پس از قرن‌ها همچنان نیازمند آثار و اندیشه‌های ابن‌سینا هستیم/رونمایی از پایگاه اطلاعات کتابشناسی و کتابخانه تخصصی ابوعلی سینا

ابن‌سینا، علمی، فرهنگی، همدان، شیخ‌الرئیس
رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: پس از قرن‌های متمادی همچنان جهان علم و دانش، نیازمند آثار و اندیشه‌های ابن سیناست. آثاری که در زمینه‌های مختلف علمی و پزشکی و فلسفی و عرفانی و معرفتی همچنان برای هر جوینده حق و حقیقتی جذابیت دارند.

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ نشست رسانه‌ای بزرگداشت شیخ‌الرئیس حسین‌ابن سینا سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ با حضور محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌ محمدی رییس بنیاد علمی فرهنگی ابن سینا و مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به‌ عنوان سخنران ابتدایی نشست با اشاره به اینکه بزرگداشت ابن‌سینا یکی از مهم‌ترین رویدادهای علمی و فرهنگی کشور است، بیان کرد: حکیم حسین‌ابن سینا، معروف به شیخ‌الرئیس، ابوعلی سینا است و القاب دیگری نیز برای این حکیم طرح شده است. او یکی از سرآمدان روزگار علمی و ادبی و فرهنگی ما و نشانی از تمدن دیرینه ماست.

 

محمود شالویی اضافه کرد: در قلمرو علمی و فرهنگی آن روزگار، ابن سینا چنان درخشش ایجاد کرد و نبوغی را پدید آورد که پس از قرن‌های متمادی همچنان جهان علم و دانش، نیازمند آثار و اندیشه‌های اوست. آثاری که در زمینه‌های مختلف علمی و پزشکی و فلسفی و عرفانی و معرفتی همچنان برای هر جوینده حق و حقیقتی جذابیت دارند. این آثار برای هر پژوهشگری ارزش بالایی دارند.

 

وی به همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما نه تنها برای پاسداشت و بزرگداشت مفاخر بزرگان برنامه‌های مشترکی داریم بلکه قرار است نسبت به معرفی آن‌ها در سطح ملی و بین‌المللی نیز اقداماتی همه‌جانبه داشته باشیم. اگر پیش‌تر برنامه‌ها در یک روز برگزار می‌شد قصد داریم در برنامه‌های جدید مانند بزرگداشت ابن‌سینا، برنامه‌ها را در طول یک هفته برگزار کنیم. این شخصیت‌ها را نمی‌توان در یک روز شناخت.

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ادامه داد: اگرچه نام ابن سینا نام آشنایی است اما آثار او باید به زبانی ساده برای همه طبقات جامعه آماده شود. این امر، امری لازم و ضروری است. همچنین برنامه داریم کتابی را منتشر کنیم که به دوران زیست و آثار بزرگان پرداخته باشد آن هم با زبانی ساده و قابل فهم. همچنین قرار است به زبان‌های دیگر نیز این کتاب ترجمه شود. اولین مجموعه‌ای که در نظر داریم مجموعه آثار ابن‌سینا است به نحوی که به سیر فکری و اندیشه‌های او پرداخته شود.

 

وی گفت: ما تا کنون برای ۳۰۰ نفر بزرگداشت برگزار کرده‌ایم. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در برنامه‌های خود ساخت بناهای یادبود را نیز به صورت جدی دنبال می‌کند آن هم نه تنها در داخل کشور، بلکه در خارج کشور نیز این برنامه را داریم.

 

شالویی با اشاره به اینکه موضوع ابن سینا محدود به همدان نیست بیان کرد: ابن سینا در شهرهای دیگری همچون اصفهان و گرگان نیز حضور داشته است که در همین راستا نهادهای مختلفی از جمله استانداری و میراث فرهنگی و دستگاه‌های دیگر شهرها مختلف نیز قرار است برنامه‌هایی را داشته باشند.

 

وی گفت: در خارج از کشور نیز برنامه معرفی ابن سینا در دستور کار قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها مربوط به پیوندی است بین دو جریان حکمی و فلسفی مشاع و اشراق. برای همین منظور بزرگراه حکمت را پیگیری کردیم. امیدواریم منطقه ویژه فرهنگی ساخته شود و در همین راستا سهرورد به همدان وصل شود. در همین مسیر، هفت منزل در نظر گرفته شده است و در عملیات اجرایی و بهره‌برداری قرار دارند.

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به چاپ زندگینامه ابن سینا با توضیح و تشریح آثار او اشاره کرد و گفت: درسگفتارهایی را در نظر گرفته‌ایم که از اوایل مهرماه همزمان با شروع مدارس در مدارس اجرایی شوند. برگزاری کارگاه‌های نقاشی و هنری و نشست کتابخوانی و گفتگوهای علمی نیز از جمله برنامه‌هایی است که با کمک شهرداری‌ها قرار است برگزار شوند. وزارت میراث فرهنگی نیز به ما اعلام کرده است که برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر دارد.

 

شالویی به واگذار شدن مرکز گلخانه‌ای وابسته به میراث به بنیاد بوعلی اشاره کرد و همچنین از تأسیس کتابخانه تخصصی بوعلی خبر داد. وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که قرار است در برنامه‌های بزرگداشت ابن‌سینا، پیام یونسکو و جایزه جهانی ابن سینا نیز قرائت شود. شالویی به همکاری فرهنگستان علوم پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: فرهنگستان، همزمان با برنامه‌های ما، مراسم هفته بزرگداشت ابن سینا را در دستور کار خود قرار داده است تحت عنوان «طب و مناسبات فلسفی در اندیشه ابن سینا«.

 

رییس بنیاد علمی فرهنگی ابن‌سینا به عنوان دیگر سخنران این نشست بیان کرد: مسئله فرهنگ و فرهنگ‌سازی و آموختن فرهنگ حیات بخش زندگی به جامعه با یک روز و دو روز و یک سال و دوسال صورت نمی‌گیرد.عمرها می‌خواهد. این برنامه طلیعه و شروع یک کار بسیار خداپسندانه است. انتظار داریم در این امر خداپسندانه همه به ما کمک کنند.

 

غیاث‌الدین طه محمدی ادامه داد: ما امروز با دو جریان روبه‌رو هستیم یکی جریان جهل و تاریکی است و دیگر جریان نور و حکمت و علم و معرفت. جریان تاریکی می‌خواهد همه چراغ‌ها را خاموش کند تا بشریت در تاریکی غوطه‌ور شود. اما شما نوریان، یک چراغ را صد چراغ و صدچراغ را هزارچراغ می‌کنید و تمام جوانب زندگی را روشن می‌کنید تا یک نفر حتی در تاریکی نماند.

 

وی اضافه کرد: فلسفه وجودی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تنها حول شیخ‌الرئیس و سهروردی و حافظ و سعدی نیست و تمام دانشمندان و متفکران و اندیشمندان را محترم می‌شمارد. اگر یاد و نام این‌ها را زنده نگه داریم تمام زوایای تاریک تاریخ روشن می‌شود. بوعلی‌ها آمده‌اند تا ما را از جهل نجات دهند. از همین رو این مراسم و مراسم‌هایی شبیه به این، بسیار ارزشمند هستند. هر انسانی که عالمی مانند بوعلی را تکریم می‌کند مثل این است که رسول خدا را تکریم کرده و اکرام رسول خدا، اکرام خداوند است و تکریم خداوند، مسیر بهشت است.

 

گنج واقعی حکیم ابوعلی سیناست

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، دیگر سخنران این نشست بیان کرد: گنج واقعی آن نیست که خیلی‌ها در اعماق زمین و کتاب‌های تاریخی دنبالش می‌گردند. گنج واقعی حکیم ابوعلی سیناست که در دل خاک شهر همدان آرمیده و بعد از گذشت هزار سال همچنان مانند خورشیدی است که به کشور عزیزمان نور می‌دهد.

 

مسعود ویژه گفت: شرف‌المکان، بالمکین؛ اهمیت مکان‌ها به افرادی است که در آن زیسته‌اند. ما ایرانی‌ها افتخار می‌کنیم که گنجینه‌هایی مانند ابن‌سینا را در کشورمان داریم. اگرچه جا داشته است که طی سال‌های مختلف این گنجینه عظیم بیشتر معرفی شود. شاید اگر ابن‌سینا در کشورهای دیگر بود، بیشتر از این‌ها به او توجه می‌کردند.

 

وی به دو رویداد مهم اشاره کرد و گفت: یکی ثبت جهانی هگمتانه است که با حضور کارشناسان یونسکو رخ داده است و رویداد مهم دیگر این است که در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور در اردیبهشت مصوب شد که اول شهریور به عنوان روز همدان در تقویم رسمی، ثبت شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان توضیح داد: برنامه‌هایی که امسال تدارک دیده شده در سه بخش است. برخی از آن‌ها در عرصه بین‌المللی است و کشورهای مرتبط با این حوزه رویدادهایی را با نام بوعلی رقم خواهند زد. در سطح ملی هم در شهر تهران اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است. در همدان نیز این اتفاق‌ها جریان خواهد داشت. حدود 30 برنامه تدارک دیده شده که بخشی از آن‌ها در همدان و برخی دیگر در سطح کشور برگزار خواهند شد.

 

وی به برنامه‌های هفت روز بزرگداشت ابن سینا اشاره کرد و گفت: هر ساله در روز نخست راس ساعت ۷ صبح در محل آرامگاه بوعلی برنامه ادای احترام به جایگاه شامخ این حکیم بزرگ برگزار می‌شود. همچنین همایشی با حضور اساتید و پژوهشگران و بوعلی‌شناسان برگزار می‌َشود. روز دوم نیز برنامه‌هایی از جمله شب شعر برگزار می‌شود که در این برنامه به اشعار بوعلی نیز پرداخته می‌شود.

 

ویژه ادامه داد: روز سوم همزمان است با ثبت جهانی هگمتانه در همدان که برنامه‌هایی با حضور کارشناسان تدارک دیده شده است. یک قطعه موسیقی نیز که برای اولین بار قرار است منتشر شود در روز سوم اجرا خواهد شد. چون این روز همزمان با روز جمعه است برنامه ویژه‌ای نیز در نماز جمعه در نظر گرفته شده است. روز چهارم، در پیاده‌راه بوعلی سینا مشارکت شهرداری و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان را خواهیم داشت. نقاشی خیابانی نیز برای شناخت کودکان و نوجوانان از بوعلی برگزار می‌شود.

 

وی گفت: روز پنجم شهریور به همت نهاد کتابخانه‌ها برنامه‌هایی تحت عنوان کتابخوان و مسابقه کتابخوانی در نظر گرفته شده است. روز ششم نیز ویژه برنامه‌هایی از سوی شهرداری برای عموم مردم و کودکان در محوطه آرامگاه بوعلی برگزار می‌شود. در هفتمین روز نیز آیین اختتامیه را خواهیم داشت که برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بیان کرد: دیگر اتفاق مهم رونمایی از پایگاه اطلاعات کتابشناسی بوعلی است که با کمک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صورت خواهد گرفت. همچنین مسابقه عکاسی نیز در نظر گرفته شده که همزمان با روز جهانی عکاسی برگزار می‌شوند. به همت سازمان اسناد ملی غرب کشور قرار است از مراحل ساخت آرامگاه بوعلی عکس‌هایی برای اولین بار منتشر شود.

 

در پایان نشست خبری بزرگداشت بوعلی، از پوستر هفته بوعلی سینا نیز رونمایی شد. این هفته، از ۱ شهریور آغاز می‌شود و تا ۷ شهریور ادامه خواهد داشت.

 

 

۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۵:۴۳
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) |
تعداد بازدید : ۴۵۶
کد خبر : ۱,۳۱۲

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید