وزیر فرهنگ: ایرانیان، همدان را با بوعلی‌سینا می‌شناسند

وزیر فرهنگ: ایرانیان، همدان را با بوعلی‌سینا می‌شناسند
در نشست سالانه هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا، ریاست غیاث‌الدین طه‌محمدی برای یک دوره چهار ساله و دکتر محمدعلی زلفی‌گل برای یک دوره دو سالۀ بازرسی به تصویب اعضا رسید.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، در این نشست که دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم و تحقیقات و فناوری برگزار شد؛ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای این بنیاد گفت:

بنیاد بوعلی‌سینا یکی از مهمترین حوزه‌های کاری ما در بخش مفاخر و شخصیت‌های بزرگ ملی است. در دو سال گذشته؛ با حضور آیت‌الله محمدی؛ تلاش شد کارهای اثرگذاری برای معرفی ابن‌سینا انجام شود. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی بنیادهای فارابی، ابن‌سینا، رودکی و بنیاد امام رضا (ع) هستیم. در انجمن آثار و مفاخر نیز آقای دکتر شالویی به برگزاری گرامیداشت‌ها اهتمام شایسته دارند.

 

در سفری که چند روز پیش به ترکیه رفتیم، در دیداری با وزیر فرهنگ ترکیه با توجه به فاصله 60 کیلومتری خوی به عنوان شهر آرامگاه شمس با مرز ترکیه، قرار شد رابطه فرهنگی بین خوی و قونیه با راه‌اندازی بنیاد شمس توسعه پیدا کند.. سالی 10 تا 15 میلیون گردشگر به قونیه سفر می‌کنند. اگر خط ریلی مستقیم بین دو شهر وصل شود و فقط 5 میلیون نفر هم به ایران بیایند، هم به لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است و هم فرهنگی. و این اتفاق مهمی در منطقه خواهد بود.

 

در مشهد نیز باغ مفاخر طوس را برای معرفی مفاخری که در آن منطقه هستند، راه‌اندازی کرده‌ایم که مقبره امام محمد غزالی هم در آن قرار دارد.

 

در طرح بزرگراه حکمت، بین همدان و سهرورد، کار در حال پیشرفت است که در راستای اتفاق مهمی است که در برنامه هفتم توسعه برای ایجاد مناطق فرهنگی انجام شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پهنۀ بزرگ ایران فرهنگی تا عمق چین و مدیترانه پیش رفته است. بر سردر کاخ‌های سلاطین عثمانی اشعار فارسی نوشته شده است. زبان دیوانی امپراتوری بزرگ عثمانی، فارسی بود و اینها همه از افتخارات ماست و ما باید مفاخرمان را سر دست بگیریم.

 

امسال تا بنیاد بوعلی‌سینا گفتند، برای معرفی این حکیم، سفری علمی به ازبکستان دارند، هزینه‌های سفر تأمین شد. چون ما به این حضورهای علمی و فرهنگی در جوامع بین‌المللی نیاز داریم.

 

رئیس هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا در زمینه ساخت تندیس فاخری از ابن‌سینا به درخواست بنیاد بوعلی، گفت: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مجسمه حکیم نظامی را در اندازه 4 متر ساخته و تندیس مولوی نیز در حال ساخت است. از همین رو وزارت ارشاد پیشنهاد می‌کند با مشارکت استانداری همدان، تندیسی از بوعلی‌سینا در همدان نصب شود. همۀ تصویر ذهنی مردم ایران از همدان، آرامگاه بوعلی‌سیناست و بعد آرامگاه باباطاهر. شما به هر کس بگویید همدان، یاد ابن‌سینا می‌افتد و این مایه افتخار همه ماست.

 

رئیس هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا در زمینه معرفی میراث ابن‌سینا به دانشجویان خارجی نیز گفت: سفرهای علمی دانشجویان خارجی علوم پزشکی که در تهران هستند؛ با مشارکت استانداری و دانشگاه علوم پزشکی همدان، تدارک دیده شود تا در این شهر با میراث و آموزه‌های این دانشمند آشنا شوند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر نیاز به وجود کتابخانه‌ای جامع برای معرفی میراث ابن‌سینا در آرامگاه بوعلی گفت: از استاندار محترم می‌خواهیم تا آخر سال جاری زمینه تأسیس کتابخانه در محل گلخانه را فراهم نماید تا علاقه‌مندان و گردشگران بتوانند در سفر به همدان با آثار و تألیفات ابن‌سینا نیز آشنا شوند و مرکزی برای تحقیق و پژوهش باشد.

 

اسماعیلی درباره برگزاری همایش بین‌المللی ابن‌سینا در سال آینده نیز گفت: امیدواریم با مشارکت دانشگاه بوعلی‌سینا و علوم پزشکی همدان و حمایت وزارتخانه‌های مربوطه، زمینه‌ای برای برگزاری همایش جهانی ابن‌سینا فراهم شود.

 

وزیر علوم: هویت ما با بوعلی تعریف می‌شود

دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناور و بازرس بنیاد نیز گفت: از اعضای بنیاد بوعلی‌سینا که علی‌رغم محدودیت‌ها و فراز و نشیب‌های سالهای گذشته؛ شمع محفل بوعلی‌سینا را روشن نگاه داشته‌اند تشکر می‌کنیم. اگر مقدور باشد، بایستی ردیف مشخص بودجه برای بنیاد در نظر گرفته شود تا این بنیاد به وظایف خودش عمل کند.

 

دکتر زلفی‌گل افزود: تأسیس بنیاد بوعلی‌سینا و بنیادهایی از این این‌گونه، در واقع سرمایه‌گذاری برای تاریخ کشور است. بحث بوعلی‌سینا، تنها مرتبط با شخص ایشان نمی‌شود؛ اگر این حکیم و سایر بزرگان و الگوها و اسطوره‌های خود را قدر ندانیم، بعداً و در تاریخ آینده‌مان دچار مشکل هویت خواهیم شد. اما باید هویت خودمان را که بخش قابل توجهی از آن سرمایه‌های نمادین تاریخی مثل بوعلی‌سینا، رودکی، رازی، فارابی و امثال این مفاخرند، پاس بداریم. اگر برای معرفی چنین بزرگانی هزینه نکنیم و میراث آنان را در فکر و ذهنشان جاری و معرفی نکنیم؛ نسل جوان در بلندمدت با مشکلات هویتی مواجه می‌شود و آن‌وقت متحمل هزینه‌های بیشتری خواهیم شد.

 

زلفی‌گل گفت: اسطوره‌های تاریخی ما به برقراری اتصال بین نسلها در طول تاریخ کمک می‌کنند. باید سعی کنیم الگوسازی‌های جدیدی نیز داشته باشیم و دانشمندان و الگوهای جدیدمان را نیز معرفی کنیم و بشناسانیم. وزارت ارشاد این کار را برای مفاخر هنری و ورزشی انجام می‌دهد؛ ما نیز در وزارت علوم برای معرفی مفاخر علمی و فناوری این کار را انجام خواهیم داد. بوعلی‌سیناها حلقه‌های اتصال و دانه‌های زنجیری هستند که نسل‌های مختلف یک جامعه را به هم وصل می‌کنند و سازۀ اصلی یک جامعه هستند. ما اگر برای اینها خسّت به خرج بدهیم، هزینه نکنیم و وقت نگذاریم بعداً تاوان بسیار زیادی را پرداخت خواهیم کرد.

 

آیت‌الله محمدی: هیچ شخصیت ایرانی و اسلامی در تراز بوعلی نداریم

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، رئیس بنیاد بوعلی‌سینا نیز گفت: کارهای این بنیاد بایستی در شأن جناب شیخ‌الرئیس، حسین‌بن‌عبدالله باشد. به بوعلی‌سینا تهمت‌های بی‌دینی زدند و او را تکفیر کردند. ما بایستی تهمت‌ها را از بوعلی‌سینا بزداییم تا کم‌کم از ذهن جامعه پاک شوند. خودش هم در آن بیت معروف؛ کفر چو منی گزاف و آسان نبود؛ به این قضیه اشاره کرده است.

 

طه‌محمدی افزود: اگر امام خمینی در مورد شخصیت بوعلی، از تعبیر "ولم یکن له کفوا احد" استفاده می‌کند، نشان از عظمت و بزرگی مقام چنین دانشمندی است. گر چه دنیا، بوعلی را عمدتا به عنوان طب می‌شناسد؛ اما بُعد فلسفی او همچنان مغفول مانده و از سویی بُعد عرفانی این شخصیت ارزشمند ناشناخته مانده است. استاد ما حسن‌زاده آملی می‌گفت: اگر بوعلی مراحل سیر و سلوک عملی را در عرفان طی نکرده بود، نمی‌توانست نمط العارفین را که غوغایی در عرفان است، بنویسد.

 

از نظر شهرت جهانی، هیچ شخصیت اسلامی- ایرانی- شیعی در حد بوعلی نداریم. ملاصدرا که چند قرن بعد از بوعلی آمده است، هر چند عالم بزرگی است اما شهرت جهانی‌اش به قدر و اندازه بوعلی نمی‌رسد.

 

استاندار همدان: بوعلی نقطه اشتراک همدان و بخارا است

استاندار همدان و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا نیز گفت:ابن‌سینا نقطه اشتراک و اتصال ما با کشورهای آسیای مرکزی است. در سفری که ماه گذشته برای ارتباط با زادگاه بوعلی به بخارا داشتیم؛ اشتراکات و اشتیاق فراوانی که مردم آن کشور، به خصوص استان بخارا برای همکاری و همراهی با ما داشتند، عیان و آشکار شد. برای ارتباط با کشورهای اسلامی و همسایه، در سفر رئیس جمهور به ازبکستان، زمینه همکاری‌ها فراهم شد و در سفر متقابل رئیس جمهور ازبکستان به ایران، تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین همدان و بخارا امضا شد. در سفر تجاری- اقتصادی و بازرگانی که به بخارا داشتیم؛ تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی بین طرفین امضا شد و در کنار همه مباحث؛ بر رابطه بنیاد بوعلی با طرف ازبکی تأکید شد.

 

قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: وجود شخصیت بزرگ بوعلی‌سینا به عنوان نقطه اشترک بین همدان و بخارا، موجب تحکیم روابط بین دو کشور خواهد شد. رئیس دانشگاه ابن‌سینای بخارا در بحث مراودات دانشجویی و تربیت دانشجو با رویکرد طب سنتی، علاقه‌مند به همکاری و دیدار از همدان بود.

 

اعوانی: ابن‌سینا، تحول عظیمی در فلسفه به وجود آورده است

دکتر غلامرضا اعوانی، عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا نیز گفت: من در مقاله‌ای که درباره ابن‌سینا نوشته‌ام به تحول عظیمی که وی در فلسفه به وجود آورده است، اشاره کرده‌ام و آن عبارت است از "اصل موضوعی کردن فلسفه". اصل موضوعی مثل هندسه اقلیدس، که یک مبانی دارد و اثبات می‌شود.

 

ابن‌سینا می‌گوید من مابعدالطبیعه را چهل بار خوانده‌ام اما غَرَضش را نفهمیدم. غرضش این است که، مابعدالطبیعه چهارده کتاب است و هیچ ربطی به هم ندارند.؛ موضوعش الهیات است اما هیچ ربطی به هم ندارند. چطور می‌شود فردی مثل ارسطو که واضع منطق است، این‌قدر آشفته نوشته است. ابن‌سینا با خواندن کتاب اغراض مابعدالطبیعه فارابی، گیرش را پیدا می‌کند و بنای جدیدی در فلسفه تأسیس کرده است. یعنی مابعدالطبیعه ارسطو را که چهارده کتاب است، در اصل دو کتاب مابعدالطبیعه، اعم و اخص؛ است که این مسئله را ابن‌سینا در تاریخ فلسفه شناسانده و معرفی کرده است که قبل از آن نبوده است.

 

ایمانی‌پور: رایزن‌های فرهنگی، پیگیر معرفی ابن‌سینا هستند

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا نیز گفت: برنامه همایش‌های بین‌المللی بوعلی‌سینا در ازبکستان که اعضای بنیاد بوعلی در آن مشارکت داشتند، با همکاری رایزن فرهنگی ایران انجام گرفته است. همچنین برنامه‌های علمی درباره ابن‌سینا در پاکستان، ترکیه و ترکمنستان از طرف رایزنی‌های فرهنگی ایران پیگیری و تشکیل شده است.

 

محمدمهدی ایمانی‌پور اضافه کرد: بوعلی به عنوان یک شخصیت فلسفی، در جهات پزشکی هم حائز اهمیت است. سازمان ما مجموعه‌ای ویدئو کلیپ از شخصیت‌های فرهنگی کشورهای حوزۀ ایران فرهنگی تهیه کرده است. رایزنی‌های فرهنگی ما در ایام تولد بوعلی‌سینا 40 ویدئو کلیپ را در ارتباط با بوعلی در فضای مجازی منتشر کردند که در معرفی به جامعه هدف آن کشورها مؤثر واقع شد.

 

رجبی: ابن‌سینا، افتخار بزرگ ایران است

دکتر محمدحسین رجبی، رئیس بنیاد ایرانشناسی و عضو هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا نیز گفت: حضرت آقا چند وقت پیش فرمودند متأسفانه جوانان ما فلان بازیکن تیم فوتبال اروپایی را بهتر از شخصیت‌ها و معاریف کشور می‌شناسند. متأسفانه ما جوانان را با افتخارات بزرگان کشور آشنا نکرده‌ایم تا میراث آنها را پاس بدارند. ابن‌سینا، افتخار بزرگ ایران و اسلام و شیعه است و ما نباید نسبت به او بی‌توجهی کنیم.

 

نیکنام: دانشجویان خارجی را به همدان دعوت کنید

محمدحسین نیکنام نماینده فرهنگستان علوم پزشکی نیز گفت: 7000 دانشجوی پزشکی خارجی در کشور داریم که هزینه‌های تحصیلی را خودشان پرداخت می‌کنند. آنها مایلند در مدتی که در ایران مشغول به تحصیل هستند از اماکن مرتبط با مفاخر و مخصوصاً آرامگاه بوعلی دیدن کنند. پیشنهاد می‌کنیم با مساعدت استاندار محترم همدان، دانشجویان ممتاز و نخبگان آنها در سفر به همدان آرامگاه بوعلی را زیارت کنند.

 

مدیر کل ارشاد: شخصیت بوعلی، علت ثبت روز همدان در تقویم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: مهمترین عامل ثبت روز همدان در تقويم رسمی کشور، شخصیت بوعلی بود. امیدواریم بتوانیم در سال آینده مراسم تولد بوعلی را خیلی پرشکوه‌تر برگزار کنیم. با تصویب برنامه همایش بین‌المللی بوعلی، امیدواریم این اتفاق رقم بخورد. نکته دوم هم بحث ثبت جهانی هگمتانه است که یک قسمت از آن میراث ناملموس است. قطعاً نکوداشت مفاخر و شخصیت‌ها یکی از موضوعات ثبت جهانی است که ان‌شالله نتیجه نهایی آن خرداد ماه اعلام می‌شود و می‌تواند نقش بنیاد را خیلی قوی‌تر و پررنگ‌تر نشان دهد. از زحمات آقای دکتر شالویی هم که انصافاً در خیلی از موضوعات به خصوص در موضوع "هفته ابن‌سینا" زحمات زیادی کشیدند، تشکر می‌کنیم.

 

دارائی: بنیاد بوعلی، پیوست فرهنگی آرامگاه شیخ‌الرئیس است.

توکل دارائی رئیس، روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا نیز با ارایه گزارشی گفت: چند طرح مهم در هیئت امنا به تصویب رسیده که پیگیر اجرایی شدن آنها هستیم. تشکیل پایگاه جامع بوعلی‌سینا و کتابخانه دیجیتال از جمله برنامه‌های مهمی است که مقرر است با حمایت وزارت ارشاد و با اجرای مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری علوم اسلامی نور انجام شود.

 

کتابخانه حکمت در آرامگاه بوعلی در محل گلخانه متروکه نیز در دستور کار قرار دارد که با حمایت استاندار محترم به زودی دایر خواهد شد.

 

ایجاد این کتابخانه، به عنوان پیوست فرهنگی اثرگذار، گامی در جهت اهداف ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان خواهد بود که در بازدید کارشناس یونسکو از بنیاد، نقطه قوت فرهنگی در کنار آرامگاه بوعلی معرفی و شناخته شد.

 

اختصاص بخشی از درآمد بلیط‌فروشی آرامگاه برای انتشار آثار شیخ‌الرئیس، و ترجمه جدید فارسی لز القانون نیز از جمله برنامه‌های مصوبی است که امیدواریم با اختصاص بودجه و تمهید شرایط لازم گامی جدید برای رونق ابن‌سیناپژوهی باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

۱۰ بهمن ۱۴۰۲ ۱۵:۵۴
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۸۸
کد خبر : ۱,۳۲۰

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید