همایش حکیم هزاره‌ها توسط بنیاد بوعلی سینا در همدان برگزار شد

ابن‌سینا، فلسفه، القانون، حکیم، انوار، همایش، حکیم هزاره‌ها
اهدای تندیس حکمتانه به پاس یک عمر فعالیت علمی برای زنده یاد عبدالله انوار

 

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا؛ همایش علمی یکروزه از سوی بنیاد بوعلی‌سینا در مجتمع فرهنگی شهید آوینی همدان با عنوان «حکیم هزاره‌ها» برگزار شد و چند تن از استادان سرشناس ابن‌سیناپژوه و عضو شورای علمی این بنیاد، سخنرانی علمی خود را در زمینه پژوهش‌های سینوی ارایه کردند .

 

در این آیین که با یادکرد از مرحوم استاد سید عبدالله انوار، با عنوان«انوار حکمت همراه بود،«تندیـس حکمتانه» و سپاس‌نامه بنیاد بوعلی‌سینا به پاس یک عمر فعالیت علمی این استاد در ترجمه و شرح شفای بوعلی، به ایشان اهـداء شد. این تندیس و تقدیرنامه به کتابخانه‌ای که به نام وی در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تأسیس خواهد شد، سپرده می‌شود.

 

ابن‌سینا شخصیت بی‌نظیر جهان است

 رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا با بیان اینکه در معرفی شخصیت بی‌نظیر ابن‌سینا به جهان باید کوشید، گفت: ابن‌سینا افتخار اسلام، قرآن و بشریت به شمار می‌رود.

 

 آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی تأکید کرد: چهره بزرگی مانند حسین‌بن عبدالله ابن‌سینا کسی است که جامعه و تاریخ نباید او را به فراموشی بسپارد و وظیفه مردم معرفی این شخصیت به جهانیان است.

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به تمدن دیرینه همدان اظهار کرد: استان همدان داری تمدن دیرینه و قدیمی بوده و نیازمند اتفاق میمون و مبارکی است و تنها نمی‌توانیم به این پیشینه بسنده کنیم.

 

 دکتر محمود شالویی با اشاره به اینکه همدان ابن‌سینایی می‌خواست تا در خاکش زیست کند و بیآرامد گفت: جهانی شدن چنین تمدنی و چنین شهری با وجود حکیم ابن‌سینا توانست چنین رنگ و جلال، نقاب و نمودی پیدا کند.

 

رساله‌الطیر، تجربه عرفانی ابن‌سیناست

 دکتر انشا لله رحمتی دیگر سخنران این مراسم با اشاره به اینکه رساله‌الطیر بیان روشنی دارد و عمیق‌ترین فلسفه ابن‌سیناست بیان کرد: شیخ‌الرئیس در این رساله به زیبایی توانسته اندیشه فلسفی خود را بیان کند که به گفته « هانری کربن» شخصی‌ترین بیان فلسفه ابن‌سیناست.

 

وی با بیان اینکه ابن‌سینا این رساله را رساله‌الطیر نامیده چون می‌خواهد پـرواز و طیران را بیاموزد و پرنده را انتخاب کرده است، گفت: ابن‌سینا در مقدمه رساله بحثی خواندنی و عمیق درباره دوستی دارد که با الهام گرفتن از قرآن، دوستی را بر دو نوع مبتنی بر دنیا و برگرفته از انس علمی معرفی می‌کند و دوستی که نشان از الفت ازلی داشته باشد را نیکو شمرده و دوستی‌هایی که بر اساس خواهش‌های نفسانی و عقل عملی است را نیکو ندانسته است. وی ادامه داد: ابن‌سینا تنها فیلسوف نیست و عارف است و دغدغه فیلسوف، ساختن آخرت انسان‌ها نیست بلکه آموزش این علم و نشان دادن راه بازگشت به انسان‌ها است و ابن‌سینا در رساله‌الطیر تجربه عرفانی خود را بیان می‌کند.

 

کتاب سوم القانون در حوزه پزشکی در حال تصحیح است

دکتر نجفقلی حبیبی، عضو دیگر شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا و مصحح کتاب القانون با اشاره به رسا له‌ای کوچک از ابن‌سینا که در آن بحث لزوم وجود تفاوت‌های اجتماعی مانند اینکه کسی دارای علم و دیگری دارای ثروت باشد، مطرح شده است، بیان کرد: شخصی درباره ابن‌سینا گفته است که او خودش گیاهان را جمع نکرده و بخش کتاب قانون که درباره گیاهان دارویـی است، از بوعلی نیست، در جواب باید گفت که ابن‌سینا عارف است و لزومی ندارد خودش کاری مانند چیدن گیاهان را انجام داده باشد اما بررسی خواص و فواید آن کار وی است و شیخ‌الرئیس بزرگتر از آن است که دیگران ایشان را کوچک کنند.

 

وی با بیان اینکه تصحیح کتاب سوم قانون که در حوزه پزشکی است و درباره انواع بیماری‌ها صحبت کرده و عوالیم و نشانه‌های هر بیماری را جداگانه بررسی کرده است در حال انجام است، گفت: ابن‌سینا به مراعات ۳مورد مهم ورزش، غذا و خواب را برای انسان تأکید کرده است.

 

ابن‌سینا، شخصیت عظیم‌الشأن شرق تا غرب جهان است

عضو فرهنگستا ن علو م پزشکی نیز با بیا ن اینکه ابن‌سینا شخصیت عظیم‌الشأن شرق تا غرب جهان اسلام تا اندلس بوده است، گفت: آثار بوعلی‌سینا پس از مدت کمی از درگذشت وی، به غرب وارد شده و شروح و خالصه‌هایی بر آن نوشته شده که قدیمی‌ترین شروح همان شرح زندگینامه است که خودش نوشته است.

 

دکتر محمد صدر با اشاره به سخن بعضی که ابن‌سینا را دارای دانش نظری می‌دانند، بیان کرد: شیخ‌الرئیس با بیان کردن تجربه عملی خـو د در درمــان بعضی بیماری‌ها در شرح زندگینامه خود، دارا بودن دانش عملی خود را تأیید کرده و اینکه در موضوعات مختلف صاحب نظر بوده و در علوم مختلف تألیف داشته و سرآمد اقران(همتا) زمان خود بوده، از ویژگی‌های مهم ابن‌سینا است.

 

استاد علو م سیاسی دانشگاه تهران هم با نقل این سخن از ابن‌سینا که هرکس نفس خود را سیاسی کند، سیاست مدنی جمعی را درک می‌کند، گفت: ابن‌سینا می‌گوید وقتی تفاوت‌ها عینی است و به انسان‌ها گفته می‌شود، قبول می‌کنند اما اگر به فردی بگوییم کسی عقلش از ما بیشتر است قبول نخواهد کرد.

 

دکتر مهدی فدایی مهربانی با بیان اینکه فلسفه مشائی ابن‌سینا کمتر مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: بوعلی‌سینا یک فیلسو ف مشائی است اما وجوه مشرقی فلسفه ابن‌سینا مهم است که کمتر به آن توجه کرده‌ایم و شاید کلیدی باشد برای اینکه بدانیم حکیم هزاره‌ها چگونه به سیاست نگاه می‌کند.

 

 

۲ شهریور ۱۴۰۲ ۱۸:۴۳
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۳۳۲
کد خبر : ۱,۳۱۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید