شمال‌اف: تنها با اظهار افتخار نمی‌توان ابن سینا را حفظ کرد

شمال‌اف: تنها با اظهار افتخار نمی‌توان ابن سینا را حفظ کرد
رئیس پژوهشگاه فلسفه فرهنگستان علوم تاجیکستان صبح امروز یکشنبه، 24 اردیبهشت‌ماه، در مصاحبه با رسانه‌های استانی، همکاری‌های این پژوهشگاه با بنیاد بوعلی‌سینا را تشریح کرد.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، عبدالواحد شمال‌اف، رئیس پژوهشگاه فلسفه فرهنگستان علوم تاجیکستان با حضور یوسف شاه حسینی، عضو هیأت امنای بنیاد بوعلی سینا و مشاور عالی بنیاد در همکاری‌های داخلی و خارجی، در مصاحبه با خبرنگاران در بنیاد بوعلی‌سینا با اشاره به مقام والای علمی و فلسفی ابن‌سینا اظهار داشت: ابن‌سینا برای ملت تاجیک و مردم همدان، مایه افتخار و بزرگواری است چرا که در ماوراء‌النهر به‌ دنیا آمد و در همدان مدفون شد و با این همه ادعاهای زیادی از سوی سایر کشورها درمورد ابن‌سینا وجود دارد.

 

پروفسور شمال‌اف تأکید کرد: ابن سینا متعلق به کل جهان است و هرکسی ادعای مالکیت او را دارد، اما افتخار داشتن بوعلی نصیب مردم ما و شما شده و خاطرنشان می‌کنیم تنها با اظهار افتخار نمی‌توان ابن‌سینا را حفظ کرد بلکه باید آثار و اندیشه‌های او را شناخت.

 

پروفسور شمال‌اف درباره فعالیت مرکز سیناشناسی پژوهشگاه فلسفه آکادمی علوم تاجیکستان نیز گفت: وظیفه ما انتشار آثار و آرای ابن‌سیناست و ما برای اولین بار منطق شفای ابن سینا را به زبان روسی و زبان مادری او یعنی تاجیکی فارسی ترجمه کرده‌ایم.

 

رئیس پژوهشگاه فلسفه آکادمی علوم تاجیکستان اضافه کرد: در این مرکز سیناشناسی، کتاب‌های خطی هم به خط نیاکان و هم به خط سنگی از قرون 6 تا 8 نگهداری می‌شود که شاید در ایران نباشد. همچنین از جمله فعالیت‌های ما انتشار آثار ابن‌سیناست که حدود 16 مجلد از آثار ابن‌سینا را در دست چاپ داریم که 13 جلد از آن‌ها به چاپ رسیده است و نمونه‌هایی از آن را به بنیاد بوعلی‌سینا داده‌ایم و نیز در دانشکده‌های فلسفه و ادبیات ایران نیز وجود دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: در سال 2005 میلادی، همایش 1025 سالگی ابن‌سینا را در تاجیکستان برگزار کردیم که با دستگیری و حمایت‌های رئیس جمهور تاجیکستان، مرکز سیناشناسی با اهداف فراوان از جمله دسترسی عموم مردم به آثار بوعلی‌سینا، تأسیس شد.

 

پروفسور شمال‌اف با اشاره به کلمه « مدیسینا» که در اروپا مورد استفاده قرارمی‌گیرد، عنوان کرد: این واژه که در اصل مدد سیناست به معنای طبابت از نام ابن‌سینا گرفته شده و برای ما و شما مایه افتخار است که از طریق علم و فرهنگ، اجدادمان  به تمام جهان معرفی می‌شود.

 

وی با قدردانی از زحمات بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا در حوزه ابن‌سیناپژوهی، اظهار داشت: تفاهم نامه‌ای‌ دو جانبه در بخش‌های مختلف با بنیاد بوعلی‌سینا به امضا رسانده‌ایم و با توجه به توانمندی‌های طرفین، خواهیم توانست بزرگداشت میر سید علی همدانی را نیز که نامی آشنا برای مردم کولاب و همدان و جزئی از میراث مشترک دو کشور است، برگزار کنیم.

 

وی افزود: ابن‌سینا زاده و پرورده افشنه و بخارا و میر سید علی زاده و پرورده همدان است و این بزرگواران خواسته‌اند که ما با هم پیوند داشته باشیم.

 

شمال‌اف ادامه داد: ناحیه‌ای در کولاب تاجیکستان به نام میر سید علی همدانی است و ما قرار است هفتصد سالگی میر سید علی همدانی را در سال 2014 در شهر کولاب با همکاری یونسکو جشن بگیریم.

 

شاه‌حسینی: اندیشه فلسفی بوعلی برای فضای فکری جهان حرف دارد

یوسف شاه‌حسینی عضو هیأت امنای بنیاد بوعلی‌سینا و مشاور عالی بنیاد در همکاری‌های علمی و فرهنگی داخلی و خارجی نیز در خصوص همکاری‌های این بنیاد با پژوهشگاه فلسفه تاجیکستان گفت: بنیاد بوعلی‌سینا از چند سال پیش، فعالیت‌های مشترکی را با مرکز سیناشناسی فرهنگستان علوم تاجیکستان که متولی پرداختن به بوعلی‌سینا شناسی و معرفی این دانشمند بزرگ است آغاز کرده و با همکاری‌ همدیگر در حوزه چاپ و نشر، استفاده از منابع خطی و آثار مکتوب و انتشار دفاتر بوعلی‌سینا و نیز برگزاری همایش و بزرگداشت مشترک فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

 

شاه‌حسینی افزود: ما نیاز به تغییر در نگرش به مقوله مفاخر داریم و باید از تجلیل متعارف و پاسداشت معمولی بزرگان، اجتناب کنیم و با توجه به این‌که بزرگان دانش ما، ظرفیت‌های گران‌سنگی هستند که توان و قابلیت این را دارند که در دنیای جدید ورود پیدا کنند و با این همه پیشرفت در عصر تکنولوژی، بتوانند اثرگذار نیز باشند بایستی فعالیت‌های ما از روزمرگی و حالت کلیشه‌ای بودن خارج شود و با تعمق بیشتر به پژوهش‌های علمی پرداخته شود اگر چه اثرات پژوهش‌های علمی زود قابل نمایش و محسوس نیست و زمان‌بر است.

 

شاه‌حسینی ادامه داد: ما به اندیشه فلسفی بوعلی‌سینا نیاز داریم و بوعلی ظرفیت و توانی است که می‌تواند نشاط بخش فضای فکری دنیای جدید باشد و این میراث، نعمتی خدادادی و لیاقتی است که نصیب کسانی می‌شود که بتوانند از آن استفاده کنند.

 

 

 

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۲۰:۴۳
روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا |
تعداد بازدید : ۲,۳۷۳
کد خبر : ۱۶۳

ارسال نظر


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

همدان - بنای آرامگاه بوعلی‌سینا - ساختمان اداری بنیاد بوعلی‌سینا

 ۹۸۸۱۳۸۲۶۳۲۵۰+ -  ۹۸۸۱۳۸۲۷۵۰۶۲+

info@buali.ir

برای دریافت پیامک‌های بهداشتی در زمینه طب سینوی، کلمه طب را به شماره ۳۰۰۰۱۸۱۹ ارسال کنید