همکاری ابن سینا پژوهی بین بنیاد بوعلی سینا و پژوهشگاه فلسفه آکادمی علوم تاجیکستان

همکاری ابن سینا پژوهی بین بنیاد بوعلی سینا و پژوهشگاه فلسفه آکادمی علوم تاجیکستان
بنیاد بوعلی سینا و پژوهشگاه فلسفه آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان برای ترویج ابن سینا پژوهی موافقت نامه اجرایی یک ساله امضا کردند.

 

رییس روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا با اعلام این خبر افزود: براساس این موافقت نامه که در شهریور ماه سال جاری بین دو نهاد علمی منعقد شد از یک دانشمند ابن سینا پژوه عالی رتبه تاجیک که درباره شناخت و معرفی شخصیت و آثار بوعلی فعالیتهای برجسته انجام داده است تقدیر به عمل خواهد آمد.

 

"توکل دارائی" ادامه داد: همچنین وی به مدت یک هفته در برنامه­های علمی و فرهنگی میهمان بنیاد بوعلی سینا و محافل دانشگاهی و فلسفی ایران خواهد بود.

 

وی اظهار کرد: مقرر شده پژوهشگاه فلسفه آکادمی علوم تاجیکستان و بنیاد بوعلی سینا تا پایان سالجاری تعدادی از برترین آثار ابن سینا پژوهی را در تاجیکستان به صورت مقاله یا یافته پژوهشی به عنوان دفتر بوعلی سینا شناسی در تاجیکستان گردآوری و در سال آینده منتشر کنند.

 

دارائی اضافه کرد: از دیگر مفاد این موافقت نامه این است که تا پایان سالجاری هر دو سازمان 100 جلد کتاب بوعلی سینا شناسی به کتابخانه های یکدیگر اهدا کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: همچنین یک گروه کاری برای اجرای موافقت نامه اجرایی تشکیل شده و قرار است سمفونی بوعلی سینا در شهر "دوشنبه" ساخته و فیلم سینمایی و سریال بوعلی سینا از تلویزیون تاجیکستان پخش شود.

 

دارائی بیان کرد: با توجه به برگزاری دومین دوره اهدای جایزه بنیاد بوعلی سینا در سال آینده و امکان اختصاص جایزه مفاخر بوعلی سینا به فعالیتهای برجسته در شناخت و معرفی "میرسیدعلی همدانی" نشست تخصصی درباره آثار این شخصیت با همکاری و مشارکت دو طرف برگزار خواهد شد.

 

وی ادامه داد: از دیگر بندهای موافقت نامه، ایجاد هماهنگی لازم برای برگزاری آیین بزرگداشت ابن سینا در سالروز تولد این حکیم برجسته با مشارکت هر دو طرف در سال آینده است.

 

رییس روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا افزود: از دیگر توافقات اجرایی حمایت مالی بنیاد بوعلی سینا از 10 عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترای پژوهشگاه فلسفه در موضوعات بوعلی سینا شناسی خواهد بود.

 

وی عنوان کرد: همکاری در چاپ عکسی (فاکسیمیله) نسخ خطی برگزیده از کتب ابن سینا در تاجیکستان و امکان بهره مندی از پژوهشگاه از نتایج طرح جامع، آثار مخطوط و چاپی بوعلی سینا شناسی از دیگر توافقات به شمار می رود.

 

دارائی اضافه کرد: همچنین مقرر شد طرفین با مشورت دانشمندان و صاحبنظران درباره مهمترین اولویت ابن سینا شناسی و شیوه های اثر بخشی امروزی میراث ابن سینا مطالعه کرده و نتایج بدست آمده را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

 

وی بیان کرد: بنیاد بوعلی در راستای عمل به اهداف و وظایف خود که شناخت و بزرگداشت شخصیت علمی و فرهنگی شیخ الرئیس، معرفی آثار، رساله ها و کتب وی است، وظیفه اصلی خود را همکاری و مساعدت با سایر مراکز علمی و فرهنگی که در حوزه ابن سینا پژوهی فعالیت دارند قرار داده است.

 

۲۰ شهریور ۱۳۹۰ ۱۱:۴۴
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۰۷۴
کد خبر : ۱۴۲

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید