینای ازبکستان و هیئت همراه به ایران

ابن‌سینا، ایران، ازبکستان، فلسفه
ابن‌سینا؛ میراث مشترک ایران و ازبکستان

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا: رئیس بنیاد عمومی ابن‌سینای ازبکستان در صدر یک هیئت علمی، در راستای تفاهم فرهنگی بین ایران و ازبکستان که به امضای رؤسای جمهوری دو کشور رسیده است؛ در سفری یک هفته‌ای به ایران سفر کرد. این سفر که با حمایت و هدایت وزارت امور خارجه انجام شد، افق تازه‌ای از همکاری‌های علمی و فرهنگی برای تحکیم مشترکات ایجاد خواهد کرد.

 

این هیئت در نخستین روز سفر خود در تهران از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بازدید کرده و با رئیس و کارشناسان آن سازمان درباره نسخ خطی ابن‌سینا گفتگو کردند.

 

در دومین روز از این سفر نیز در مؤسسه فرهنگی اکو در نشستی علمی با حضور ابن‌سیناپژوهان ایران شرکت کردند که در این نشست آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی رئیس بنیاد بوعلی‌سینا نیز حضور داشت.

 

این گروه در سفر به شهر قم، از مرکز نور و دانشگاه ادیان و مذاهب بازدید کردند.

 

برگزاری نشست علمی با برخی از استادان فلسفه در دانشگاه اصفهان و بازدید از آثار فرهنگی و تاریخی این شهر در پنجمین روز این سفر انجام شد. پس از آن بنیاد علمی فرهنگی بوعلی‌سینای همدان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه میزبان این هیئت علمی ازبکستانی بود که برگزاری میزگرد علمی با اساتید ابن‌سیناپژوه دانشگاه بوعلی‌سینا، زیارت آرامگاه شیخ‌الرئیس، بازدید از دفتر بنیاد بوعلی‌سینا؛ دیدار جداگانه با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان و شهردار همدان و نیز بازدید از آثار فرهنگی و تاریخی این شهر از برنامه‌های این گروه بود.

 

 آیت‌الله طه‌محمدی: ابن‌سینا جهان‌وطن است

 

در میزگرد ابن‌سیناپژوهان ایران و ازبکستان در دانشگاه بوعلی‌سینا با عنوان "ابن‌سینای بزرگ؛ حکیم هزاره‌ها"؛ رئیس بنیاد بوعلی‌سینا گفت: رسالت ما معرفی ابعاد شخصیتی بوعلی‌سیناست و مردم باید از اخلاق و رفتار چنین بزرگانی بهره ببرند.

 

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی اظهار کرد: سفر نمایندگان بنیاد عمومی ابن‌سینای ازبکستان به ایران راجع به شناخت شیخ‌الرئیس، اثرگذار خواهد بود.

 

آیت‌الله محمدی با بیان اینکه ابن‌سینا یک شخصیت جهان وطنی است، تصریح کرد: ایران، ازبکستان و تاجیکستان را تنها وطن شیخ‌الرئیس نیست بلکه هرجا انسانی وجود دارد، وطن این دانشمند بزرگ است.

 

وی با اشاره به سفر بنیاد عمومی ابن‌سینا به همدان گفت: این سفر یک لجنه علمی است چون آثار بزرگان، پیامبران، امامان و افراد فرهیخته باید به جهانیان معرفی شود و مردم از اخلاق و رفتار آنها بهره ببرند.

 

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا با بیان اینکه سفر برای نشر علم یکی از بهرین عبادت هاست، عنوان کرد: در احادیث نبوی کسی که دنبال علم و دانش و معرفت راه می‌یابد، تمام موجودات برای او، دعای خیر می‌کنند و سفر این هیئت شامل این حدیث است.

 

آیت‌الله محمدی خطاب به مهمانان ازبکستانی، گفت: شما به نام این که هموطن شیخ‌الرئیس هستید و ما چون میزبان بوعلی‌سینا هستیم، مسئولیت سنگین‌تری نسبت به بقیه داریم. ایران اسلامی بارها و بارها در کنگره بزرگداشت حکیم هزاره‌ها از دانشمندان خارج از کشور دعوت کرده که این گفت و شنودها بسیار مؤثر بوده است؛ ما برای بزرگداشت ابن‌سینا در سال 1383 خورشیدی از ۳۵ کشور خارجی میهمان داشتیم.

 

وی ادامه داد: شما هم باید در زادگاه شیخ‌الرئیس از تمام دانشمندان کشورهای دنیا دعوت کنید تا این موج ابن‌سیناشناسی فراگیر شود و بسیاری از انسان‌های ناآگاه را آگاه و به سمت سعادت ابدی، هدایت شوند.

 

 اعلام آمادگی دانشگاه بوعلی برای پذیرش دانشجو از ازبکستان

 

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: دانشگاه بوعلی‌سینا آمادگی دارد تا تفاهم‌نامه‌هایی برای تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه‌های ازبکستان منعقد کند.

 

حسین رضوان در این میزگرد اظهار کرد: این بسیار اهمیت دارد که شخصیت برجسته بوعلی‌سینا موضوع وحدت بین کشورهای مختلف و به خصوص کشورهایی است که با علم و شخصیت برجسته بوعلی‌سینا آشنایی دارند.

 

دکتر رضوان خاطرنشان کرد: دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان یکی از دانشگاه‌های برجسته ایران، مفتخر است که یکی از مراکز بزرگ علمی کشور است. دانشگاه بوعلی‌سینا که به نام این دانشمند بزرگ مزین است، ۵۰۰ عضو هیئت علمی دارد و دارای ۵۶ رشته کارشناسی، ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۸۲ رشته دکتری است.

 

وی ادامه داد: ما در دانشگاه بوعلی‌سینا ۱۴ دانشکده داریم و در رشته‌های شیمی، نفت، علوم انسانی، علوم بیولوژی، مهندسی کشاورزی و علوم مرتبط بین رشت‌های فعالیت می‌کنیم همچنین دانشگاه بوعلی‌سینا در رشته‌های کامپیوتر، هوش مصنوعی و ارتباطات از دانشگاه‌های برجسته کشور است.

 

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا یادآوری کرد: بیش از هفت دانشمند یک درصد برتر دنیا و ۱۸ دانشمند دو درصد برتر دنیا در دانشگاه بوعلی‌سینا هستند.

 

رضوان با اشاره به حضور نمایندگان بنیاد عمومی ابن‌سینای ازبکستان در دانشگاه بوعلی‌سینا، گفت: ما این آمادگی را داریم که در این ارتباط تفاهم‌نامه‌های مختلفی با دانشگاه‌های ازبکستان داشته باشیم و آموزش دانشجویان و اساتید شما در مقاطع مختلف را بر عهده بگیریم و پروژه‌های مشترک و تبادلات استاد و دانشجو داشته باشیم.

 

 رئیس ابن‌سینای ازبکستان: در دیدارهای علمی بر معلومات سینوی ما افزوده شد

 

در ادامه رئیس بنیاد عمومی ابن‌سینای ازبکستان گفت: دوازدهمین دوره همایش جهانی ابن‌سینا با موضوع ابوعلی‌سینا و تمدن برگزار خواهد شد.

 

ناظم‌خان محموداف ادامه داد: ما از این دیدارهایمان در ایران برای خود معلومات مفصل علمی گرفتیم و می‌خواهیم همکاری ما در حوزه ابن‌سیناپژوهی وسعت پیدا کند و به صورت همکاری دائمی و مستمری باشد.

 

محموداف تصریح کرد: ما هر سال در زادگاه بوعلی‌سینا همایش جهانی ابن‌سینا برگزار می‌کنیم و امسال نیز دوازدهمین دوره آن برپا می‌شود که موضوع آن "ابوعلی‌سینا و تمدن" است.

 

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مند هستیم و تلاش می‌کنیم تا تفاهم‌نامه‌های بین دانشگاه بوعلی‌سینا همدان و دانشگاه پزشکی بخارا به امضا برسد.

 

دکتر نجفقلی حبیبی، ابن‌سیناپژوه و مصحح کتاب القانون با اشاره روش کاری ابن‌سینا در تألیف القانون گفت: روش ابن‌سینا در نقل سخن از دیگران علمی بوده و وقتی از کسی مطلبی نقل می‌کند، نام شخص را به صورت کامل ذکر کرده و اگر نظر دیگری را قبول نداشته با صراحت و با جمله "انا اقول"، سخن طرف مقابل را رد کرده و سخن خود را می‌گفته است.

 

وی با بیان اینکه عبداللطیف بغدادی یکی از منتقدان صریح ابن‌سینا که نظرات تندی نسبت به وی دارد، ادامه داد: ابن‌جمیع المصری از منتقدان منصف ابن‌سینا نیز گزارش مفصلی درباره وارد شدن قانون به مصر دارد و بهترین تعریف از قانون به گفته او این است که جمع و جور است و نظم بسیار عالی دارد و مطالب به راحتی در آن پیدا می‌شود.

 

دکتر حبیبی با اشاره به بخش اول کتاب قانون که درباره بهداشت است و در طول سده‌های گذشته مورد استفاده جامعه جهانی قرار گرفته، بیان کرد: جنبه معنوی قانون تکیه بر خالق به جای طبیعت است.

 

مصحح کتاب القانون به تعداد ۱۴۰ شرح نوشته شده بر قانون اشاره کرده و افزود: بهترین و مفصل‌ترین شروح، شرح قطب‌الدین رازی است که در ۴ مجلد و ۱۰۰۰ صفحه نوشته شده که جلد اول آن توسط اینجانب تصحیح و به چاپ رسیده است. البته امروزه در ایران کتاب پنجم قانون که به نسخه‌های پزشکی و بیماری‌ها اختصاص دارد، مورد توجه است.

 

شمس‌الدین کمال‌الدین، از اساتید مؤسسه تمدن اسلامی تاشکند نیز گفت: در حوزه پژوهشی نسخ خطی و منابع قرون وسطی با بیان اینکه قرن ابن‌سینا برای من جالب است، گفت: پژوهش‌های سیاسی و علمی این دوره را بررسی کرده‌ام و در آینده امیدوارم تحقیقاتی درباره جغرافیای ابن‌سینا انجام دهم.

 

وی با اشاره به پژوهش‌های انجام شده درباره میراث ابن‌سینا در ازبکستان بیان کرد: درباره ابن‌سینا چندین همایش بین‌المللی انجام شده و ترجمه القانون از عربی به ازبکی و روسی انجام شده است.

 

عضو مؤسسه علوم اسلامی تاشکند نیز با اشاره به فعالیت خود در حوزه پژوهشی میراث ابن‌سینا، سخنان خود را درباره فقه و احکام و تفسیرهای ابن‌سینا بیان کرد و گفت: قصد دارم به زودی درباره تفسیرهای ابن‌سینا از سوره‌های قرآن مجموعه‌ای منتشر کنم.

 

وی به اثری از ابن کمال اشاره کرده و ادامه داد: در این اثر درباره ۵۰ عالم و فقیه حنفی صحبت شده و ۲۶ دانشمند از ماوراءالنهر نام برده که نام بوعلی‌سینا نیز در میان آنان است.

 

فرشته ندری ابیانه، استاد بازنشسته معارف اسلامی دانشگاه بوعلی‌سینا درباره حکمت عملی ابن‌سینا با بیان اینکه وی در حکمت و عرفان عملی حاذق و صاحب‌نظر است اما مباحث نظری و فلسفی ابن‌سینا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: حکمت عملی بررسی رفتار ارادی انسان در مسیر سعادت با روش قرآنی و در نهایت تامین سعادت انسان است.

 

استاد الهیات با اشاره به نظر بوعلی‌سینا به همراهی و همکاری عقل و دین برای درک حقایق عقلانی برای مردم، ادامه داد: ابن‌سینا در شاخه اخلاق و علم به برطرف کردن عیوب نفس توجه داشته و در این راه استفاده از مشاور و دوست را لازم می‌داند و به سیاستمداران و مدیران نیز بهره گیری از مشاوران صادق را توصیه کرده است.

 

ندری‌ابیانه با بیان اینکه بوعلی‌سینا در تدبیر منزل به مسائل اقتصادی و همسرداری و تربیت فرزند توجه داشته و نکات وی کاربردی و مورد استفاده نسل امروز نیز هست، بیان کرد: زندگی اجتماعی نیازمند قانون است و اگر الهی بوده و حکومت دینی باشد، مشکلات برطرف می‌شود.

 

فخرالدین ابراهیم‌اف، عضو مؤسسه ابوریحان بیرونی و مدیرگروه ابن‌سیناپژوهی این مؤسسه نیز که کتابی درباره نسخ خطی ابن‌سینا در ترکیه نوشته است، گفت: میراث ابن‌سینا در تاریخ و تفکر بشری، آثار برجسته‌ای برجای گذاشته است.

 

وی به وجود آثار ابن‌سینا در کتابخانه‌های ایاصوفیه، سلیمانیه و نور عثمانیه اشاره کرد و گفت: تعداد آثار ابن‌سینا در سلیمانیه در موضوعات فلسفه ۸۹ نسخه، منطق ۱۱ نسخه، فلسفه دین ۵۳ نسخه، عرفان ۵ نسخه، ادبیات ۱۱ نسخه، ریاضیات ۷ نسخه، فیزیک ۲ نسخه، شیمی ۲ نسخه، پزشکی ۵۸ نسخه، سیاست ۱ نسخه، جغرافی ۱ نسخه و نجوم ۷ نسخه است.

 

وی ادامه داد: این آثار در سال‌های ۱۰۲۲ تا ۱۷۲۸ استنساخ شده و آثاری کوچک از وی نیز که به بیان دیدگاه‌های ابن‌سینا در معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی و الهیات پرداخته و مکاتبات وی با ابوریحان بیرونی از کمیاب‌ترین نسخه‌های موجود در این کتابخانه است.

 

ابراهیم‌اف با بیان اینکه سلاطین عثمانی به میراث ابن‌سینا توجه نشان داده‌اند و ۱۴۲ اثر از وی تدوین شده است، گفت: در کتابخانه ترکیه‌های نسخه‌هایی از رشته‌های مختلف وجود دارد که بیشترین تعداد به بوعلی‌سینا اختصاص دارد.

 

خسرو حمیداف، عضو مؤسسه تمدن اسلامی تاشکند نیز رمز انسان در منطقه ازبکستان را ابن‌سینا دانسته و گفت: از ابن‌سینا ۴۷۰ اثر علمی برجای مانده که به این آثار میراث ادبی را نیز باید اضافه کنیم.

 

وی با تقسیم‌بندی آثار ادبی ابن‌سینا به قصه‌های رمزی و آثار نظمی، گفت: در سه اثر ابن‌سینا حی‌بن‌یقظان، سلامان و ابسال و رسالةالطیر، سیر تمثیلی و مبنای فلسفی ابن‌سینا با زبان رمزی بیان شده است.

 

حمیداف با اشاره به وجود ۱۲۲ بیت شعر فارسی و ۱۸۳ شعر به زبان عربی از ابن‌سینا، بیان کرد: ابن‌سینا عالم، دانشمند، پزشک و شاعر است و تمام افکار فلسفی وی در اشعارش انتشار یافته و در سایه علم وی پنهان مانده است.

 

دکتر اکبر عروتی موفق، دانشیار گروه معارف دانشگاه بوعلی‌سینا نیز با بیان اینکه ابن‌سینا در کنار آثار مشائی خود، ۳ فصل آخر کتاب اشارات و تنبیهات را به شرح و بیان تصوف و عرفان اختصاص داده، گفت: رساله فی‌العشق و رسالات تمثیلی ابن‌سینا شامل طرح‌ها و چشم اندازهای فلسفی اشراقی وی است و بر مبنای انسان‌شناسی تدوین شده است.

 

دانشیار گروه معارف با اشاره به اینکه ابن‌سینا با بهره گیری از زبان قصه و رمز و سمبل عوامل کمال انسان را مطرح می‌کند، بیان کرد: ابن‌سینا با نگاه عرفانی و تربیتی راه تعالی و سعادت را به پویندگان طریق حقیقت نشان می‌دهد.

 

دکتر عروتی موفق افزود: از شاهکارهای فلسفی و علمی ابن‌سینا ارائه مسائل پیچیده عرفانی به شکلی جذاب برای خواننده است و نگاه جدیدی به انسان در رسالات وی دیده می‌شود.

 

در پایان این میزگرد تندیس حکمتانه بنیاد بوعلی‌سینا به همراه سپاسنامه به پاس خدمات بنیاد ابن‌سینای ازبکستان در معرفی جهانی شیخ‌الرئیس، به رئیس این بنیاد هدیه شد. قاب نفیس خاتم‌کاری اصفهان مزین به تصویر شیخ‌الرئیس از دیگر هدایای بنیاد بوعلی‌سینا بود. امضای تفاهم‌نامه بین دو بنیاد که پیش از این در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به سمرقند امضا شده بود، از دیگر برنامه‌های این میزگرد بود.

 

 مدیرکل میراث: آماده پذیرایی از گردشگران ازبکستانی هستیم

 

عصر روز چهارشنبه 28 تیر تیرماه، رئیس بنیاد ابن‌سینای ازبکستان و هیئت همراه، با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان دیدار کردند. دکتر محسن معصوم‌علیزاده در این نشست با اشاره به اینکه همدان شهری است که ۳۳۰۰ سال زندگی در آن جریان داشته است، بیان کرد: وجود آثار بسیار در این شهر نشان دهنده قدمت، فرهنگ، تمدن و هویت است و به گفته بزرگان در قله تاریخ قرار گرفته است.

 

معصوم‌علیزاده به وجود ۱۸۰۰ اثر فرهنگی تاریخی در استان اشاره و افزود: با توجه به این قدمت تاریخی از ظرفیت‌های بزرگی که استان دارد وجود بزرگانی است که در این شهر زندگی کرده‌اند و یکی از این بزرگان فیلسوف که همدان افتخار میزبانی وی را داشته است، بوعلی‌سینا دانشمند جهانی بوده است. وی با بیان اینکه این خصوصیات می‌تواند مبنای ارتباط فرهنگی قوی بین دو کشور ایران و ازبکستان باشد، گفت: حضور گردشگران ایرانی در ازبکستان و بالعکس حرکت فرهنگی است که می‌تواند فضای اقتصادی را فعال کرده و فضای گردشگری از آن بهره‌مند شود و این آمادگی را داریم که از گردشگران ازبکستانی پذیرایی کرده و از همدان نیز برای بازدید به ازبکستانی فرستیم.

 

معصوم‌علیزاده به نامگذاری روز یکم شهریور در ایران به نام روز پزشک و بوعلی‌سینا اشاره کرده و با اعلام آمادگی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی مشترک بین دو کشور در این روز، ادامه داد: در حال حاضر همدان در تکاپوی ثبت جهانی هگمتانه است و کشور ازبکستان نیز در سال گذشته آثاری را در یونسکو به ثبت رسانده است.

 

وی با اشاره به ثبت ۲۶ اثر از همدان در یونسکو که ۲۴ اثر آن فرهنگی و تاریخی و ۲ اثر طبیعی است، گفت: پرونده هگمتانه و بافت مرکزی شهر همدان اولین پرونده برای ثبت جهانی است که در این پرونده ۱۰۰ هکتار و یک بافت ثبت خواهد شد.

 

ناظم خان محمود اف، رئیس بنیاد ابن‌سینای ازبکستان با اشاره به اینکه رؤسای جمهور دو کشور سعی و تلاش دارند تا مردم دو کشور با هم دوست باشند و همکاری کنند و از هر لحاظ به هم نزدیک باشند، گفت: سال گذشته در سمرقند در سازمان همکاری‌های شانگهای، رئیس جمهوری ایران در رابطه با همکاری بنیاد ابن‌سینای ازبکستان با بنیاد بوعلی‌سینای ایران تفاهم‌نامه‌ای با رئیس جمهور ازبکستان امضا کرده است. در این رابطه پیشنهاد می‌شود بین بخارا و همدان گردشگری علمی دایر شود.

 

در پایان این نشست هدایایی شامل یک قاب از تصویر ابن‌سینا، بروشورهای معرفی استان همدان و بشقاب‌های سفالین لالجین، توسط مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان به هیئت ابن‌سینا پژوهان ازبکستان داده شد. محموداف نیز نشان‌های این بنیاد را به مدیرکل میراث همدان اهدا کرد.

 

نجفقلی حبیبی، مصحح کتاب قانون بوعلی‌سینا با بیان اینکه شهر همدان به برکت ابن‌سینا که یکی از مفاخر کشور و منشاء آثار معنوی است، گفت: خیلی سال است که روی آثار ابن‌سینا کار می‌کنم و در تصحیح قانون نیز ۲ جلد چاپ شده و بقیه مجلدات نیز به زودی انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: در فلسفه جریانی شکل می‌گیرد که سهروردی بعد از ابن‌سینا است و بعد ملاصدرا قرار دارد که هر سه جهانی هستند و مکان دفن هر کدام از این افراد در منطقه جغرافیایی سهروردی در سوریه، ملاصدرا در بصره و ابن‌سینا در همدان عامل ارتباط ما با کشورهای دیگر است.

 

حبیبی با اشاره به تلاش برای تأسیس تشکیلات سهروردی در شهر سهرورد گفت: با جاده حکمت ارتباط عمیقی بین همدان و سهرورد برقرار می‌شود.

 

وی افزود: امیدوارم ارتباطات و تعامل و تبادل دانشجو و استاد بین دو کشور بیشتر شده و کشورهای اسلامی بیشتر به هم نزدیک شوند و با برگزاری نشست‌های علمی بدرخشند.

 

توکل دارائی رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا نیز با بیان اینکه همدان شهر تاریخی با قدمت ۳۰۰۰ ساله و جزء ۵ شهر مهم و باستانی جهان است که زندگی در آن همچنان جریان دارد، گفت: بنیاد بوعلی‌سینا به همت میراث فرهنگی در کنار آرامگاه بوعلی‌سینا به عنوان مرکز تحقیقی و پژوهشی دایر شده است ایم و حضور در کنار آرامگاه بوعلی‌سینا برکت و نورانیت خاصی به برنامه‌های این بنیاد داده است.

 

 شهردار همدان: ابن‌سینا نماد علم و دانایی است

 

صبح روز پنجشنبه 29 تیرماه نیز هیئت ازبکستانی به ریاست ناظم‌خان محمواف با حضور در شهرداری همدان با شهردار و رئیس شورای اسلامی دیدار کردند.

 

در این دیدار سید مسعود حسینی، شهردار همدان با اشاره به قدمت ۳ هزار ساله این شهر و جریان داشتن زندگی در آن، بیان کرد: همدان با داشتن مواهب خدادادی و گردشگری طبیعی پتانسیل خوبی دارد و مفاخر ارزشمندی مانند شیخ‌الرئیس، باباطاهر، میرسیدعلی، عین القضات و آخوند ملاعلی معصومی از افتخارات همدان هستند.

 

شهردار همدان با بیان اینکه سرمایه همدان، مردم آن هستند و نماد آنان در مقاومت کوه الوند است، گفت: باباطاهر در فرهنگ و ادبیات افتخار این شهر و ابن‌سینا در دانش و علم نماد ما است و اینکه بوعلی در بخارا متولد شده و گذر سن وی را به همدان رسانده، نشان‌دهنده مرکزیت علمی و ادبی شهر همدان است.

 

حسینی با بیان اینکه ابن‌سینا می‌تواند فصل مشترک بین همدان و بخارا باشد به سفر رئیس جمهور به ازبکستان و امضای تفاهم نامه‌های مشترک بین دو کشور اشاره کرد و گفت: به زیربنای اصلی سیاست گذاری جمهوری اسلامی که مسائل فرهنگی است افتخار کرده و در راستای سیاست‌های دولت آمادگی همکاری با ازبکستان را داریم.

 

محمود مسگریان رئیس شورای اسلامی شهر همدان، با اشاره به وجوه اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین ایران و ازبکستان، گفت: این ارتباطات زمانی موثر و مفید هستند که نتایجی برای مردم هر دو کشور به همراه داشته باشد.

 

رئیس شورای همدان با بیان اینکه ارتباطات علمی وگردشگری دو کشور از موارد کاربردی است، افزود: شورای اسلامی شهر همدان از این ارتباطات استقبال کرده و شخصیت جهانی ابن‌سینا وجه اشتراک و شاخص این ارتباط است. وی در پایان تقاضای فراهم شدن زمینه‌های بیشتر و موثرتر ارتباطی بین شورای شهر همدان و ازبکستان را از شهرداری همدان خواستار شد.

 

ناظم خان محمود اف، رئیس بنیاد ابن‌سینای ازبکستان نیز با اشاره به سفر ۷ روزه به ایران و بازدید از اماکن تاریخی و یادمان‌های فرهنگی ایران و کتابخانه‌ها و سازمان اسناد در شهرهای تهران، قم، اصفهان و همدان، بیان کرد: در مدت سفر به ایران صحبت‌های خوبی با متخصصان، اساتید دانشگاه‌ها درباره راه‌اندازی همکاری‌های علمی در حوزه ابن‌سینا‌شناسی داشته‌ایم.

 

وی به برگزاری دوازدهمین همایش بین‌المللی ابن‌سینا با عنوان کنفرانس ابن‌سینا و تمدن در ماه اکتبر سال جاری در کشور ازبکستان اشاره کرد و گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی زمینه‌های گسترش همکاری بین عالمان و متخصصان دو کشور فراهم می‌کند.

 

توکل دارائی، رئیس روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا نیز با اشاره به برگزاری کنفرانس طب سینوی و فرصت مناسب آن برای همکاری بین دو کشور، بیان کرد: از شورای شهر همدان و شهرداری می‌خواهیم برای تسهیل روابط و گردشگری علمی برای تأمین هزینه‌های این ارتباطات کمک کنند.

 

در پایان این دیدار رئیس بنیاد ابن‌سینای ازبکستان به شهردار و رئیس شورای اسلامی هدایایی نمادین داد و شهردار همدان نیز به تمامی هیئت همراه یک تندیس نفیس از ابن‌سینا و کتابِ معرفی همدان اهدا کرد.

 

رئیس بنیاد ابن‌سینای ازبکستان و هیئت همراه، شامگاه روز پنجشنبه 29 تیرماه همدان را به مقصد تهران ترک کرد.

 

 

۳۰ تیر ۱۴۰۲ ۱۳:۴۴
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۵۴۳
کد خبر : ۱,۳۱۱

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید