نسخه‌خطی «قانون» ابن‌سینا در ازبکستان است

نسخه‌خطی «قانون» ابن‌سینا در ازبکستان است
کتابخانه کانون ابوریحان بیرونی ازبکستان با بیش از 2800 نسخه خطی یکی از مهمترین کتابخانه‌های معروف دنیا است که نسخه‌های خطی فارسی بسیاری از دانشمندان ایرانی را از جمله «قانون» در بر دارد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا، محمود حسنوف مدیر بخش نسخه‌های خطی این کتابخانه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم گفت: بخش خزانه نسخ خطی ما یکی از غنی‌ترین خزانه‌های نسخ خطی در جهان محسوب می‌شود که بیش از 2800 نسخه در آن نگهداری می‌شود.


وی افزود: برای غنای هرچه بیشتر کتابخانه و اهمیت تاریخی و علمی، آن را در لیست کتابخانه‌های تحت حمایت یونسکو وارد کرده‌ایم و در حال حاضر پژوهشگرانی از تمامی نقاط دنیا در این کتابخانه مشغول به کار هستند.


اسعد الاسعد یکی از پژوهشگران و نویسندگان کانون ابوریحان بیرونی در این باره گفت: اهتمام و توجه خاصی از سوی کشورهای عربی و اسلامی نسبت به این کتابخانه ارزشمند وجود ندارد. باید گفت کسی که وارد این کتابخانه می‌شود به راحتی نمی‌تواند از آن خارج شود چرا که در مقابل جریانات فکری و تاریخی و گوهر ارزشمند تمدن اسلامی که بهشت برای پژوهشگران محسوب می‌شود تاب مقاومت نخواهد داشت. این کتابخانه نسخه‌های خطی به زبان فارسی و دیگر زبان‌ها از جمله عربی را در بر دارد.


از مهمترین نسخه‌های خطی این کتابخانه کتاب قانون ابن سینا و مؤلفات ابوریحان بیرونی و زمخشری و مصنفات طبری و فارابی و تاریخ الکامل ابن اثیر و همچنین آثاری از عمر خیام و نظامی و سعدی است.

 

۲۹ مهر ۱۳۸۸ ۰۹:۲۹
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۶۴۹
کد خبر : ۱۴

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید