رفع تبعیض علمی و حق دستیابی ملت ها به فناوری پیشرفته

دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار محوری عدالت بر لزوم رفع تبعیض علمی و حق دستیابی آزادانه ملتها به فناوری پیشرفته تاکید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا به نقل از ایران، حسینی قبل از ترک پاریس در سخنرانی خود درکنفرانس عمومی یونسکو در تشریح چشم اندازهای جمهوری اسلامی ایران با توجه به فعالیتهای این سازمان گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران عدالت موجب برقراری ثبات در روابط بین الملل خواهد بود.


 
وی در همین راستا تاکید کرد که ملتها باید بطور آزادانه به علوم و فنون پیشرفته دسترسی داشته باشند و در این راه هرگونه تبعیض و انحصارگری علمی و منحصر شدن این امر به یک منطقه جغرافیایی و محرومیت دیگر ملتها و مناطق مردود است.


حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اهمیت حفظ محیط زیست برای نسلهای آینده، بر ضرورت توجه به اخلاقیات در عرصه مسائل اقلیمی همگام با تداوم توسعه کشورها تاکید کرد.


وی همچنین خواستار اقدامات موثر برای این امر بویژه در منطقه خلیج فارس و جلوگیری از هرگونه آلودگی این منطقه شد.


وی با اشاره به نقش مشاهیر ادب فارسی و بزرگان علمی و فرهنگی ایران در نزدیک کردن انسانها به یکدیگر به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در زمینه طراحی جایزه ابن سینا به عنوان جایزه ویژه پیوند اخلاق و علم وجوایز دیگری مانند فردوسی و شیخ بهایی اشاره کرد و افزود: ایران مبتکر این طرح بوده و فعالیت های قابل توجهی نیز در این زمینه خواهد داشت.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین سال 2010 را سالی مهم در عرصه فرهنگی دانست.


به گفته حسینی در سال 2010 در ایران روز جهانی فلسفه تحت عنوان «فلسفه از نظر تا عمل» با همکاری یونسکو گرامی داشته می شود. همچنین نظر به اهمیت زبان فارسی به عنوان زبان مهرورزی و دوستی میان ملتها، سال آینده سال گرامیداشت هزارمین سال پایان سرایش شاهنامه فردوسی خواهد بود.


سیدمحمد حسینی همچنین در دیدار با «کوئی شیرو ماتسورا» مدیرکل یونسکو از او خواست در نامه ای به دولت فرانسه از آنان بخواهد که با رفع توقیف غیرقانونی اعتبارات این کمیسیون، مانع فعالیت های فرهنگی آن را برطرف نماید.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کوئی شیرو ماتسورا که روزهای پایانی مسئولیت خود را در سمت مدیرکل یونسکو سپری می کند، خواست از دولت فرانسه بخواهد تا انسداد غیر قانونی حسابهای کمیسیون ملی یونسکو را متوقف کند.


وی نیز خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفت: با شما موافقم که این موضوع باید هرچه زودتر حل شود و گفته ام که موضوع را پیگیری کنند و از طریق ارتباط فعال با نمایندگی ایران در یونسکو این موضوع دنبال خواهد شد.

 

۲۹ مهر ۱۳۸۸ ۰۹:۳۲
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۱,۸۱۳
کد خبر : ۱۵

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید