ششمین همایش میراث پزشکی شیخ الرئیس در بخارا

ششمین همایش میراث پزشکی شیخ الرئیس در بخارا
برپایی نمایشگاه بنیاد بوعلی سینا در ازبکستان

 

ششمین همایش بین المللی 'میراث گرانبهای ابوعلی سینا، پزشکی سنتی و مدرن درشهر بخارا - ازبکستان' با حضور اندیشمندان، اساتید دانشگاهها، محققان و دانشجویان رشته پزشکی استانهای مختلف ازبکستان و نمایندگانی از کشورهای خارجی(روزهای 25 و 26 آذر 1390 برابر با 16 و 17 دسامبر2011) در شهر بخارا برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا، درحاشیه این همایش که برگزار شد، 'نمایشگاه عکسی از آثار و تمبرهای بوعلی سینا' ازسوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان و بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا در همدان برپا گردید.

 

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل بنیاد بوعلی سینا در حاشیه این همایش نمایشگاهی با عنوان "ابن سینای بزرگ از منظر جهانیان" از سوی بنیاد بوعلی سینا، با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان برپا شد.

 

در این نمایشگاه 40 تابلو از تمبرهای منتشرشده درکشورهای مختلف جهان مربوط به تصاویر خیالی از ابن سینا از 60 سال پیش تا کنون، برخی از تصاویر شیخ الرئیس منتشر شده در کتب فلسفی وطبی ازقرون وسطی تا کنون؛ برگزاری جشنواره های مختلف ابن سیناپژوهیدر ایران توسط بنیاد بوعلی سینا، عکسهایی از آرامگاه بوعلی سینا و ... که نشان از جایگاه جهانی این شخصیت بزرگ دارد؛ به نمایش درآمد.

 

توکل دارائی رئیس روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد بوعلی سینا که در این همایش شرکت کرده است در این باره گفت: شیخ الرئیس بوعلی سینااز جمله شخصیت های منحصر بفرد ایرانی –اسلامی است که در همه عالم اسلامی و جهان غرب در هزاره گذشته چهره ای شناخته شده و مورد احترام بوده است. بنیاد بوعلی سینا به عنوان متولی معرفی این شخصیت جهانی به نسل حاضر ایران و جهان در تعامل و همکاری با مراکز علمی و فرهنگی داخلی و خارجی نمایشگاه هایی که نمایانگر و معرف گوشه ای از شهرت جهانی این بزرگوار است دایر می کند که از آن جمله نمایشگاهی است با عنوان "ابن سینای بزرگ" که در شهر بخارا زادگاه ایشان دایر کردیم.

 

دارائی با اشاره به همکاری های بین المللی این بنیاد با مراکز علمی مرتبط در سایر کشورها افزود: باچندین کشور و از جمله ازبکستان موافقت نامه اجرایی دربرگزاری همایش وتبادل اسناد مرتبط داریم که در این راستا در دومین سال متوالی نمایندگانی از بنیاد درحوزه پزشکی  در همایش پزشکی ابن سینا در کشور ازبکستان شرکت می کنند و مقاله خود را ارائه می دهند. از طرفی با تبادل نظر و شناخت ظرفیت های علمی دو طرف، راهکارهای لازم برای دستیابی به همکاری های مستمر در حوزه های دیگر مورد بررسی قرار می گیرد که از آن جمله پیشنهاد خواهر خواندگی شهر بخارا و همدان است که می تواند از طرف شهرداران دوشهر اجرا شود.

 

در این همایش 'محمد کشاورززاده' سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان و 'حمید مصطفوی' رایزن فرهنگی ایران و 'رضا صفی آریان' رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این همایش به ایراد سخنرانی پرداختند و مقالاتی را پیرامون محورهای همایش ارائه کردند.

 

بنا به گزارش تکمیلی ایرنا، سفیر ایران در ازبکستان در این مراسم، بخارا را از قدیمی‌ترین شهرهای ماوراءالنهر که دارای بیش از 2500 سال قدمت است، عنوان کرد و گفت: تعدادی از علمای بزرگ اسلامی از جمله بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، امام بخاری، خوارزمی و الترمذی در قرون گذشته دراین سرزمین پا به عرصه ظهور نهادند که هر کدام از آنها در رشد و شکوفایی فرهنگ و علوم بشریت نقش موثری داشته اند.

 

'محمد کشاورز زاده'افزود: ثبت شهر بخارا در زمره شهرهای تاریخی و باستانی کشورهای جهان و همچنین اختصاص جایزه بین المللی علمی، فرهنگی بوعلی سینا از سوی یونسکو نشان از پیشینه تاریخی و جایگاه علمی وفرهنگی بخارا و شخصیت ممتاز دانشمندی مانند ابن سینا دارد.

 

وی همبستگی تاریخی و فرهنگی دو ملت ایران و ازبکستان را در طول تاریخ انکارناپذیر دانست و اظهار داشت: بوعلی سینا نیز یکی از نخبگان فکری نه فقط ایران و ازبکستان بلکه جهان است.

 

کشاورز زاده با اشاره به ویژگی های تاریخی، فرهنگی و نمادهای مشترک قدیمی ایران و ازبکستان، از سوی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرد برای استفاده بهینه از ظرفیت های علمی، فرهنگی، گردشگری و تبادل تجربیات اندیشمندان، اساتید و محققان و بهره‌ مندی از افکار و عقاید بلند دانشمندان بزرگی همچون بوعلی سینا و ابوریحان بیرونی و همچنین توسعه روابط دوستی، علمی و فرهنگی دو کشور بین شهرهای همدان و بخارا 'پیمان خواهر خواندگی'امضاء شود.

 

رایزن فرهنگی ایران نیز در مقاله خود تحت عنوان'بررسی دیدگاههای اجتماعی و فرهنگی ابوعلی سینا'، اظهار امیدواری کرد که این نشست، مقدمه ای برای تبادل افکار و آراء صاحب نظران و اندیشمندان و عاملی برای ایجاد همبستگی، تقویت پیوند دوستی و روابط علمی و فرهنگی هرچه بیشتر بین ملت های مختلف بویژه ایران و ازبکستان باشد.

 

'حمید مصطفوی' با اشاره به نظریه پردازی بوعلی سینا در حوزه های مختلف علوم زمان خویش از پزشکی تا فلسفه، ادبیات تا الهیات و اجتماعیات تا سیاست، گفت: بوعلی سینا از جمله مردان عالیقدری است که امروز به دنیا تعلق دارد و متعلق به تمام طبقات جامعه است و باید هر طبقه ای به اندازه فهم و درایت و مایه علمی خویش از احوال و روزگار این مرد بزرگ آگاهی یابد.

 

وی افزود: اگرچه دیدگاههای بوعلی سینا در طب و حکمت به عنوان دو فن عمده آن زمان از شهرت بیشتری برخوردار است، ولی نباید از دیدگاههای فلسفی واجتماعی این دانشمند بزرگ غافل شد.

 

به گفته وی، بوعلی سینا درباره مسائل اجتماعی دیدگاههای خاصی دارد که با گذشت قرون متمادی و پیشرفت جوامع جهانی از نظر علمی و فنی هنوز هم جایگاه خاص خود را داشته و کارایی خود را حفظ کرده به طوری که توسعه‌ و پیچیدگی‌ روزافزون‌ مناسبات‌ اجتماعی‌ انسانها، ضرورت‌ درک‌ این عوامل‌ را بیش از پیش نمایان می کند‌.

 

مصطفوی با تبیین دیدگاههای اجتماعی و فرهنگی بوعلی سینا، تشکیل زندگی اجتماعی انسان ها را با توجه به کارکردهای عمده نهادهای اجتماعی مانند خانواده، سیاست، تعلیم و تربیت و دین ضروری دانست و افزود: نیازهای انسان به علت پیروی از عقل متعدد و متنوع است لذا بوعلی سینا اساسا ارزش و اعتبار آدمی را به عقل می داند و عقلانیت را بزرگترین دستاورد انسان بودن می خواند و معتقد است فلسفه انسان را به اوج بهره مندی از عقل می رساند.

 

رایزن فرهنگی ایران با اشاره به مشکلات و بحران‌های امروزی جوامع مختلف بشری در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها، گفت: ابن سینا معتقد است که اصلاح اجتماع وابسته به اصلاح هر فرد است و هرکس اول باید خود را اصلاح کند و بعد به اصلاح دیگران بپردازد تا جامعه اصلاح شود.

 

وی تصریح کرد: با مراجعه به آراء و اندیشه ها و سخنان حکیمانه بزرگانی مانند بوعلی سینا که یکی از استوانه های سنت فکری و فرهنگی ما است می توان بسیاری از مشکلات فراروی زندگی فردی و اجتماعی جامعه را مرتفع کرد.

 

وی با اشاره به دیدگاه های ابن سینا در بحث سیاست، قانون و قانون گذاری در جامعه، اظهار داشت: وجود قانون، عدل و اجرای آن متضمن استقرار امنیت و فراهم شدن آزادی در جامعه است که آن نیز به رفاه و آسودگی دنیا و آخرت انسان ها منجر می شود.

 

دوران زندگانی بوعلی سینا (370 تا 428 هجری) نشان می دهد ایشان هم در حوزه عمل به سیاست پرداختند و وارد شدند و هم درحوزه نظر به این مقوله توجه داشته اند، تاکید اصلی ابن سینا در اداره جامعه بر قانونمند بودن آن برمبنای شریعت الهی است و جامعه بشری برای استمرار زندگی جمعی انسان ها نیازمند عدالت و قوانین عادلانه است که رفتار افراد را براساس حق و استحقاق تنظیم نماید.

 

مصطفوی با اشاره به کارکرد نهادهای اصلی اجتماع از دیدگاه ابوعلی سینا، گفت: شیخ الرئیس ابوعلی سینا خانواده را اساس اجتماع می داند، سلامت آن را به سلامت اجتماع پیوند می زند و تصویری روشن از خانواده مطلوب برای تربیت فرزندان شایسته که اساس پدید آمدن جامعه صالح است را ترسیم کرده و اهداف تشکیل خانواده مطلوب را مبتنی بر موازین اخلاقی و عاطفی دین محور با تاکید بر سه انگیزه اقتصادی، اجتماعی و همچنین محبت وآرامش می داند.

 

وی افزود: ابن سینا در آثار خود بویژه در رساله 'تدابیر المنازل' براین اصول و روش ها تاکید کرده که باید مورد توجه معلمان و مربیان و برنامه ریزان امور تربیتی در جامعه قرار گیرد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به تأثیرقانون وحکیم شیخ‌الرئیس درجهان و طب ‌سنتی ایران گفت: بدون ‌شک تألیفات ایشان از جمله کتاب جاودانه 'قانون در طب' و برخی از آثار و تالیفات او که قریب 500 سال در تمام دانشگاه‌های پزشکی از شرق تا غرب عالم، دایره المعارفی مرجع محسوب می‌شود و بنیان اصلی طب سنتی ایران است، هرچند که حکیمان بزرگ دیگری از جمله رازی، علی‌ بن عباس اهوازی، ابن ابی‌الصادق نیشابوری، سیداسماعیل جرجانی و عمادالدین محمود شیرازی حدود 8 قرن هدایت دانشگاه ‌های طب جهان را نیز برعهده داشتند.

 

دکتر رضا صفی آریان با ارائه آمار رسمی از کشورهای اروپا، آمریکا، آفریقا و آسیا و اقیانوسیه درخصوص هزینه های پزشکی مدرن و ضرورت استفاده از روشهای طب سنتی و استفاده از داروهای گیاهی، اظهار داشت: طب سنتی در دهه پایانی قرن بیستم بیش از هر زمان دیگر به دلائل قدمت چند هزار ساله و تجربی بودن آن، تنوع روشهای درمانی، هزینه پایین و قابل مقایسه بودن نتایج درمانی این طب با سایر روش‌ها، در جهان رونق و جایگاه ویژه‌ای در بین مردم پیدا کرده است.

 

نماینده بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی همدان افزود: امروز بر کسی پوشیده نیست که با پیشرفت علم طب در یکی دو قرن اخیر بسیاری از بیماری‌های عفونی ریشه کن شده، ولی در عوض ابتلا به بیماریهای غیر واگیر مثل دیابت، آترواسکلروز، بیماری‌های قلبی عروقی و... روزبه‌روز افزایش یافته به‌ طوری که سال ها مبالغ هفتگی از سرمایه‌های ملی کشورهای درحال توسعه جهت تشخیص و درمان این بیماری‌های هزینه می‌گردد.

 

وی با اشاره به جایگاه طب‌سنتی در ایران، گنجینه گرانبهای پیشینیان همچون حکیم بوعلی‌سینا، حکیم رازی و حکیم جرجانی را منابع ارزشمند و غنی طب‌ سنتی را جز امتیازات طب سنتی ایران دانست و گفت: ایرانیان جزو اولین سرزمین‌های کهن هستند که از گیاهان دارویی به عنوان ماده‌ای حیات‌بخش استفاده کرده‌اند و از دوران هخامنشیان دانش ایرانیان نسبت به گیاهان دارویی معروف بوده و در عصر ساسانیان حتی نام برخی از داروها از زبان پهلوی به زبان یونانی وارد شده است. جندی شاپور بزرگ‌ترین مرکز طبی جهان در زمان خود بوده و در آن نسبت‌های طبی ایران و هند با مکتب بزرگ اسکندریه و میراث بقراط و جالینوس آمیخته شد.

 

دکتر صفی آریان با اشاره به احیای طب‌ سنتی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: رشته طب‌ سنتی در اولین دوره در خرداد ماه 1385، 24 داوطلب دکترای عمومی را در چهار دانشگاه معروف علوم ‌پزشکی تهران، ایران، شاهد و شهید بهشتی پذیرش کرد و شروع به تحصیل کردند.

 

وی افزود: هم اکنون با توجه به دایر شدن دانشکده و رشته‌های طب‌سنتی در هشت دانشگاه علوم ‌پزشکی ایران، طب‌سنتی از رونق و توجه ویژه ای برخوردار شده و از مرحله شناخته شدن عبور کرده و به تثبیت رسیده است و در حال حاضر تحصیل 125 دانشجوی دوره PHD و 50 دانشجوی PHD داروسازی طب‌سنتی نشان‌دهنده رویکرد روبه‌رشد توجه به طب‌ سنتی به صورت کلاسیک است.

 

صفی آریان با اشاره به روند تولید داروها در ایران افزود: در حال حاضر یکهزار و 800 گونه‌ گیاهی در ایران شناسایی شده و بیش از 500 داروی گیاهی در کشور تولید می‌شود که با احیای فرهنگ استفاده از طب‌سنتی این رقم 2 برابر خواهد شد.

 

احیای طب سنتی در شهر آرامگاه بوعلی‌سینا در راستای احیای طب سنتی در ایران که با پذیرش دانشجو در دوره‌های PHD در چندین شهر مهم کشور عملی شده است، در شهر همدان نیز بزودی دانشکده طب سنتی و مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی طب شیخ‌ الرئیس راه اندازی خواهد شد.

 

این همایش با مشارکت از سوی بنیاد مجمع فرهنگ وهنر(فوندفورم)و انجمن طب سنتی ازبکستان، بنیاد بوعلی سینای ازبکستان و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، بنیاد علمی وفرهنگی بوعلی سینا (ایران-همدان) سازماندهی و برگزار شد.

 

۱۰ دی ۱۳۹۰ ۱۱:۴۸
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۷۷۲
کد خبر : ۱۴۸

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید